Jednání podle zdroje agentury Reuters komplikovaly rozdílné názory na podobu spolupráce, zejména návrh Hondy, aby se Nissan stal její dceřinou společností.
Nissan se nikdy plně nezotavil z let krize a chaosu, jež vyvolalo zatčení a sesazení bývalého generálního ředitele společnosti Carlose Ghosna v roce 2018, píše Reuters. Jedním z akcionářů společnosti je také francouzský výrobce automobilů Renault, který uvedl, že podmínky Hondy byly neakceptovatelné.
Součástí jednání byla i firma Mitsubishi, která je menším partnerem Nissanu. „Do budoucna budou tyto tři společnosti spolupracovat v rámci strategického partnerství zaměřeného na éru inteligentních a elektrifikovaných vozidel,“ uvedly automobilky.
Agentura Bloomberg už dříve upozornila, že se Nissan chystal jednání s Hondou ukončit a hledá nového partnera. Podle zdrojů agentury měl nový partner Nissanu ideálně pocházet z technologického sektoru a sídlit ve Spojených státech. Přestože Nissanu celosvětově klesá odbyt, zůstává Severní Amerika jeho nejdůležitějším trhem. Širší přechod směrem k elektrifikaci a k automatizaci nutí všechny automobilky hledat spojence z technologicky vyspělých odvětví.
Bývalý šéf Nissanu Ghosn automobilku zažaloval o více než jednu miliardu dolarů![]() |
Automobilky oznámily zahájení rozhovorů o fúzi koncem loňského roku, jejich spojením by býval vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen. Odstoupení od spolupráce s Hondou je pro Nissan velkým hazardem, napsal Bloomberg. Připomněl také, že zastaralá produktová řada nutí Nissan k výrazným slevám, což poškozuje jeho hospodářské výsledky.
Magazín Quattroruote připomíná, že jedním z dalších zájemců o Nissan měl být Foxconn, tchajwanská společnosti s důležitými zájmy v Japonsku a rostoucím byznysem ve světě elektrických vozidel. Její šéf Young Liu nyní vysvětlil, že jeho společnost má zájem o spolupráci s Nissanem, ale nemá v úmyslu předložit nabídku na převzetí.
„Naším cílem není kupovat akcie. Naším cílem je spolupráce,“ řekl Liu a dodal, že „potenciální nákup akcií Nissanu je pouze možností, kterou je třeba zvážit, bude-li to nutné pro zahájení spolupráce“. „Pokud to bude provozní potřeba, zvážíme to,“ odpověděl šéf výrobce spotřební elektroniky, který má dva závody též v České republice, v Pardubicích a Kutné Hoře. „Je pravděpodobné, že toto rozhodnutí bylo určeno také tradiční neochotou Japonců akceptovat akvizice důležitých ekonomických subjektů zahraničními investory,“ komentuje magazín Quattroruote.
„Foxconn je jedním z největších smluvních výrobců elektroniky na světě. Tchajwanská společnost vyrábí mimo jiné pro Apple a Nvidii. Foxconn již 30 let vyrábí komponenty podvozků v Číně společně s německým dodavatelem ZF,“ připomíná magazín Autoweek.