Pondělí 12. dubna 2021, svátek má Julius
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 12. dubna 2021 Julius

Utajený klenot Honda Jazz. Geniální mini MPV brzdí vysoká cena

Honda má v nabídce klenot, o němž málokdo ví. Jazz je nenápadné auto s obrovským potenciálem, které brzdí vysoká cena a nedostatek talentu ho prodávat.

Honda Jazz | foto: Honda

Z venku malé, uvnitř prostorné – nenápadné, ale praktické. Malá očekávání, nečekaný úspěch. Taková auta se objevila v posledních letech na českém trhu hned dvě: Ford Fusion a Hyundai ix20. Obě patřila do vymírající kategorie malých MPV, ale zároveň stála tak trochu i na okraji třídy SUV, a to díky trochu vyššímu posezu za volantem. Na sedadlech se trůní výše, což je velmi příjemné.

Honda Jazz 1.5 i-MMD v číslech

  • motor:  čtyřválcový benzinový 1,5 + dva elektromotory 
  • max. výkon a točivý moment: 80 kW a 253 Nm 
  • převodovka: automat s pevným poměrem 
  • spotřeba: 4,5/5 l  (udaná/v testu)
  • délka: 4 044 mm 
  • rozvor: 2 517 mm 
  • objem kufru: 304 l
  • cena modelu: od 499 990 Kč 
  • cena test. vozu: 555 800 Kč

Kvůli prostornosti a výdrži se prodávala po tisících. Ani jedno už na trhu není, přesto jsme velmi podobný vůz objevili: Hondu Jazz. Moc krásy tedy nepobral. Ne že by byl ošklivý, spíš na první pohled nijak nezaujme. Karoserii má trochu bachratou, s vyšší stavbou, než by člověk čekal od hatchbacku, proto spíše mluvíme o mini MPV, a z předcházející třetí generace zůstala autu krátká příď s dopředu posunutou kabinou. 

Uvnitř je Jazz sice kvalitně zpracovaný a palubní deska je přehledně uspořádaná, ale opět spíše tvarově nenápadná a vyrobená z levnějších materiálů. Nechybí jí sice centrální dotyková obrazovka ani digitální panel přístrojů, ale obsluhování veškerých funkcí je jednoduché a intuitivní a pro ty základní, jako například klimatizaci, tady naštěstí zůstaly klasické ovladače.

Ale vizuální neatraktivita Jazzu nemusí být až tak vážnou vadou – ani zmíněný Fusion či ix20 nezískaly popularitu díky designu, ale zásluhou praktičnosti. A tou vyniká i Honda Jazz. Zavazadlový prostor má sice na první pohled nijak oslnivých 304 litrů, ale malá Honda disponuje velmi jednoduchým, avšak unikátním řešením zadních sedadel zvaných Magic Seats, stejně jako větší Civic.

Honda Jazz

Kromě toho, že je možné opěradla klasicky sklopit do roviny s podlahou kufru a zvětšit tak prostor na 1 205 litrů, i sedáky se dají snadno zvednout do svislé polohy, takže vznikne dostatečný prostor pro převážení objemnějších věcí, klidně jízdního kola. To žádný konkurent nenabízí.

Jediný hybrid

V nabídce je jediný motor, ale skvěle vymyšlený a funkční. Hybrid označený e:HEV obsahuje dva kompaktní elektromotory propojené s 1,5litrovým benzinovým motorem DOHC i-VTEC a inovativní převodovkou s pevným převodovým poměrem. Maximální výkon je 80 kW, což dostačuje pro zrychlení na stovku za 9,4 sekundy.

Honda Jazz

Spalovací motor většinou vyrábí elektrickou energii, ale při větší akceleraci se dokáže do práce zapojit sám. Je to zcela unikátní řešení. Jak sériovo-paralelní hybrid Hondy funguje, vysvětlujeme zde.

Technický popis fungování asi není důležitý, hlavní je, že funguje naprosto bezproblémově a především není překážkou jezdit se spotřebou pod pět litrů, ve městě klidně i pod čtyři, aniž byste byli brzdou provozu.

Převodovka má kromě klasických režimů i volbu B – auto v něm více rekuperuje energii a po sundání nohy z plynu citelně zpomaluje. Hodí se to hlavně pro jízdu po městě, kdy stačí ovládat víceméně jen plynový pedál a ten brzdový nechat netknutý. Bonusem je přiměřeně komfortní podvozek, který s přehledem tlumí většinu nástrah českých silnic, rázy i zvuky se podařilo japonským inženýrům odfiltrovat skvěle.

Revírem Jazzu je především město, díky kompaktním rozměrům se s ním dobře parkuje a otáčí. Kvůli vyšší stavbě karoserie a měkkému odpružení má auto svoje limity v rychleji projížděných zatáčkách, kde se citelně naklání. Zůstává přitom stabilní, zadní kola neodskakují, ale člověk těžko odhadne okamžik, kdy by se poroučel ze zatáčky ven mimo silnici.

Honda Jazz

Na nějaké závodění ostatně není stavěný ani motor, který nemá příliš velkou dynamiku a ve vyšších otáčkách je neúměrně hlučný. Jazz je ideální auto pro lidi střední a starší generace, kteří chtějí nový vůz s prostorným interiérem, který bude dlouho spolehlivě fungovat. Problémem je cena a také to, že o jeho přednostech málokdo ví.

Jasně, hybrid něco stojí, ale nejnižší číslo v ceníku má hodnotu 499 900 Kč. Hyundai ix20 se v roce 2015 prodával od 280 tisíc korun, Ford Fusion stál před deseti lety dokonce pod 225 tisíc korun. A to už je sakra rozdíl. Skousnou ho Češi?

  • Nejčtenější

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes,...

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Autoservisy po šesti týdnech otevírají, čekají nával

Autoservisy a pneuservisy čekají od pondělí zvýšený zájem zákazníků řádově až o desítky procent. Dvanáctého dubna...

Tunely na obchvatu Prahy čeká oprava, rychlostní limit se zatím nezvýší

Od června do listopadu se řidiči musí připravit na rekonstrukci dvou tunelů na Pražském okruhu – Lochkovského a...

Draze ušetřené minuty: časová tíseň spouští u řidiče nebezpečné reakce

Premium Čas schází všem a většina lidí se snaží dohnat skluz po cestě autem. Šetření minut za volantem auta je ale smrtelně...

Pokuty vymáhají po těch, kterým auto nepatří. Bazary žádají opravu zákona

V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu převod. Za auto je tak stále...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...