Honda FCX tankuje vodík

  • 51
Jedním z lákadel právě probíhajícího autosalonu v Ženevě je na stánku Hondy model FCX, první automobil na světě, který dostal osvědčení jako vozidlo s nulovými emisemi (Zero Emission Vehicle – ZEV).

Automobilka Honda se vývojem vozidla na palivové články zabývá již několik let. Snaha tohoto japonského výrobce vyústila v září roku 1999 k představení prvních prototypů FCX-V1 a FCX-V2. Následující rok byl představen čtyřmístný prototyp FCX-V3.

K vývoji ekologického automobilu přispěl i kalifornský institut pro vývoj palivových článků (California Fuel Cell) a japonské ministerstvo dopravy, kteří dali souhlas s testováním vozů na veřejných komunikacích v USA a Japonsku.

Tím získala Honda mnoho dat a cenných zkušeností s provozem automobilu na palivové články, což vedlo k urychlení do té doby velmi pomalého vývoje.

Výsledkem je Honda FCX, vůz vycházející z prototypu FCX-V4, který spatřil světlo světa v roce 2001. Oproti prototypu je nový model výkonnější a bezpečnější. Svým vzhledem, délkou 4 165 mm, šířkou 1 760 mm, ani výškou 1 645 mm nijak nevybočuje z řady "běžných" automobilů, což jistě pomůže s jeho začleněním do provozu.

K výrobě elektřiny pro elektromotor Hondy FCX je použito palivového článku využívajícího vodík. Pohonná jednotka vozu nabízí výkon 60 kW (82 k) a při točivém momentu 272 Nm se zrychlení FCX neliší od modelu Civic. Palivová nádrž o objemu 156,6 litru obsahuje vodíkový plyn stlačený na 350 atmosfér a dovoluje vozu dojezd až 355 kilometrů, a to maximální rychlostí 150 km/h.

První automobily s palivovými články byly uvedeny na trh v Japonsku a USA koncem roku 2002. Asi 30 vozů ročně bude dodáno pro metropolitní oblast Tokia a zhruba stejné množství poputuje do státu California v USA.

Vozy Honda FCX budou nejdříve nabídnuty organizacím a civilnímu obyvatelstvu k pronájmu za nízké ceny, s cílem přesvědčit veřejnost o výhodách tohoto pohonu. Prvním odběratelem se koncem loňského roku stalo město Los Angeles, které zařadilo 5 automobilů FCX do svého vozového parku. Zaměstnanci městské správy je využívají pro práci i cestu do zaměstnání.

Honda již nyní intenzivně pracuje spolu s městy Los Angeles a Tokio na rozvoji infrastruktury čerpacích stanic potřebných pro tankování do vozidel poháněných vodíkem.