Civic přepřáhne na turbobenziny. Honda pracuje na automatu s 10 stupni

aktualizováno 
I japonská Honda podlehne aktuální módě downsizingu. Firma představila litrový tříválec a 1,5litrový čtyřválec, který se dostane nejprve pod kapotu desáté generace kompaktního modelu Civic modelového roku 2017. Jinak než s turbem pak v Evropě Civic nejspíš koupit nepůjde.

Evropská Honda Civic desáté generace dostane přeplňované motory 1.0 a 1.5 litru | foto: Honda

Přeplňované motory jsou dnes, zdá se, naprostou nutností. A tak i firmy, jež prosluly svou „atmosférickou vysotootáčkovou“ motorářskou školou, která produkovala jeden dechberoucí agregát za druhým, dnes přechází na přeplňování. BMW už žádný atmosférický motor nemá a teď to vypadá, že i japonské „pily“ od Hondy se definitivně stanou minulostí. Alespoň v Evropě, kde točivý charakter motorů této značky vydržel nejdéle, ale kde v poslední době i její agregáty přece jen trochu zkrotly.

Fotogalerie

Za všechno mohou emisní předpisy, které jsou čím dál přísnější a automobilkám se je daří plnit právě jen za pomoci přeplňování. Na druhou stranu si na turbomotory zvykají i zákazníci a často je začínají vyžadovat. Kroku Hondy se tedy nelze divit, jde o zcela racionální rozhodnutí, které není nijak překvapivé. Vývoj přeplňovaných motorů ohlásila Honda už v roce 2013, teď jen potvrdila některé základní parametry a informace.

Je tedy jisté, že po dvoulitrovém turbomotoru v Civicu Type-R přijdou další agregáty. Evropský Civic desáté generace tak dostane motory, o kterých se hovořilo už před více než dvěma lety. Budou mít objem 1,0 a 1,5 litru. Menší agregát bude tříválec, i když to oficiální zpráva zatím nepotvrdila. Nicméně s prototypem litrového agregátu se už v hatchbacku současné generace svezli například redaktoři z redakce magazínu Top Gear. Podle nich má mít tříválec výkon 127 koní, tedy asi necelých 94 kW. Výkonově tak bude někde mezi dnešní základní čtrnáctistovkou se 74 kW a osmnácitstovkou se 104 kW, té bude z hlediska jízdních parametrů nejspíš bližší.

Větší z dvojice motorů bude čtyřválec a Honda o něm opět více detailů neprozradila. Jenže tento motor vlastně není velkým tajemstvím, protože přeplňovanou patnáctistovku má pod kapotou už desátá generace Civicu v USA, která se začne za oceánem brzy prodávat. Tam dává výkon 174 koní (128 kW) a točivý moment asi 220 Nm. Evropské parametry by mohly být ještě o něco lepší.

Na konkrétní parametry motorů si budeme muset počkat nejspíš do podzimu příštího roku. Evropská varianta Hondy Civic desáté generace se totiž představí v září na autosalonu ve Frankfurtu, prodej by pak měl odstartovat počátkem roku 2017. Tehdy se také definitivně dozvíme, jestli toho budou mít evropská a americká Honda Civic společného více než jen nový přeplňovaný motor.

Jisté je, že na nových agregátech si dává Honda záležet. Motory dostanou variabilní řízení ventilů VTEC a přímý vstřik paliva, takže by měly být dynamické i úsporné. Jen tak mimochodem, americký sedan Civic desáté generace s motorem 1,5 litru a bezestupňovou CVT převodovkou zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 6,8 sekundy. Podle amerických norem slibuje motor spotřebu 7,6 litru na 100 kilometrů v městském a 5,6 litru v „dálničním“ režimu.

Jednou z dalších technických novinek Hondy by měla být desetistupňová automatická převodovka. Tu firma vyvíjí primárně pro své největší modely, a tak se nejprve dostane třeba do amerických sedanů značky, ale časem by se převodovka mohla objevit i v menších autech. Desetistupňový planetový automat má řadit o 30 % rychleji než stávající šestistupňová převodovka, sníží otáčky motory asi o 26 %, akceleraci zrychlí o 14 % a spotřebu srazí o šest procent. Ale evropský Civic tuto převodovku s největší pravděpodobností nedostane, Evropané v této třídě automatům moc neholdují. U něj budou hlavní turbomotory.

Ty tak začínají v nabídce Hondy získávat silnou pozici. V Civicu byl prvním turbomotorem dvoulitr v současném modelu Type-R, u kterého bylo nasazení turba vzhledem k výkonu konkurence na poli hot-hatchů asi nevyhnutelné. Přeplňování bude mít i šestiválec v nové hybridní Hondě NSX. Točivé atmosférické benzinové motory jsou tak i u této značky nejspíš definitivní minulosti.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz