Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. října 2021 Nina

Honda Civic jde s dobou. Má litrový tříválec, turbo i multilink

  10:40
Na autosalonu v Paříži slaví premiéru i evropská verze desáté generace Hondy Civic. Ukazuje se tu hlavně pro Evropu důležité provedení hatchback, Honda dokonce přivezla i jeho koncept Type-R.

Honda Civic desáté generace při premiéře na autosalonu v Paříži | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Běžné verze Hondy půjdou s dobou, pod kapotu míří přeplňované motory, základem je litrový tříválec. Nově dostane Civic vzadu víceprvkovou nápravu, kterou předchozí generace odmítaly.

Desátá generace legendárního modelu se světu odhaluje postupně a jeho evropská podoba vlastně nebyla žádným zásadním tajemstvím. Firma jen podle plánů do Paříže přivezla hatchback, který je určen pro evropský trh. Sedan známý z USA dorazí i na vybrané evropské trhy včetně toho českého.

Tvary nového Civiku jsou oproti dvěma předchozím generacím mnohem konvenčnější, auto již nevzbuzuje onen UFO-dojem. Na druhou stranu se nedá říci, že by novinka byla zrovna usedlá, v kompaktní třídě to bude jistě svébytný a nepřehlédnutelný model, který má v designu některé agresivní prvky. Platforma nového auta sama o sobě váží o 16 kilogramů méně než u předchozího provedení, je přitom o 52 % tužší. Linie střechy se snížila o dva centimetry a řidič sedí o 3,5 centimetru blíže k silnici, což značí i snížení těžiště. To vše se jistě pozitivně projeví na jízdním komfortu i jízdních vlastnostech.

Co se jízdních vlastností týče, Civic desáté generace se chce zařadit opět na samotnou špičku a pomoci mu k tomu tentokrát má víceprvkové zavěšení kol na zadní nápravě, občas nazývané multilink. Předchozí dvě provedení se tomuto řešení vyhýbaly i přesto, že konkurence (byť třeba jen v některých verzích) víceprvek do této kategorie zavedla.

Velkou novinkou jsou motory. Základem bude, jak je v nižší střední třídě dnes téměř standardem, litrový tříválec, pochopitelně přeplňovaný turbodmychadlem. Agregát slibuje výkon 129 koní (95 kW) a točivý moment 200 Nm, motor může být krom manuální převodovky na přání spřažen s bezestupňovým automatem CVT. Větší agregát je již čtyřválec a má objem 1,5 litru, výkon je 182 koní (134 kW) a točivý moment 240 Nm. Alternativní volbou je opět CVT převodovka. Obě motorizace vybavené touto převodovkou mají maximum točivého momentu snížené o 20 Nm. Později se k zážehovým motorům přidá i turbodiesel 1,6 litru se 120 koňmi.

Velmi příjemným překvapením byla premiéra konceptu Civic Type-R. Ostré provedení by se mělo objevit zanedlouho, podle všech informací snad příští rok. Opět nechybí pořádné přítlačné křídlo a některé dramatické linky navíc. Celé auto možná nepůsobí tolik „komiksově“ jako stávající Type-R, jehož výroba již skončila, ale opět je to agresivní a pozornost budící auto. Pod kapotou by se měl objevit agregát ze současného provedení, který ovšem možná projde nějakými úpravami. Mluví se o výkonu 340 koní a točivém momentu 450 Nm.

Fotogalerie

Klasický civic hatchback si ponechá jednu z předností předchozích generací, kterou je velká praktičnost v čele s obřím zavazadlovým prostorem. Hodnota 478 litrů u hatchbacku mnohé zájemce jistě přesvědčí o tom, že kombi není potřeba. Už na první pohled je kufr opravdu obrovský. Vtipným řešením je roletka zavazadlového prostoru, která se navíjí příčně, takže ji není potřeba v případě sklápění sedadel vyjímat. Bohužel pryč jsou praktické vzhůru výklopné zadní sedáky Magic Seats.

Uvnitř novinky se ovšem sedí velmi příjemně, je znát, že prodloužený rozvor přinesl více místa do kabiny. I na šířku tu má být více místa, na první pohled to ale příliš poznat nelze. Jisté je, že civic desáté generace je uvnitř rozhodně velmi prostorné auto, kde se posádka nebude nijak tísnit. Přitom při usazení za volant působí příjemněji i pro řidiče, hodně tomu přispělo snížení palubní desky o 6,5 centimetru. A také snížení posazu, které bylo umožněno mimo jiné právě i zrušením zadních výklopných sedáků. Nádrž se totiž z pod sedadla řidiče mohla přestěhovat zpět tam, kde bývá obvykle – tedy pod sedadla zadní. A přední sedačka tak jde nastavit příjemně nízko.

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přijdeme až o 300 tisíc vozidel, řekl v Rozstřelu šéf sdružení autoprůmyslu

Výroba aut byla léta tahounem českého průmyslu. Nedostatek čipů ovšem nyní začíná tohoto tahouna dostávat na kolena. ...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Nedostatek čipů netrápí všechny automobilky stejně

Propad v dodávkách polovodičů, který zasáhl automobilky v celé Evropě, bude vrcholit na konci letošního roku, v příštím...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Mladé ojetiny v Británii cenami překonávají nové vozy, trend míří i do Česka

Těm, kteří si koupí ojetý vůz v Británii, se může stát, že za něj zaplatí více než za nové auto. Prodejci mají takový...

Benzin může zdražit až ke 40 korunám. Němci teď jezdí tankovat do Česka

Pohonné hmoty prudce zdražují v celé Evropě. Francouzi už hledají v šatníku žluté vesty, Němci jezdí tankovat do Česka...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...