Z domova mohou pracovat zaměstnanci, kteří nejsou přímo ve výrobě (ilustrační snímek).

Z domova mohou pracovat zaměstnanci, kteří nejsou přímo ve výrobě (ilustrační snímek). | foto: Depositphotos

Automobilky v Česku zavádějí stálý home office a sdílení kanceláří

  • 6
Automobilový průmysl je jednou z oblastí nejvíce zasažených koronavirem. Prodej aut se výrazně zpomalil, výdělky prudce spadly. Šetření začíná. O práci z domova na stálo se zatím jen opatrně mluví, české importy automobilek už však home office naplno zavádějí. Zřejmě úplně první bude české zastoupení Fiatu, drahé kanceláře opustí už v červenci.

Koronavirová paralýza vše jen urychlila. Firmy už delší dobu uvažovaly, že platit vysoký nájem za kancelářské prostory není efektivní. Spousta věcí se dá vyřešit elektronicky. Stálý home office budou mít zaměstnanci českého zastoupené FCA od července.

FCA se odstěhuje z kanceláří na pražské Brumlovce, kde sídlila asi pět let. „V průběhu karantény se model smart office úspěšně otestoval a sami zaměstnanci ocenili větší spád porad a meetingů i vyšší efektivitu společných jednání. Na model smart office přejde česká pobočka FCA od druhé poloviny července,“ uvádí pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení značky Sylva Marounková.

„Díky moderním technologiím je jakákoliv komunikace mezi zaměstnanci bezproblémová. Nicméně není na místě jakkoli podcenit faktor socialisingu a komunikace v týmech, proto i režim smart office bude zahrnovat pravidelná osobní setkání zaměstnanců a jednotlivých týmů. V regionu CEE, do kterého spadá i pobočka na českém trhu, model smart office funguje bez problémů již delší dobu na slovenském trhu,“ vysvětluje.

Jednou doma, pořád doma. Komu vyhovuje home office?

Od září na podobný systém najedou i u PSA. Francouzský koncern se s FCA má v dohledné době sloučit.  Takže v progresivním postupu si v Česku vlastně notují.

Podle informací redakce iDNES.cz z prostředí českého autoprůmyslu se bude stěhovat společnost Emil Frey, která v ČR zastupuje PSA, opustí mrakodrap na Pankráci, kde dosud fungovala hlavní kancelář společnosti.

Zaměstnanci se přesunou do podobných prostor nedaleko na Budějovické, kde donedávna sídlilo zastoupení značky Opel.

Do menších prostor na Budějovické se kompletní ansámbl všech čtyř značek (Peugeot, Citroën, opel, DS) samozřejmě nevejde, zaměstnanci tedy najedou na systém řízeného sdílení kanceláří, který je dnes v mnoha firmách na pořadu dne, jak potvrdil průzkum realitněporadenské společnosti CBRE na českém trhu.

O jednu židli a stůl se tak bude dělí více lidí a budou se v kancelářích střídat, zbytek odpracují z domova.

Komunikace s dealery u zónových manažerů u automobilek stejně probíhá přímo v terénu, zbytek se dá obstarat konferenčními hovory, videokonferencemi a podobně.

Zdvojnásobení IT kapacit u PSA

PSA už před měsícem na globální úrovni deklarovala záměr částečně u svých kancelářských zaměstnanců zavést home office i po ukončení mimořádného stavu kvůli covid-19. „Nyní, když stojíme před příležitostí změny principů po krizi, chceme dát naší práci větší smysl, vyslat správnou energii na správné místo ve správný čas, využívat zdroje a čas zodpovědněji,“ uvedl Xavier Chéreau, ředitel lidských zdrojů a transformace skupiny PSA. 

„Zkušenost z celoplošného uplatnění práce z domova umožňuje zrychlit transformaci způsobů fungování společnosti ve prospěch větší flexibility a efektivity pro zaměstnance.“

Konec kanceláří? Lidem home office vyhovuje, i když udělají méně, říká průzkum

Skupina PSA se hned od začátku krize v březnu 2020 přizpůsobila zdvojnásobením svých IT kapacit, takže byl možný rychlý rozvoj podmínek pro práci z domova (38 000 připojení ke globálnímu IT systému skupiny ve stejnou chvíli v dubnu oproti průměrným 18 000 v předchozích měsících), což vedení umožnilo zajistit kontinuitu řízení.

„Skupina začala podíl práce z domova zvyšovat již v roce 2019, kdy tento způsob práce pravidelně či příležitostně využívalo 18 000 zaměstnanců (oproti 2 500 v roce 2016), což odpovídá 3 milionům odpracovaných hodin v režimu home office a téměř 500 000 nerealizovaným cestám do zaměstnání,“ uvádí Radka Matthey, mluvčí českého zastoupení značky Peugeot. 

„Skupina PSA se po zkušenostech s již přijatými účinnými opatřeními a na základě zpětné vazby v souvislosti s krizí covid-19 rozhodla posílit práci z domova, která by se měla využívat pro činnosti, které přímo nesouvisejí s výrobou.“