Evropský komisař odpovědný za klimatickou politiku zopakoval svůj postoj odpovědí na parlamentní otázku. „Změna pravidel by poškodila hospodářskou soutěž,“ vysvětlil nizozemský politik a odmítl konkrétní otázku k novému sankčnímu režimu.
Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou |
„Hoekstra, nástupce svého krajana Franse Timmermanse, v jedné z nejchoulostivějších rolí v Evropské komisi, je neoblomný, navzdory rostoucímu tlaku na změnu směru, která zmírní rizika tížící kontinentální průmysl,“ komentuje magazín Quattroruote.
„Tato ustanovení jsou v platnosti a zůstala nezměněna od roku 2009 pro osobní automobily a od roku 2011 pro dodávky. Požadují, aby Komise vypočítala a uložila výrobci poplatek za překročení emisí, pokud jeho průměrné specifické emise CO2 za kalendářní rok překročí jeho cíl pro specifické emise,“ uvedl politik.
„Komise si je vědoma toho, že někteří výrobci vozidel vyjádřili obavy ohledně jejich schopnosti splnit svůj emisní cíl pro rok 2025 v kontextu zvýšené celosvětové konkurence a zmenšujícího se trhu s vozidly. Několik dalších velkých evropských výrobců zároveň vyjádřilo důvěru, že splní své cíle a důrazně se postavili proti změnám rámce pro rok 2025. Změna pravidel by narušila rovné podmínky a postavila tyto výrobce do konkurenční nevýhody.“
Hoekstra dále zopakoval, že je důležité zajistit ekonomickou stabilitu: „Někteří volají po zpomalení, ale jiní již významně investovali a chtějí jistoty.“ Pokud jde o technologie, komisař věří, že se sektor bude moci vyhnout sankcím. „Je třeba poznamenat, že elektromobily nejsou jedinou cestou k dosažení cílů – přispět mohou také hybridy a plug-in hybridy, vylepšení konvenčních motorů a také nasazení menších a účinnějších vozidel,“ uvedl za evropskou komisi.
Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii |
„Brusel zkrátka nestuduje alternativy Damoklova meče pokut. Záměrem není ani předložit do roku 2025 ustanovení o revizi nařízení, které povede k zákazu nových spalovacích automobilů v roce 2035,“ dodává italský automagazín. „V roce 2026 Komise prověří účinnost a účinky nařízení a revize bude založena na zprávě o pokroku očekávané do konce roku 2025,“ znovu upřesnil Hoekstra. A připomněl, že předsedkyně komise Ursula von der Leyenová rovněž svolá strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě.
O budoucnosti autoprůmyslu začne Evropská komise jednat příští rok |
Bohatí pomohou chudým, aby se stali zelenými
Nově se k situaci v Evropě vyjádřil také sám architekt Green Dealu Frans Timmermans. Ten je podle něj ohrožen ekonomickými deformacemi, které dosud zvýhodňovaly „bohaté“.
Podle bývalého místopředsedy Evropské komise, který v srpnu 2023 rezignoval, aby se stal poslancem ve své rodné zemi, zatím skončily dotace a štědré bonusy, které dával Brusel a země Unie u bohatých „early adopters“ (časnými osvojiteli – zákazníci, kteří zkoušejí a používají nové technologie) – uživateli elektroaut, solárních panelů a novými způsobů vytápění, což je nerovnováha, která by nyní měla být napravena daněmi. „Je třeba, aby bohatí pomohli chudým,“ uvádí Timmermans a zdůrazňuje rostoucí životní náklady a výdaje na účty, palivo a jídlo, kterým musí většina populace denně čelit.
Poslední naděje pro Evropu? Auta bez příplatku za elektrický pohon |
„Podle strůjce epochální změny, kterou v klíčovém okamžiku opustil, tedy problém nespočívá v postupu, který povede v roce 2035 k opuštění endotermických motorů, ale v jeho aplikaci,“ shrnuje magazín Quattroruote. To je důvod, proč by podle Timmermanse měly nyní tytéž vlády „poskytovat podporu nejchudším, aby potlačily rostoucí konsensus nečestných radikálně pravicových stran, které slibují jednoduchá řešení.“ Aby měl přechod k elektromobilům úspěch, je podle Timmermanse nutný „prvek solidarity“, po vzoru „daňového systému, ve kterém bohatí platí více“.
Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu |
„Až dosud ‚lidé, kteří to ve skutečnosti nepotřebovali‘, těžili z veřejných peněz a nyní, navzdory tomu, že se hlásí k zelené víře, nadále žijí s ‚uhlíkovou stopou a návyky vysoké spotřeby‘. Opak toho, co se děje v méně bohaté třídě, která ‚snižuje uhlíkovou stopu z nutnosti a ne proto, že tuto myšlenku přijala‘,“citují Quattroruote Timmermanse.
Divoká diskuse o pokutách za emise. Za automobilky v Bruselu bojuje Nerudová |
Timmermans souzní se svým krajanem Hoekstrou i v pohledu na autoprůmysl, evropská politika musí pokračovat přímo vpřed, a odmítá připomínky výrobců. „Automobilový průmysl spal 10 let, zatímco Čína a Korea objevily elektrickou mobilitu. Nyní si stěžuje a říká, že způsob, jak konkurovat, je zpomalit přechod... Číňané monopolizují trh.“
Brusel podle komisaře pro klima neuvažuje o změně emisních pravidel pro auta |
„Timmermans si alespoň uvědomuje, že politika nebyla schopna zaručit posílení nabíjecí infrastruktury,“ dodává italský automagazín. Podle nizozemského politika nyní probíhá „průmyslová revoluce, která se pohybuje trojnásobnou nebo čtyřnásobnou rychlostí ve srovnání s tím, co jsme dosud znali“.
ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu |