Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v roce 2025.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Citroën

Evropský komisař odpovědný za klimatickou politiku zopakoval svůj postoj odpovědí na parlamentní otázku. „Změna pravidel by poškodila hospodářskou soutěž,“ vysvětlil nizozemský politik a odmítl konkrétní otázku k novému sankčnímu režimu.

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

„Hoekstra, nástupce svého krajana Franse Timmermanse, v jedné z nejchoulostivějších rolí v Evropské komisi, je neoblomný, navzdory rostoucímu tlaku na změnu směru, která zmírní rizika tížící kontinentální průmysl,“ komentuje magazín Quattroruote.

Ursula von der Leyenová a eurokomisař Wopke Hoekstra z Nizozemska. (4. prosince 2024)

„Tato ustanovení jsou v platnosti a zůstala nezměněna od roku 2009 pro osobní automobily a od roku 2011 pro dodávky. Požadují, aby Komise vypočítala a uložila výrobci poplatek za překročení emisí, pokud jeho průměrné specifické emise CO2 za kalendářní rok překročí jeho cíl pro specifické emise,“ uvedl politik.

„Komise si je vědoma toho, že někteří výrobci vozidel vyjádřili obavy ohledně jejich schopnosti splnit svůj emisní cíl pro rok 2025 v kontextu zvýšené celosvětové konkurence a zmenšujícího se trhu s vozidly. Několik dalších velkých evropských výrobců zároveň vyjádřilo důvěru, že splní své cíle a důrazně se postavili proti změnám rámce pro rok 2025. Změna pravidel by narušila rovné podmínky a postavila tyto výrobce do konkurenční nevýhody.“

Hoekstra dále zopakoval, že je důležité zajistit ekonomickou stabilitu: „Někteří volají po zpomalení, ale jiní již významně investovali a chtějí jistoty.“ Pokud jde o technologie, komisař věří, že se sektor bude moci vyhnout sankcím. „Je třeba poznamenat, že elektromobily nejsou jedinou cestou k dosažení cílů – přispět mohou také hybridy a plug-in hybridy, vylepšení konvenčních motorů a také nasazení menších a účinnějších vozidel,“ uvedl za evropskou komisi.

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

„Brusel zkrátka nestuduje alternativy Damoklova meče pokut. Záměrem není ani předložit do roku 2025 ustanovení o revizi nařízení, které povede k zákazu nových spalovacích automobilů v roce 2035,“ dodává italský automagazín. „V roce 2026 Komise prověří účinnost a účinky nařízení a revize bude založena na zprávě o pokroku očekávané do konce roku 2025,“ znovu upřesnil Hoekstra. A připomněl, že předsedkyně komise Ursula von der Leyenová rovněž svolá strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě.

O budoucnosti autoprůmyslu začne Evropská komise jednat příští rok

Bohatí pomohou chudým, aby se stali zelenými

Nově se k situaci v Evropě vyjádřil také sám architekt Green Dealu Frans Timmermans. Ten je podle něj ohrožen ekonomickými deformacemi, které dosud zvýhodňovaly „bohaté“.

Lídr nizozemské koalice PvdA-GL Frans Timmermans (12. listopadu 2023)

Podle bývalého místopředsedy Evropské komise, který v srpnu 2023 rezignoval, aby se stal poslancem ve své rodné zemi, zatím skončily dotace a štědré bonusy, které dával Brusel a země Unie u bohatých „early adopters“ (časnými osvojiteli – zákazníci, kteří zkoušejí a používají nové technologie) – uživateli elektroaut, solárních panelů a novými způsobů vytápění, což je nerovnováha, která by nyní měla být napravena daněmi. „Je třeba, aby bohatí pomohli chudým,“ uvádí Timmermans a zdůrazňuje rostoucí životní náklady a výdaje na účty, palivo a jídlo, kterým musí většina populace denně čelit.

Poslední naděje pro Evropu? Auta bez příplatku za elektrický pohon

„Podle strůjce epochální změny, kterou v klíčovém okamžiku opustil, tedy problém nespočívá v postupu, který povede v roce 2035 k opuštění endotermických motorů, ale v jeho aplikaci,“ shrnuje magazín Quattroruote. To je důvod, proč by podle Timmermanse měly nyní tytéž vlády „poskytovat podporu nejchudším, aby potlačily rostoucí konsensus nečestných radikálně pravicových stran, které slibují jednoduchá řešení.“ Aby měl přechod k elektromobilům úspěch, je podle Timmermanse nutný „prvek solidarity“, po vzoru „daňového systému, ve kterém bohatí platí více“.

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

„Až dosud ‚lidé, kteří to ve skutečnosti nepotřebovali‘, těžili z veřejných peněz a nyní, navzdory tomu, že se hlásí k zelené víře, nadále žijí s ‚uhlíkovou stopou a návyky vysoké spotřeby‘. Opak toho, co se děje v méně bohaté třídě, která ‚snižuje uhlíkovou stopu z nutnosti a ne proto, že tuto myšlenku přijala‘,“citují Quattroruote Timmermanse.

Divoká diskuse o pokutách za emise. Za automobilky v Bruselu bojuje Nerudová

Timmermans souzní se svým krajanem Hoekstrou i v pohledu na autoprůmysl, evropská politika musí pokračovat přímo vpřed, a odmítá připomínky výrobců. „Automobilový průmysl spal 10 let, zatímco Čína a Korea objevily elektrickou mobilitu. Nyní si stěžuje a říká, že způsob, jak konkurovat, je zpomalit přechod... Číňané monopolizují trh.“

Brusel podle komisaře pro klima neuvažuje o změně emisních pravidel pro auta

„Timmermans si alespoň uvědomuje, že politika nebyla schopna zaručit posílení nabíjecí infrastruktury,“ dodává italský automagazín. Podle nizozemského politika nyní probíhá „průmyslová revoluce, která se pohybuje trojnásobnou nebo čtyřnásobnou rychlostí ve srovnání s tím, co jsme dosud znali“.

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Enyaq má aerodynamický čumák a zaparkujete ho mobilem, zase stojí přes milion

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Škoda zahajuje letošní oslavy...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

16. ledna 2025,  aktualizováno  11:31

Abyste na výletě do autopravěku nezabloudili. Před GPS byly kotouče a magnety

Co dělali lidé bez navigací v autech? Pokud nelistovali autoatlasy, ztráceli se. Úplně stejně jako dnes s GPS, jen mnohem častěji. Proto bylo také vynalezeno několik analogových systémů, které v...

16. ledna 2025

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

16. ledna 2025

Bouráky z klučičí kapsy. Unikátní sbírka angličáků je k vidění v Praze

„Přijďte ukázat svým dětem, s čím jste si hráli, když jste byli malí,“ zve obchodní centrum DBK v Praze na Budějovické na výstavu angličáků. Putovní výstava ukazuje fragment jedné z největších sbírek...

15. ledna 2025

10 nejčastějších důvodů, proč dítě zvrací a jak to zastavit
10 nejčastějších důvodů, proč dítě zvrací a jak to zastavit

Pokud vaše dítě zvrací, může se jednat o jednorázovou nevolnost, ale i příznak nějaké choroby či poruchy. Zvracení u dětí může vyvolat rotavirová...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...

Sebevraždu jsem měl naplánovanou do detailů, líčí lékař Tomáš Šebek

Premium Kdyby nešel na medicínu, možná by letěl chirurg Tomáš Šebek na Mars. Tvrdí, že si umí zorganizovat čas, baví ho...