Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta na dietě: speciální materiály šetří kila a litry paliva

Zatímco lidé začínají hubnout po Vánocích nebo do plavek, auta shazují pořád. Nižší hmotnost je totiž jednou z cest k menší spotřebě, která je dnes hlavním motorem vývoje nových aut.

Složení materiálů karoserie Audi | foto: Audi

Lehčí auto rovná se menší spotřeba paliva. A na tu zákazníci slyší. Automobilkám ovšem stojí v cestě ke štíhlé linii řada překážek – zpřísňující se bezpečnostní předpisy, nové prvky komfortní výbavy – to vše hmotnost zvyšuje. Takže kilogramy se „škrtají“ třeba lehčí konstrukcí sedaček či používáním motorů s menším objemem.

Například motor 1.0 TSI ve Škodě Octavia, který nahradil 1.2 TSI, je mimo jiné díky menšímu zdvihovému objemu cca o 8 kg lehčí. Hlavní místo, kde se shazují kila, je však karoserie a vše, co s ní souvisí. Jaké materiály se používají a čemu patří budoucnost?

Přísady do oceli srazí váhu karoserie i o 70 kg

Řada ocelářských firem dlouhodobě vyvíjí nové druhy oceli, které by si při
menší hmotnosti a tloušťce zachovaly pevnost. Dosahuje se toho různými
přísadami – křemíku, molybdenu nebo vanadu – a novými technikami kalení.

Jak zhublo Audi Q7

Srovnání s předchůdcem

  • o 71 kg karoserie
  • o 40 kg zadní náprava
  • o 24 kg hliníkové vnější panely včetně dveří
  • o 20 kg přední náprava
  • o 20 kg konstrukce poháněcího ústrojí
  • o 19 kg výfuková soustava
  • o 19 kg sedadla
  • o 8,7 kg chladicí soustava motoru
  • o 8,5 kg brzdy
  • o 4,2 kg kabelové svazky
  • o 4 kg podlaha zavazadlového prostoru
  • o 3,5 kg motor 3.0 TDI
  • o 1 kg brzdový pedál

Audi Q7

Použitím vysokopevnostních ocelí je možné dosáhnout úspory asi 50 – 70 kg na karoserii, ale potenciál už je dnes prakticky vyčerpaný – další významné úspory hmotnosti se s ní už dosáhnout nedá.

Podíl lehkého hliníku roste, s ním i cena auta

Hliník se na konstrukci aut používal už před první světovou válkou. „V roce 1913 vyrobila značka NSU model označený jako 8/24, který měl karoserii kompletně z hliníku. Pak se ale dlouhá léta používala téměř výhradně ocel, protože byla podstatně levnější. Až v roce 1994 začala v závodě Neckarsulm sériová výroba modelové řady Audi A8, prvního velkosériového vozu na světě s celohliníkovou karoserií,“ vysvětluje Pavel Kolařík, technický trenér Audi.

Použitím hliníku je možné dosáhnout úspory až 150 kg na karoserii. Jeho nevýhodou je ale stále vysoká cena (za materiál samotný, ale i za jeho zpracování), rovněž opravy hliníkových dílů jsou dražší. Přesto se ale očekává, že jejich podíl se bude v autech stále zvyšovat, a to nejen v luxusních třídách.

Už i ve vozech Škoda najdete hliníkové prvky podvozku, hlavy kol, nápravnice nebo příčná ramena. Pro vyvážení rozumného poměru cena, váha a bezpečnost se používají různé kombinace oceli a hliníku.

Když zůstaneme u Audi, tak například karoserie modelu Q7 je mixem komponentů z oceli tvářené za tepla a z hliníku. Základem je extrémně pevná ocel. Rozměrné části podlahy a zavazadlového prostoru, zadních podběhů kol, střechy nebo dveří jsou z hliníkových plechů.

Plasty, které na první pohled nepoznáte

Ne, nebudeme vzpomínat na trabanta. Dnes různé druhy plastů používají automobilky tak, že to na první pohled nepoznáte. Například Peugeot 308 má z termoplastu vyrobené víko zavazadlového prostoru. „V současné době je nejvíce zastoupeným materiálem ocel, která se podílí na použitých materiálech hlavních částí vozidla z asi 60 %,“ říká Jan Matoušek, technický školitel českého importéra značky Peugeot.

„Druhým nejvíce použitým materiálem jsou plasty s podílem asi 20 procent, dále slitiny hliníku s deseti procenty, následují ostatní materiály. V nejbližších letech se odhaduje, že poměr se změní na asi 40 procent oceli,
30 % plastů a 20 % slitin hliníku.“

Kombinování různých materiálů má v případě aut několik podob, nejčastější je použití uhlíku. Kvůli pevnosti se u dražších aut v případě některých dílů vyztužuje plast uhlíkovými vlákny. Třeba u modelu Audi R8 se i díky tomu snížila hmotnost karoserie na pouhých 200 kg. Komponenty z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny tvoří střešní sloupky B, středový tunel a zadní stěnu.

Lehkým materiálem s velkou budoucností je hořčík, jehož slitiny se uplatňují při konstrukci modelů Audi A8 a R8.

Výrobci hledí s nadějí i k takzvaným nanomateriálům. Technologie pracující s objekty o tloušťce tisíciny lidského vlasu slibují třeba samoopravitelné laky odolné proti poškrábání, čelní skla aut, která budou odpuzovat vodu, ale i velmi tenké a přitom pevné materiály pro samotnou konstrukci aut. Jde třeba o plazmové nanášení kovových povrchů či různé polymerní vrstvy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Naftu nevedeme. Paříž zakázala diesel u čtyř klíčových benzinek na obchvatu

Čtyři klíčové čerpací stanice na pařížském městském okruhu od prvního října neprodávají naftu. Nesmějí. Při revizi jejich koncese jim prodej „špinavého“ paliva zakázala pařížská radnice vedená...

9. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

Kvůli Green Dealu si Evropa likviduje autoprůmysl, říkají čeští europoslanci

Automobilky ročně investují v Evropě do vývoje 60 miliard eur, pokud bude EU trvat na svých drsných cílech snižování emisí u nově prodávaných aut, půjde za rok 2025 čtvrtina z této částky na pokuty...

8. října 2024  9:29,  aktualizováno  17:46

Musíme se inspirovat Čínou, krachy jsou součást vývoje, říká Jahn ze Škody

Premium

Martin Jahn je jediným Čechem v představenstvu Škoda Auto. Evropa by se podle něj měla vydat čínskou cestou, pokud chce bezemisní mobilitu. „Podpořit ji v cenách energií, v přístupu k nerostným...

8. října 2024

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

GLOSA: Dvacet cen. Ale po Tháliích se propírala jen Helena Vondráčková

Premium Jeden by čekal, že uhlazeně veřejnoprávní ceremoniál divadelních cen Thálie ponechá národ chladným, zvláště když si na...