Supersporty se budou muset ztišit. Evropa zpřísní hlukové limity aut

Evropský parlament schválil návrh nařízení, které by přikázalo výrobcům automobilů výrazně snížit hlučnost nových vozidel. Cesta návrhu do praxe bude ještě spletitá, nicméně zpřísnění hlukových limitů je téměř jisté. Týkat se bude i supersportů.

Supersporty mají speciální podmínky, mohou být o něco hlučnější než obyčejná auta. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Návrh nařízení o snížení hlukových limitů počítá se snížením maximální povolené hladiny intenzity zvuku ze současných 74 decibelů pro běžná auta na 68 decibelů. Změnit se má i metodika testování automobilů. Návrh zároveň počítá s tím, že by například elektromobily měly být vybaveny zařízením, které by naopak vytvářelo hladinu hluku tak, aby byli chodci dostatečně informováni o přítomnosti takového vozu.

Decibel

Decibel je logaritmická jednotka vyjadřující podíl dvou hodnot. Pokles o 3 dB vyjadřuje zeslabení na poloviční hluk, naopak zesílení o 3 dB znamená dvojnásobný hluk.

20 dB - šeptaný hlas
50 dB - hovor, tiše jedoucí automobil, tiché ulice
80 dB - křik, hlučné ulice
90 dB - pneumatická vrtačka
100 dB - v blízkosti vlaků, těžkých nákladních aut
120 dB - rachot hromu
140 dB - siréna námořní lodi, proudové letadlo
150 dB - sopečný výbuch
160 dB - start rakety

Hluk od zhruba 120 dB je už vnímán jako bolest.

Vzniknout by také měla metodika testování povrchů silnic, EU chce vytvořit tlak na to, aby se stavěly takzvané tiché vozovky. Automobily by také mohly dostat hlukové štítky, podobně jako mají své energetické štítky pneumatiky. Poslanci tak výrazně pozměnili návrh Evropské komise, který byl podle jejich mínění příliš zjednodušující. Konkrétní předpis tak ještě zřejmě dozná řady změn.

"Negativní účinky chronického působení hluku jsou vědecky přesvědčivě dokázány, návrh komise se však zaměřil v podstatě pouze na hluk vytvářený motory automobilů," řekl po přijetí návrhu zpravodaj Miroslav Ouzký. "Moje představa byla vždy o něco komplexnější a jsem přesvědčen, že by v budoucnu tato legislativa měla mapovat i vliv silničního povrchu, kvality pneumatik, aerodynamického hluku a řízení dopravy," dodal.

To v podstatě potvrzuje i europoslankyně a členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Olga Sehnalová: "Zavedení nových pravidel pro hladinu hluku z aut musí jít ruku v ruce s budováním kvalitních silnic. Prostředí, ve kterém se auta pohybují, má na tento problém nemalý vliv," uvedla a dodala, že orgány by také měly věnovat pozornost podpoře MHD.

Snížení hlukového limitu ze 74 na 68 decibelů znamená prakticky snížení maximální intenzity zvuku téměř na čtvrtinu. To bude od automobilek vyžadovat další výrazné investice, přitom již v současnosti si výrobci lámou hlavu s tím, jak mají splnit nároky na emise CO2. Výsledkem zřejmě budou opět o něco přiškrcené motory, které sice nabídnou zajímavou hodnotu maximálního výkonu, ale odezva na sešlápnutí plynového pedálu bude ještě letargičtější než u již dnes euronormami svázaných jednotek.

Doslova likvidační by pak mohly nové hlukové limity být pro výrobce supersportovních vozů, kteří si na dokonalém zvuku svých motorů dávají záležet. Dnes pro ně platí výjimka, takzvaná Lex-Ferrari, která dovoluje vozům s výkonem nad 140 kW (a výkonovou hmotností přes 75 kW na tunu) současný limit překročit o jeden decibel, intenzita zvuku u nich tedy může být o čtvrtinu vyšší.

Návrh s podobnou výjimkou pro superauta počítá, avšak konkrétní podoba zatím není jasná, navíc i tak bude snížení pro supersporty velmi citelné. Podle původního návrhu komise měly vozy s poměrem výkonu k hmotnosti větším než 150 kW na tunu dostat limit 69 decibelů, tedy onu výjimku jednoho decibelu.

Poslanci však v pozměňovacím návrhu přece jenom na superauta mysleli víc. Pro auta s poměrem výkonu ke hmotnosti menším než 125 kW/t by platil limit 68 dB, pro vozy s poměrem mezi 125 kW/t a 150 kW/t by platil limit 70 dB a auta s poměrem větším než 150 kW/t mají mít limit 73 dB. Speciální kategorií by pak měla být opravdová superauta se čtyřmi a méně sedadly a poměrem výkonu k hmotnosti větším než 200 kW (a sedadlem řidiče nejvýše 450 mm nad zemí). Pro ta by pak mohl platit limit 74 dB. I to je však proti současnému stavu snížení a ryk a zpěv motorů by se tak přece jenom měl zklidnit.

Navíc není jisté, která varianta nakonec bude přijata, byť návrh poslanců je samozřejmě tou pravděpodobnější verzí. Podobná nejistota panuje i v oblasti nákladních automobilů, tam byl původně navržen maximální limit 78 decibelů pro nejtěžší vozy nad 12 tun, v návrhu poslanců zůstává zachována současná hodnota 81 dB, pro lehčí náklaďáky se však mají normy zpřísnit.

I rychlost zavádění nového předpisu zůstává otázkou, v návrhu komise se počítalo s postupným snižováním ve třech fázích, které by začaly platit dva, pět a sedm let po jeho schválení. Poslanci navrhují skokové zavedení přísnějších limitů do šesti let po schválení s tím, že do osmi let by se vozidla, která sice byla schválena ještě podle starých metod, ale nové limity neplní, už nemohla prodávat.

Jak se měří hluk

ISO 362

V současnosti se hluk motorových vozidel pro účely homologace měří podle normy ISO 362. Vozidlo se přibližuje konstantní rychlostí k testovacímu úseku o délce 20 metrů. Jakmile příď auta dosáhne začátku úseku, je plynový pedál sešlápnut naplno a akcelerující vozidlo projede úsekem. Když záď auta opustí měřicí oblast, je plynový pedál zcela povolen. V polovině měřicího úseku se nachází ve vzdálenosti 7,5 metru od jeho osy mikrofony umístěné ve výšce 1,2 metru nad vozovkou. Ty měří hluk auta, test se typicky opakuje třikrát a jako rozhodující údaj je brán ten nejvyšší naměřený. Norma definuje i tvar a minimální velikost plochy pokryté zkušební komunikací předepsaných parametrů. V okolí 50 metrů od středu oblasti se navíc nesmí nacházet žádné objekty výrazně odrážející zvuk. Definován je i převodový poměr, který má mít automobil zařazený. Při nájezdové rychlosti 50 km/h to má být takový stupeň, při kterém bude motor točit 75 % otáček maximálního výkonu u vozů s výkonem do 225 kW, pro auta silnější je to 50 % otáček. Obdobně se určuje převodový poměr v druhém možném způsobu měření, kdy naopak má auto po akceleraci dosáhnout rychlosti 50 km/h na konci testovacího úseku (a nájezdová rychlost tak musí být určena předchozími pokusy).

Vstoupit do diskuse (50 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nová pojistka proti blackoutu. Elektroauto půjde využít jako záložní zdroj energie

Tok energie může řidič sledovat prostřednictvím panelu uvnitř svého...

Baterie elektromobilu by mohla díky speciální nabíječce sloužit i jako záložní zdroj energie pro...

Totální fiasko tradičních automobilek, techniku musí brát z Číny, aby jí stačily

Áutosalon Mnichov 2025

VIDEO Pro starší generace Číňanů bylo ještě před pár lety jméno Volkswagen synonymem pro auto, Santana –...

Mercedes naučil géčko novým kouskům. Točí se jako tank a pohrdá pistolemi

Díky tradičním směrovkám shora na blatnících má řidič dobrý přehled o  tom, kde...

VIDEO Říká se sice, že starého psa novým kouskům nenaučíte, ale v případě elektrického Mercedesu G 580 EQ...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Kolik elektřiny se ztratí při nabíjení elektromobilu? Změřili jsme to

Nabíjení na 300kW stanici E.ON

Když z wallboxu nebo nabíječky projde 20 kWh elektrické energie, kolik se jí skutečně dostane do...

Staré auto nemusí být šrot, i když si to v Bruselu myslí. Máme spolehlivé tipy

Škoda Octavia 3

Brusel si na motoristy připravil „lahůdku“, chce více než desetiletá auta hnát na technickou...

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025

Čtvrté světlo na semaforu? Vědci chtějí, aby křižovatky řídila autonomní auta

Nepřirozený a nepravděpodobný obrázek semaforu, vygenerovaný umělou...

Semafor je vynález, který nemá čím překvapit. Překopat základy celé silniční civilizace by ovšem mohlo, kdyby se k němu přidalo čtvrté světlo. Nový barevný signál, který by lidské řidiče informoval o...

13. listopadu 2025

Toyoty z Kolína už jsou jen hybridní. Výroba výrazně upraveného Ayga X začíná

Toyota zahajuje v Kolíně výrobu nového modelu Toyota Aygo X v hybridní verzi.

Toyota rozjela v kolínském závodě výrobu hybridního provedení modelu Aygo X. Je prvním plně hybridním automobilem ve třídě minivozů. Kolínský závod se tak připojil ke skupině továren Toyoty, které...

13. listopadu 2025

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně elektromobilům Škoda vystaví koncept elektrického kombíku budoucnosti Vision 0, který měl světovou...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  18:28

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  11:22

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

11. listopadu 2025

Žádný přebytečný luxus. Městský elektromobil sází na promyšlenou koncepci

Urban Electric Frame Car zepředu

„Auto, které je možné opravit, přestavět a pochopit. Nenabízí přebytečný luxus, ale moderní estetiku, technickou logiku a svobodu pohybu bez odpadu,“ tak popisuje svůj návrh auta budoucnosti Dušan...

11. listopadu 2025

Čtyřkolový kaktus by byl prima auto. Kdyby neměl problémové motory

Premium
Citroën C4 Cactus

Rostoucí obliba crossoverů a SUV a jejich následné „přemnožení“ na trhu donutily automobilky přicházet se stále extravagantnějšími modely. Což je přesně něco, co historicky sedí k automobilce...

10. listopadu 2025

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.