Hitlerova dálnice se užívá dodnes, vstup na ní měl být na pas

aktualizováno 
Proti plánované dálnici R 43, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou se bouří nespokojenci. Prosazují variantu využití "Hitlerovy dálnice", která měla být součástí Německa, i když byla na českém území.

HITLEROVA DÁLNICE. Stát chce poslat stavbaře na nedokončenou německou dálnici u Jevíčka z doby okupace, které se říká Hitlerova dálnice. Nákres zachycuje linhartický most u Moravské Třebové tak, jak ho naplánovali němečtí inženýři. | foto: Archiv Tomáše Jandy

Lidé z okolí Jevíčka, Městečka Trnávky a Chornic už založili občanské sdružení a přes tři sta z nich podepsalo nesouhlas s trasou dálnice. Obávají se o svůj klid a životní prostředí a nesouhlasí se záborem zemědělské půdy kvůli stavbě dálnice.

Rovněž se snaží předložit argumenty, proč by silnice měla vést jinudy. "Vadí nám, že navržená trasa nevyužívá až do konce někdejší rozestavěnou Hitlerovu dálnici ze 40. let," řekl Zdeněk Odstrčil, jeden z odpůrců připravované trasy.

Stavbu dálnice spojující Brno s Moravskou Třebovou nezačali plánovat Češi. Autory prvních projektů z roku 1938 jsou němečtí inženýři, kteří chtěli propojit Vídeň s Vratislaví v někdejším německém Slezsku.

Plán, který Hitler prosadil do mnichovské smlouvy, počítal s tím, že se Československo vzdá ve prospěch nacistického Německa pruhu území, po kterém chtěl dálnici vést.

Podobně byla vyřešena státní svrchovanost nad pruhem území, po kterém vede Panamský průplav, spojující Atlantský a Tichý oceán. Ten patřil Spojeným státům a rozděloval Panamu na dvě části.

"Dálnice měla být součástí Německa, takže by Němci nepotřebovali žádný pas. Českoslovenští občané měli používat dálnici také, ale najíždět by mohli jen na několika výjezdech a museli by podstoupit celní a pasovou kontrolu jako na kterékoli jiné státní hranici," uvádí Tomáš Janda na webových stránkách www.dálnice.com.

Po okupaci Čech a Moravy na jaře roku 1939 si už Němci mohli na trase dálnice dělat, co chtěli. Ani ne měsíc po vzniku protektorátu slavnostně zahájili stavbu exteritoriální dálnice Vídeň - Vratislav, která měla doplnit německou dálniční síť umožňující rychlé přesuny vojsk.

"V prvním roce stavba probíhala svižně. Vznikaly mosty, náspy a další objekty. Válečné neúspěchy a hospodářské potíže ale Němce koncem dubna 1942 donutily stavbu přerušit. K jejímu obnovení už vzhledem k výsledku druhé světové války nedošlo," uvádí Janda.

Zbytky nedokončených mostů a dalších staveb Hitlerovy dálnice Vídeň - Brno - Kladsko - Vratislav je v Pardubickém kraji možné vidět v okolí Městečka Trnávka. Dokončené úseky dálnice se dodnes využívají například v okolí Brna nebo v Boskovicích.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz