Hitlerova dálnice se užívá dodnes, vstup na ní měl být na pas

aktualizováno 
Proti plánované dálnici R 43, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou se bouří nespokojenci. Prosazují variantu využití "Hitlerovy dálnice", která měla být součástí Německa, i když byla na českém území.

HITLEROVA DÁLNICE. Stát chce poslat stavbaře na nedokončenou německou dálnici u Jevíčka z doby okupace, které se říká Hitlerova dálnice. Nákres zachycuje linhartický most u Moravské Třebové tak, jak ho naplánovali němečtí inženýři. | foto: Archiv Tomáše Jandy

Lidé z okolí Jevíčka, Městečka Trnávky a Chornic už založili občanské sdružení a přes tři sta z nich podepsalo nesouhlas s trasou dálnice. Obávají se o svůj klid a životní prostředí a nesouhlasí se záborem zemědělské půdy kvůli stavbě dálnice.

Rovněž se snaží předložit argumenty, proč by silnice měla vést jinudy. "Vadí nám, že navržená trasa nevyužívá až do konce někdejší rozestavěnou Hitlerovu dálnici ze 40. let," řekl Zdeněk Odstrčil, jeden z odpůrců připravované trasy.

Stavbu dálnice spojující Brno s Moravskou Třebovou nezačali plánovat Češi. Autory prvních projektů z roku 1938 jsou němečtí inženýři, kteří chtěli propojit Vídeň s Vratislaví v někdejším německém Slezsku.

Plán, který Hitler prosadil do mnichovské smlouvy, počítal s tím, že se Československo vzdá ve prospěch nacistického Německa pruhu území, po kterém chtěl dálnici vést.

Podobně byla vyřešena státní svrchovanost nad pruhem území, po kterém vede Panamský průplav, spojující Atlantský a Tichý oceán. Ten patřil Spojeným státům a rozděloval Panamu na dvě části.

"Dálnice měla být součástí Německa, takže by Němci nepotřebovali žádný pas. Českoslovenští občané měli používat dálnici také, ale najíždět by mohli jen na několika výjezdech a museli by podstoupit celní a pasovou kontrolu jako na kterékoli jiné státní hranici," uvádí Tomáš Janda na webových stránkách www.dálnice.com.

Po okupaci Čech a Moravy na jaře roku 1939 si už Němci mohli na trase dálnice dělat, co chtěli. Ani ne měsíc po vzniku protektorátu slavnostně zahájili stavbu exteritoriální dálnice Vídeň - Vratislav, která měla doplnit německou dálniční síť umožňující rychlé přesuny vojsk.

"V prvním roce stavba probíhala svižně. Vznikaly mosty, náspy a další objekty. Válečné neúspěchy a hospodářské potíže ale Němce koncem dubna 1942 donutily stavbu přerušit. K jejímu obnovení už vzhledem k výsledku druhé světové války nedošlo," uvádí Janda.

Zbytky nedokončených mostů a dalších staveb Hitlerovy dálnice Vídeň - Brno - Kladsko - Vratislav je v Pardubickém kraji možné vidět v okolí Městečka Trnávka. Dokončené úseky dálnice se dodnes využívají například v okolí Brna nebo v Boskovicích.

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz