Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW se posune od aut k softwaru. Nesmí dopadnout jako Nokia, varuje šéf

  10:00
Automobilky samy dnes mluví o autech jako o mobilních telefonech na kolech. Šéf koncernu VW Herbert Diess pro agenturu Bloomberg vysvětlil proč. Volkswageny budou softwarová zařízení, nesmí skončit jako Nokia, řekl. V rozhovoru blíže objasnil, proč VW tolik tlačí na elektromobilitu.
Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je symbolem nové éry značky. (9. září 2019) | foto: Reuters

Bez ohledu na složitou situaci s covidovou pandemií, na kterou VW v Německu reaguje masivním testováním ve výrobních závodech, je podle Diesse nutné stále víc sledovat tempo technologického i společenského vývoje, v předstihu reagovat na požadavky na postupný přechod na elektromobilitu a boj se změnami klimatu. Ale také změnit strukturu rozhodování – z těžkopádných molochů, které nedokážou reagovat na náhlé změny situace, se z výrobců automobilů musí stát pružné celky.

Doba se mění z industriální na softwarovou a ten, kdo to nepochopí, je odsouzen k pomalému úpadku. „Výborným příkladem, jak může taková změna probíhat, je třeba Nokia – pokud nejste dost rychlí, nemáte šanci přežít. Tento příklad říkám svým lidem hodně často,“ řekl Diess pro Bloomberg v centrále VW v německém Wolfsburgu. Výrobci automobilů proto musí neustále držet krok s dobou, protože konkurence ze strany neustále vznikajících nových firem a technologií je obrovská.

Jak ale může tak masivní koncern jako VW zrychlit své rozhodování a pružně reagovat na nové podněty? Podle Diesse má taková proměna dvě roviny. Koncern včas zahájil přípravy na přechod na elektrický pohon. Daří se mu zvyšovat kapacitu baterií, celý model výroby mění orientaci na produkci elektromobilů. Druhá rovina bude samotná změna pojetí automobilu. 

Pád Nokie

Nokia byla na začátku nového tisíciletí největším světovým výrobcem mobilních telefonů. Nezachytila však nástup nových chytrých telefonů, který započala firma Apple se svým iPhonem. Nokia brzy zcela vyklidila trh s mobilními telefony. 

Efekt Nokia  renomovaný magazín The Economist tak označuje situaci, kdy je ekonomika státu závislá na jediné firmě. V době největšího rozmachu tvořila korporátní daň placená Nokií téměř čtvrtinu příjmů z této daně, kterou Finsko vybíralo. Export firmy tvořil pětinu vývozu země a investice Nokie do vývoje tvořily 30 procent investic země do výzkumu.

Práce s daty

„Ještě důležitější proměnou, se kterou se bude muset automobilový průmysl vypořádat, je stále větší proměna automobilů na softwarová zařízení, která sbírají ohromná množství dat. Tato data pak zpracují pomocí umělé inteligence a na základě informací o řidiči, jízdních podmínkách, bezpečnosti budou neustále vylepšovat chování takových zařízení,“ popsal.

„Máme před sebou klíčové rozhodnutí: máme se stát výrobcem karoserií a hardwaru, který budou následně řídit počítače od jiných výrobců, nebo dokážeme tyto úžasné stroje proměnit v opravdová internetová zařízení? To jsou úkoly, které jsme dřív nemuseli řešit a kterým se už několik let věnujeme, stále před sebou ale máme dlouhou cestu.”

Podle Herberta Diesse k tomu navíc budou automobilky muset vyvinout svůj vlastní operační systém, který dokáže vozidla plně spravovat, zajistit bezpečnost, připojení ke cloudu, stažení všech informací z cloudu do vozidla. A časový rámec? Celá změna v přístupu by se měla začít v produkci projevovat již v letech 2024–2025, kdy z automobilů podle Diesse již budou internetová zařízení a začne se rozšiřovat autonomní řízení.

Podobné snahy můžeme již několik let sledovat na opačné straně Atlantiku, v rozhovoru se proto objevil i název značky Tesla, kterou Diess považuje za jednoho z důležitých konkurentů. O možném partnerství či spolupráci ale Diess pravděpodobně neuvažuje. „V oblasti softwaru má Tesla zázemí, které my teprve musíme vybudovat, Tesla nám slouží jako měřítko pro srovnání. V dalších směrech ale zase máme před Teslou náskok. Když řídíte elektrický Porsche Taycan nebo Audi e-Tron, dostanete produkt úplně jiné podstaty a opravdu prémiovou kvalitu. Chceme Tesle konkurovat a v řadě oblastí ji pravděpodobně předstihneme. Boj o pozici lídra je stále otevřený.”

„Přispěli jsme k rozvoji Ameriky“

A když je řeč o Americe, jak vidí šéf Volkswagenu vývoj po volbách do Bílého domu?

„Demokraté mají jiný program, který se dost liší od způsobu vedení dosavadního prezidenta Trumpa. Program demokratů pravděpodobně víc ladí s naší celosvětovou strategií, která spočívá v boji se změnami klimatu a přechodem na elektrický pohon.“

„Na druhou stranu, řekl bych, že během uplynulých let jsme měli dobrý vztah s Trumpovou administrativou a vládou, založený na vzájemné důvěře. Hodně jsme také přispěli k rozvoji Ameriky a hodně jsme investovali.”

Autoři:
  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když zkrachuje automobilka. Po Fiskeru zůstaly dluhy, ale i hromada odpadu

Henrik Fisker měl vždy plnou pusu ekologie a udržitelnosti, ale nakonec po něm a jeho automobilce Fisker Inc. zůstal kromě dluhů jen velký svinčík. A údajně i nebezpečný odpad. Šílený úprk z...

13. října 2024

První den Paříže: pyžamová party, Cybertruck a velký šéf na obhlídce u Číňanů

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon se probudil do prvního dne. Chvíli před premiérou jsou automobilové novinky schované v pyžamech, speciálních na míru šitých potazích, které z nich pak za potlesku publika strhnou....

14. října 2024

Emisní cíle EU pro autoprůmysl nejsou splnitelné, varuje Jahn

Cíle transformace automobilového průmyslu v Evropě není možné splnit, shodl se europoslanec Filip Turek a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je zároveň členem představenstva Škoda Auto...

14. října 2024

Za mlhavého počasí jezděte jako v autoškole. A umyjte si okna

Podzim jde ruku v ruce s mlhavými dny. Jakmile na silnice padne mlha, řidiči by se měli okamžitě přepnout do režimu plného soustředění, s oběma rukama na volantu a zbytečně neriskovat. V mlze totiž...

14. října 2024

Elektrifikace Škody vázne. Kombík odložen, sedmimístný obr má zpoždění

Premium

Škoda představila prvního října svůj nový elektromobil. Model Elroq je k objednání, ceny startují na 799 tisících korun. Elektromobilizace ovšem v Evropě vázne, automobilky přehodnocují plány,...

14. října 2024

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...