Bez ohledu na složitou situaci s covidovou pandemií, na kterou VW v Německu reaguje masivním testováním ve výrobních závodech, je podle Diesse nutné stále víc sledovat tempo technologického i společenského vývoje, v předstihu reagovat na požadavky na postupný přechod na elektromobilitu a boj se změnami klimatu. Ale také změnit strukturu rozhodování – z těžkopádných molochů, které nedokážou reagovat na náhlé změny situace, se z výrobců automobilů musí stát pružné celky.
Doba se mění z industriální na softwarovou a ten, kdo to nepochopí, je odsouzen k pomalému úpadku. „Výborným příkladem, jak může taková změna probíhat, je třeba Nokia – pokud nejste dost rychlí, nemáte šanci přežít. Tento příklad říkám svým lidem hodně často,“ řekl Diess pro Bloomberg v centrále VW v německém Wolfsburgu. Výrobci automobilů proto musí neustále držet krok s dobou, protože konkurence ze strany neustále vznikajících nových firem a technologií je obrovská.
Jak ale může tak masivní koncern jako VW zrychlit své rozhodování a pružně reagovat na nové podněty? Podle Diesse má taková proměna dvě roviny. Koncern včas zahájil přípravy na přechod na elektrický pohon. Daří se mu zvyšovat kapacitu baterií, celý model výroby mění orientaci na produkci elektromobilů. Druhá rovina bude samotná změna pojetí automobilu.
Pád NokieNokia byla na začátku nového tisíciletí největším světovým výrobcem mobilních telefonů. Nezachytila však nástup nových chytrých telefonů, který započala firma Apple se svým iPhonem. Nokia brzy zcela vyklidila trh s mobilními telefony. Efekt Nokia renomovaný magazín The Economist tak označuje situaci, kdy je ekonomika státu závislá na jediné firmě. V době největšího rozmachu tvořila korporátní daň placená Nokií téměř čtvrtinu příjmů z této daně, kterou Finsko vybíralo. Export firmy tvořil pětinu vývozu země a investice Nokie do vývoje tvořily 30 procent investic země do výzkumu. |
Práce s daty
„Ještě důležitější proměnou, se kterou se bude muset automobilový průmysl vypořádat, je stále větší proměna automobilů na softwarová zařízení, která sbírají ohromná množství dat. Tato data pak zpracují pomocí umělé inteligence a na základě informací o řidiči, jízdních podmínkách, bezpečnosti budou neustále vylepšovat chování takových zařízení,“ popsal.
„Máme před sebou klíčové rozhodnutí: máme se stát výrobcem karoserií a hardwaru, který budou následně řídit počítače od jiných výrobců, nebo dokážeme tyto úžasné stroje proměnit v opravdová internetová zařízení? To jsou úkoly, které jsme dřív nemuseli řešit a kterým se už několik let věnujeme, stále před sebou ale máme dlouhou cestu.”
Podle Herberta Diesse k tomu navíc budou automobilky muset vyvinout svůj vlastní operační systém, který dokáže vozidla plně spravovat, zajistit bezpečnost, připojení ke cloudu, stažení všech informací z cloudu do vozidla. A časový rámec? Celá změna v přístupu by se měla začít v produkci projevovat již v letech 2024–2025, kdy z automobilů podle Diesse již budou internetová zařízení a začne se rozšiřovat autonomní řízení.
Podobné snahy můžeme již několik let sledovat na opačné straně Atlantiku, v rozhovoru se proto objevil i název značky Tesla, kterou Diess považuje za jednoho z důležitých konkurentů. O možném partnerství či spolupráci ale Diess pravděpodobně neuvažuje. „V oblasti softwaru má Tesla zázemí, které my teprve musíme vybudovat, Tesla nám slouží jako měřítko pro srovnání. V dalších směrech ale zase máme před Teslou náskok. Když řídíte elektrický Porsche Taycan nebo Audi e-Tron, dostanete produkt úplně jiné podstaty a opravdu prémiovou kvalitu. Chceme Tesle konkurovat a v řadě oblastí ji pravděpodobně předstihneme. Boj o pozici lídra je stále otevřený.”
„Přispěli jsme k rozvoji Ameriky“
A když je řeč o Americe, jak vidí šéf Volkswagenu vývoj po volbách do Bílého domu?
„Demokraté mají jiný program, který se dost liší od způsobu vedení dosavadního prezidenta Trumpa. Program demokratů pravděpodobně víc ladí s naší celosvětovou strategií, která spočívá v boji se změnami klimatu a přechodem na elektrický pohon.“
„Na druhou stranu, řekl bych, že během uplynulých let jsme měli dobrý vztah s Trumpovou administrativou a vládou, založený na vzájemné důvěře. Hodně jsme také přispěli k rozvoji Ameriky a hodně jsme investovali.”