Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

aktualizováno 
Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci celého automobilového průmyslu. Zřejmě vůbec poprvé také lídr německého koncernu vystoupil proti elektromobilům. A pěkně zostra.

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz | foto: AP

Německý automobilový průmysl je podle šéfa VW Herberta Diesse vystaven velkému ohrožení a nebývalým výzvám. „Šance, že bude německý automobilový průmysl za deset let ještě patřit ke světové špičce, jsou z dnešního pohledu přibližně padesát na padesát,“ prohlásil Diess v úterý v centrále VW ve Wolfsburgu.

Výzvy jsou podle něj enormní. Diess jmenoval konkrétně obchodní válku mezi USA a Čínou, Brexit i vztahy k Rusku a Turecku. I nová metodika měření emisí a spotřeby paliva osobních vozidel WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) podle něj přivede průmysl „na hranici jeho produktivity“. Volkswagen před nedávnem oznámil, že celosvětový prodej koncernu se v září v souvislosti s novou metodikou měření emisí v porovnání s předchozím rokem citelně snížil.

Diess ve svém projevu zároveň kritizoval přísnější emisní limity Evropské unie. „Současné tažení proti individuální mobilitě, a tedy obecně proti autům, nabývá rozměrů existenčního ohrožení,“ prohlásil u příležitosti otevření 10. Mezinárodní burzy dodavatelů ve Wolfsburgu.

Šéf VW pranýřoval podle jeho názoru „téměř hysterické diskuze týkající se oxidů dusíku v několika málo problematických zónách v německých městech“. Problémem jsou i limity CO2 pro nové vozy, stanovené evropskými ministry životního prostředí a v současnosti projednávané v Berlíně a Bruselu.

Vysoký podíl elektromobilů by mohl zhoršit bilanci CO2 v Německu

„Pokud musíme do roku 2030 snížit emise CO2 naší automobilové flotily o 30 procent, lze to provést pouze s třetinou čistě elektrických aut v ulicích. Bude-li automobilový průmysl tlačen ke snížení o 40 procent, musela by v roce 2030 být polovina vozů elektrických,“ vypočítal šéf Volkswagenu.

Diess zároveň varoval před tím, že by vysoký podíl elektromobilů mohl mít na celkovou bilanci emisí CO2 v Německu negativní vliv. Protože v Německu se elektřina vyrábí s 600 g CO2 na kilowatthodinu, což je poměrně vysoké číslo. V celoevropském srovnání zaujímá Německo místo v dolní části tabulky.

Pokud se tento údaj výrazně nezlepší, budou v nejhorším případě jezdit po německých ulicích elektromobily poháněné elektřinou z hnědouhelných elektráren. „To převrací myšlenku elektromobility ad absurdum! Protože v takovém případě bychom měli v Německu stejně vysoké nebo dokonce vyšší emise CO2 než dnes. A to se stane navzdory tomu, že jsme do změny struktury a přechodu na e-mobilitu investovali stovky miliard,“ uvedl Diess.

Daimler vidí ekologickou bilanci elektromobilů už dnes pozitivně

Diessovy výroky na adresu německé elektřiny s vysokými emisemi CO2 vyvolaly mezi odborníky ostré diskuze. Zaprvé podíl obnovitelných zdrojů energie v celkovém mixu německého proudu v poslední době zřetelně vzrostl: v roce 2013 činil pouhých 23 procent, v roce 2017 to bylo podle německého Úřadu na ochranu životního prostředí již 33 procent.

Zadruhé už delší dobu trvá spor mezi elektroauty a klasickými spalovacími motory o celkovou ekologickou bilanci. Záleží na konkrétní studii, velikosti baterie, mixu elektrického proudu při výrobě i v provozu a předpokládané výkonnosti po dobu životnosti automobilu – z některých studií vycházejí elektroauta hůř co se týče celkových emisí CO2, ovšem často jsou už nyní zřetelně lepší než diesely nebo benzinové motory.

I jeden z Diessových německých konkurentů předvídá do budoucna méně problémů než šéf koncernu VW. Daimler nedávno zveřejnil výsledky interního průzkumu týkajícího se elektromobilů: výroba elektrických Mercedesů způsobí o 80 procent vyšší emise CO2 než výroba spalovacího motoru. Ovšem v provozu jsou emise CO2 i při aktuálním německém mixu energie o 65 procent nižší než u současných spalovacích motorů – za předpokladu, že se počítá i zátěž CO2 při získávání, produkci a distribuci elektrické energie.

Podle propočtů odborníků z Daimleru jsou celkové emise čistě elektrických vozů za celý životní cyklus při stejném výkonu nejméně o 40 procent nižší. O tomto výroku by se dalo diskutovat, především s odkazem na to, jaká testovaná vozidla byla k dispozici, sporná je nejspíš i velikost baterií. Studie nicméně dokládá, že se i v automobilovém průmyslu ozývají hlasy, které nesouhlasí s varovnými výroky manažera Diesse. 

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

OBRAZEM: Tesla odstartovala stavbu své první fabriky mimo Ameriku

Tesla v pondělí 7. ledna zahájila stavbu nové továrny na své elektromobily v...

VIDEO Tesla zahájila stavbu své první továrny mimo USA. Elon Musk tak dostane lepší příležitost nasytit...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být...

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz