Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

aktualizováno 
Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci celého automobilového průmyslu. Zřejmě vůbec poprvé také lídr německého koncernu vystoupil proti elektromobilům. A pěkně zostra.

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz | foto: AP

Německý automobilový průmysl je podle šéfa VW Herberta Diesse vystaven velkému ohrožení a nebývalým výzvám. „Šance, že bude německý automobilový průmysl za deset let ještě patřit ke světové špičce, jsou z dnešního pohledu přibližně padesát na padesát,“ prohlásil Diess v úterý v centrále VW ve Wolfsburgu.

Výzvy jsou podle něj enormní. Diess jmenoval konkrétně obchodní válku mezi USA a Čínou, Brexit i vztahy k Rusku a Turecku. I nová metodika měření emisí a spotřeby paliva osobních vozidel WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) podle něj přivede průmysl „na hranici jeho produktivity“. Volkswagen před nedávnem oznámil, že celosvětový prodej koncernu se v září v souvislosti s novou metodikou měření emisí v porovnání s předchozím rokem citelně snížil.

Diess ve svém projevu zároveň kritizoval přísnější emisní limity Evropské unie. „Současné tažení proti individuální mobilitě, a tedy obecně proti autům, nabývá rozměrů existenčního ohrožení,“ prohlásil u příležitosti otevření 10. Mezinárodní burzy dodavatelů ve Wolfsburgu.

Šéf VW pranýřoval podle jeho názoru „téměř hysterické diskuze týkající se oxidů dusíku v několika málo problematických zónách v německých městech“. Problémem jsou i limity CO2 pro nové vozy, stanovené evropskými ministry životního prostředí a v současnosti projednávané v Berlíně a Bruselu.

Vysoký podíl elektromobilů by mohl zhoršit bilanci CO2 v Německu

„Pokud musíme do roku 2030 snížit emise CO2 naší automobilové flotily o 30 procent, lze to provést pouze s třetinou čistě elektrických aut v ulicích. Bude-li automobilový průmysl tlačen ke snížení o 40 procent, musela by v roce 2030 být polovina vozů elektrických,“ vypočítal šéf Volkswagenu.

Diess zároveň varoval před tím, že by vysoký podíl elektromobilů mohl mít na celkovou bilanci emisí CO2 v Německu negativní vliv. Protože v Německu se elektřina vyrábí s 600 g CO2 na kilowatthodinu, což je poměrně vysoké číslo. V celoevropském srovnání zaujímá Německo místo v dolní části tabulky.

Pokud se tento údaj výrazně nezlepší, budou v nejhorším případě jezdit po německých ulicích elektromobily poháněné elektřinou z hnědouhelných elektráren. „To převrací myšlenku elektromobility ad absurdum! Protože v takovém případě bychom měli v Německu stejně vysoké nebo dokonce vyšší emise CO2 než dnes. A to se stane navzdory tomu, že jsme do změny struktury a přechodu na e-mobilitu investovali stovky miliard,“ uvedl Diess.

Daimler vidí ekologickou bilanci elektromobilů už dnes pozitivně

Diessovy výroky na adresu německé elektřiny s vysokými emisemi CO2 vyvolaly mezi odborníky ostré diskuze. Zaprvé podíl obnovitelných zdrojů energie v celkovém mixu německého proudu v poslední době zřetelně vzrostl: v roce 2013 činil pouhých 23 procent, v roce 2017 to bylo podle německého Úřadu na ochranu životního prostředí již 33 procent.

Zadruhé už delší dobu trvá spor mezi elektroauty a klasickými spalovacími motory o celkovou ekologickou bilanci. Záleží na konkrétní studii, velikosti baterie, mixu elektrického proudu při výrobě i v provozu a předpokládané výkonnosti po dobu životnosti automobilu – z některých studií vycházejí elektroauta hůř co se týče celkových emisí CO2, ovšem často jsou už nyní zřetelně lepší než diesely nebo benzinové motory.

I jeden z Diessových německých konkurentů předvídá do budoucna méně problémů než šéf koncernu VW. Daimler nedávno zveřejnil výsledky interního průzkumu týkajícího se elektromobilů: výroba elektrických Mercedesů způsobí o 80 procent vyšší emise CO2 než výroba spalovacího motoru. Ovšem v provozu jsou emise CO2 i při aktuálním německém mixu energie o 65 procent nižší než u současných spalovacích motorů – za předpokladu, že se počítá i zátěž CO2 při získávání, produkci a distribuci elektrické energie.

Podle propočtů odborníků z Daimleru jsou celkové emise čistě elektrických vozů za celý životní cyklus při stejném výkonu nejméně o 40 procent nižší. O tomto výroku by se dalo diskutovat, především s odkazem na to, jaká testovaná vozidla byla k dispozici, sporná je nejspíš i velikost baterií. Studie nicméně dokládá, že se i v automobilovém průmyslu ozývají hlasy, které nesouhlasí s varovnými výroky manažera Diesse. 

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Chystá se speciální řidičák na elektromobily, testy budou online

Kia Soul EV

VIDEO Exkluzivně Po zvláštních značkách pro elektromobily a hybridy se plánují i zvláštní řidičáky pro jejich...

Seat je mazánkem VW, vyvine nový elektrovůz. Škoda zaspí, nebo vyhraje

Seat el-Born

Před pár lety to vypadalo, že se koncern VW své španělské značky buď zbaví, nebo ji zavře....

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Point zéro: všechny francouzské cesty vedou k Notre-Dame

Point zéro (bod nula) je místo na náměstí Place du Parvis-Notre-Dame před...

Point zéro, tedy francouzský bod nula, je přímo před vchodem do pařížské katedrály Notre-Dame. Do dlažby vetknutá...

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Najdete na iDNES.cz