Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Nejlepší hasičské auto v republice mají na Hradě. Kde taky jinde?

Místní speciálně zřízený Hasičský útvar ochrany Pražského hradu chrání třeba korunovační klenoty, ale i prezidenta republiky. A vlastní to nejlepší hasičské auto u nás: nová scania stála přes deset milionů korun.

Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Některá hasičská auta s sebou vozí kobru. Tedy spíše Cobru. Umí vodním proudem vyvrtat malou dírku třeba do kovového kontejneru a pak dovnitř pod obrovským tlakem nastříkat vodní mlhu, která sebere ohni kyslík. Úžasná věc. A jedna ze dvou nových hradních scanií ji má. Tím se liší od té druhé, jinak jsou stejné. To první hradní hasiči zařadili do provozu na podzim, druhé pokřtil kardinál Duka před měsícem. Každé stálo kolem deseti milionů korun, to s cobrou je o něco dražší.

Fotogalerie

Stejně jako dálniční superby, i hasičské speciály byly financovány z takzvaného Fondu zábrany škod, kam pojišťovny povinně odvádějí část pojistek. I hradní hasiči totiž vyjíždějí mimo areál historického sídla českých panovníků - jejich rajónem je Praha 6 až k Roztokám. Takže nedávno byli mezi prvními zasahujícími u děsivé havárie autobusu u Horoměřic, odkud vystříhávali pasažéry. Druhé družstvo ovšem mezitím hlídalo Hrad - neopouští ho za žádných okolností.

Ale zpět k autům: to „venkovní“ má místo cobry nafukovací člun, protože v rajónu hradních hasičů jsou i Vltava a Čertovka - jinak jsou naprosto shodné. „Snem každého velitele je mít dvě identická vozidla se stejným vybavením, vše na stejném místě. Sáhnete a víte, že nůžky budou tady a roztahovák tamhle, vybavení se dá prohazovat,“ říká zástupce velitele hradních hasičů Jan Schreiner.

„Takové auto jsem si vysnil, a oni nám ho skutečně postavili. To štěstí zdaleka každý útvar nemá,“ neskrývá nadšení. Nejdřív ovšem proběhlo výběrové řízení, které vyhrála automobilka Scania a český výrobce speciálních nástaveb Kobit.

Branám na míru

Speciály stojí na podvozku Scania P480, pohání je řadový šestiválec o obsahu 12,7 litru. Scanie byly stavěny na míru hradnímu areálu - nejdřív se nám ani nezdá, že bychom projeli až na třetí nádvoří ke Svatojiřskému klášteru, brány nám připadají úzké i pro osobák, hlavně ta před katedrálou. Řidič si ale zkušeně najíždí a za pohledů a cvakání závěrek foťáků užaslých turistů vykrouží dokonalý pravý úhel a trefí se napoprvé. Mrštný speciál je vysoký pouhých 2,87 metru a široký 2,5; na délku měří necelých osm. I tak je to boj o centimetry, hlavně v Severní bráně od Prašného mostu. Spousty rýh od zásobovacích aut jasně říkají, že tohle chce kumšt a přesný odhad.

Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad

Náš strojník - tak se u hasičů říká řidiči, který jede k zásahu - bránu zná a jede pomaleji než krokem. „Kromě toho, že je úzká, je taky šikmá. Tady už padlo zrcátek! Naštěstí ne našich,“ usmívá se, ale pozorně sleduje obě zrcadla, chráněná u scanie nerezovou mříží. „Tu nemáme kvůli branám, ale třeba větvím stromů. Zachrání dost.“

Na třetím nádvoří Hradu pak zastavujeme a fotíme spektakulární snímky s chórovým závěrem katedrály sv. Víta, do našeho povídání nám vyzvání Zikmund z její Velké jižní věže. A podrobně studujeme auto, samozřejmě za neutuchajícího zájmu turistů, kteří se přitom neváhají hasičů ptát na cestu. „To je běžné. Často si nás fotí, a když jedeme k zásahu, nechtějí ustoupit z cesty. To jsou místní specifika,“ říká velitel družstva na našem výjezdu.

Technika za miliony

Silniční podvozek má nízké těžiště a malý poloměr otáčení, nizoučká je i nástavba, takže hasiči na všechno pohodlně dosáhnou. Světlá výška je pouhých 20 centimetrů, jako u nějakého malého SUV, ale víc není potřeba - žádné terény se tady nejezdí. A když je třeba najet na obrubník, umí se scania na vzduchových vacích o 15 cm nadzdvihnout.

„Vzduchové odpružení tu nemáme kvůli komfortu posádky, ta přežije leccos, ale nevytřeseme si špičkovou a poměrně citlivou techniku,“ říká plukovník Schreiner. Té je tady spousta: jen přesný popis vybavení zabírá přes 20 stran ve 42stránkovém technickém popisu této „casky“ - jak se autu podle zkratky Cisternová automobilová stříkačka říká.

Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad

Příslušenství tvoří třetinu devítimilionové ceny auta. Pod sedadly jsou schované detekční přístroje na chemické látky, radioaktivitu, termokamera pro zjišťování skrytých ohnisek požáru třeba ve zdech nebo hledání osob v zakouřeném prostředí, defibrilátor, dýchací přístroje a evakuační kyslíkové masky... Auto má kamery vpředu i vzadu, tablet s navigací a pokyny k zásahu, vše v bytelném provedení, analogovou i digitální vysílačku, a také zvláštní červené osvětlení v kabině. Barva je zvolena cíleně - nesmí oslňovat řidiče, ale zároveň poskytnout dost světla při oblékání posádky.

Rolety na straně auta zase ukrývají už zmíněné speciální vysokotlaké řezací a hasicí zařízení Cobra, elektrické agregáty nebo bateriové vyprošťovací nůžky a rozpínací kleště. „Vyprošťovací nářadí nepotřebuje hadice jako starší hydraulické, po příjezdu třeba k nehodě nemusíme nic startovat a okamžitě pracujeme. Než jednu baterii vybijete, je už připravená další,“ pochvaluje si moderní techniku Jan Schreiner. Když ovšem vezmu nůžky do ruky, mám co dělat, abych je vůbec unesl. Hasiči však mají lepší fyzičku.

Na střeše pak nechybí čtyřdílný nastavovací žebřík ani pětimetrový výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi ledkovými světlomety.

Uvnitř scania skrývá cisternu na čtyři tisíce litrů vody. Zásoba je to slušná, stačí na uhašení třeba požáru hořícího automobilu. Zvlášť když se používá vysokotlaké hašení vysokotlakými silnostěnnými hadicemi o menším průměru, které jsou navinuté na navijáku v nástavbě vozidla. Hasí se tak spíše vodní mlhou. Dosah vysokotlakého hašení je omezený délkou hadice, která je 60 metrů, takže pokud je potřeba dostat vodu na větší vzdálenost, přicházejí na řadu běžné hadice.

Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad

A ještě zajímavost: po příjezdu na místo požáru používají hasiči nejdříve vodu z vlastní cisterny, až pak napojují hadice na veřejný hydrant. A i potom pumpují vodu přes čerpadlo v autě, protože ve vodovodním řadu nebývá dostatečný tlak. Pro hasiče rutina, pro nás novinka...

Inu, hasičská technika od dob Hoří, má panenko, výrazně pokročila. Nejlepším důkazem je v úvodu zmíněná Cobra, ideální pro použití v uzavřených prostorách, kterých je ve starých budovách spousta. „Máme tady třeba sendvičové střechy, vestavby ze sádrokartonu, za nimiž je prostor plný prachu, kde může snadno vzniknout požár, nebo ocelové kontejnery se vzduchotechnikou. Termokamerou zjistíme, kde je ohnisko požáru, Cobra se prořeže dovnitř a je po problému,“ vysvětluje plukovník Schreiner.

Co hasiči zvlášť oceňují, jsou takzvané „stavoznaky“ na boku cisterny. „Velké barevné diody už na dálku signalizují, kolik máte vody - to je zelená barva - a pěny, znázorněné červeně. I když se hasí ve tmě 150 metrů od auta, velitel pořád vidí, kolik má vody - dřív musel volat vysílačkou, aby to zjistil. Musím přiznat, že tuhle funkci miluju,“ říká Schreiner.

Maximálně stodesítkou, ale ten odpich!

Ještě víc se rozzáří, když popisuje samotnou jízdu. Sám za volant při ostrém výjezdu nesedá, ale scanii perfektně zná z kondičních jízd. Pochvaluje si hlavně odpich osmnáctitunového drobečka. „Tah tohohle třináctilitrového šestiválce je úchvatný. Sešlápnete plyn, automat okamžitě podřadí a vyrazí kupředu, je radost s tím jezdit. Takovéhle auto s přebytkem výkonu je snem každého strojníka,“ neskrývá nadšení. Mimochodem - strojník je speciální označení řidiče, který jezdí k zásahu pod majáky, protože řidičák na náklaďák má jinak téměř každý hasič.

V řeči čísel to znamená maximální výkon 353 kW a neuvěřitelný krouťák 2 400 newtonmetrů, dostupný už od tisíce otáček, tedy prakticky skoro od volnoběhu. Zvláštností je, že motor nemusí používat močovinu AdBlue k odstraňování oxidů dusíku. Má speciální výjimku. „U hasičského speciálu se předpokládá možnost nasazení při záchranných pracích, ohrožení státu a za válečného stavu, kdy není možné vyloučit obtíže se zásobováním například činidlem AdBlue, případně pohonnými hmotami z veřejné distribuční sítě. Takže motor pojede bez AdBlue bez omezení výkonu a jeho životnosti, a dokáže spalovat „vojenské“ palivo F34 bez přidaných aditiv,“ vysvětluje plukovník Schreiner. V běžném provozu se ale močovina samozřejmě používá, bez ohledu na výjimku, i u hasičských vozidel.

Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad

Scania jede maximálně stodesítkou, rychlost je elektronicky omezená. „Víc bychom ani nevyužili, nemáme v rajónu dálnice,“ říká. Řadit při jízdě není třeba, dvanáctistupňová převodovka Opticruise to obstará sama. Z kopce zase brzdí retardérem a výfukovou brzdou, stejně jako třeba kamion. Ovšem na rozdíl od nich není prioritou hasičů úsporná jízda - takže zatímco nákladní scanie jezdí za 24 až 30 litrů na 100 km, tady je to minimálně dvakrát tolik. „Podle stylu jízdy mezi 53 a 100 litry. Holt, při výjezdu se spěchá a šlape autu na krk, jezdíme stylem brzda-plyn. A pak při zásahu motor musí běžet na „malou řadu“, tedy něco jako snížený volnoběh, aby mohla fungovat čerpadla,“ vysvětluje jeden z velitelů.

Dvacet milionů za dvě hasičská auta se může zdát hodně, jenže obě scanie budou v provozu ještě v roce 2033. Výrobce totiž slibuje životnost „casky“ nejméně 16 let při běžném provozu s ročním nájezdem do 10 tisíc kilometrů. A samozřejmě i pro ně platí klasický „hasičský paradox“ - čím méně častěji budou vyjíždět, tím lépe pro všechny...

Prohlédněte si fascinující hasičské speciály, které slouží od loňska na ruzyňském letišti:

  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Premium Byl u toho, když se z jednoduchých aut staly moderní stroje, jak je známe dnes. Dokonce vyvíjel a „učil jezdit“...

Do servisů míří 56 tisíc nových golfů, svolávací akce jsou na denním pořádku

Občas se něco nepovede a je třeba to napravit. U aut se tak kromě pravidelné prohlídky musí jejich majitelé dostavit do...

Rok 2020 kamerami dopravní policie: zběsilá jízda, útěky, bouračky

Dopravní policie zveřejnila sestřih záběrů z kamer svých aut. Ve výběru jsou hlavně honičky a nehody. V roce 2020...

Výrobu aut po celém světě komplikuje nedostatek čipů, přednost mají mobily

Víc než rok od vypuknutí pandemie si nemoc covid-19 stále hledá způsoby, jak zasáhnout výrobce aut. Nejprve nový typ...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...