Sobota 4. července 2020, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. července 2020 Prokop

Hasiči chtějí přísnější pravidla pro parkování elektromobilů v podzemních garážích

aktualizováno 
Zatímco vozidla s pohonem na CNG a LPG v podzemních garážích většinou parkovat nesmí, pro elektromobily zatím žádná taková omezení nebo předpisy neexistují. Přitom požár takového auta by v uzavřeném prostoru mohl mít fatální následky. Hasiči se proto chystají navrhnout nová pravidla pro elektrická auta.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Loni v listopadu proběhla médii zpráva, že 50 hasičů muselo v rakouském Tyrolsku tři dny likvidovat požár elektromobilu značky Tesla. Ten vzplanul po nárazu do stromu (více čtěte zde). Uhasit se ho sice podařilo celkem rychle, následně však musel být na 72 hodin uložen do vodní lázně, aby se zamezilo opětovnému vzplanutí. Nebyl to přitom jediný požár takového vozu.

Auta s pohonem na stlačený zemní plyn CNG nebo LPG z bezpečnostních důvodů nemohou parkovat v řadě podzemních garáží, pokud nejsou vybavené odpovídajícími technickými opatřeními na základě schválené projektové dokumentace, respektive podle podmínek stanovených v požárně bezpečnostním řešení konkrétní stavby. 

Elektromobily takový zákaz nemají, jakkoli by případný požár baterie elektrovozidla mohl například v garážích obchodního centra způsobit nemalé škody a obtížně by se v takovém prostoru hasil. Právě v takových místech přitom vznikají i nabíjecí stanice, stejně jako v podzemních garážích velkých kancelářských budov.

Ne zákaz, ale nová pravidla

Hasiči proto „zatroubili“ na poplach. Z iniciativy generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR vznikla pracovní skupina, která se zabývá prevencí a represí v souvislosti s elektromobilitou. „Součástí jednání této pracovní skupiny jsou samozřejmě také návrhy legislativní úpravy, metodiky postupů, případně tvorba a připomínkování technických norem ve vztahu k elektromobilitě,“ říká Nicole Studená, tisková mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (HZS ČR).

V plánu rozhodně není zakázat elektromobilům vjezd do podzemních garáží. Problém totiž není pouze v samotných elektromobilech, ale také v provozování nabíjecích stanic. Auto by v podzemních garážích pravděpodobně nemohlo nijak fatálně havarovat, pravděpodobnější je zkrat nebo jiná technická závada při nabíjení. „Je nutné stanovit jasná pravidla, především pro dobíjecí infrastrukturu,“ vysvětluje Rudolf Kramář, vedoucí tiskového oddělení HZS ČR. 

„Například navrhujeme, aby nabíjecí stanice nestály na trasách únikových cest z garáží, nebo aby šly vypnout na dálku (napojení do systému vypínání elektrické energie objektu: CENTRAL STOP, TOTAL STOP). Vypínač umístěný přímo na stojanu může být v případě požáru nepoužitelný.“ 

Jako optimální se jeví umístění dobíjecích stanic v úrovni 1. nadzemního či 1. podzemního podlaží, avšak co nejblíže k výjezdu z hromadných garáží. To umožní, v případně hořícího elektromobilu, snadnější manipulaci z prostorů garáží.

Podle informací iDNES.cz se už objevují první případy, kdy správci nebo provozovatelé garáží na vlastní pěst vyhlašují zákazy parkování elektrovozidel včetně hybridů a také elektrokoloběžek a elektrokol a hlavně jejich nabíjení.

Od roku 2014 čeští hasiči vyjížděli k celé řadě požárů elektrických dopravních prostředků, v drtivé většině případů šlo o koloběžky, skútry či baterie elektrokol. Objevilo se několika požárů autobusů s elektrickým pohonem. 

Hořící elektromobily hasili pouze dva, šlo o vozy Škoda Eltra 151 (psali jsme zde), které se v omezeném množství montovaly na začátku 90. let, kdy se benzinový motor u Škody Favorit nahradil elektromotorem a sérií baterií. Případů požárů hybridů také není mnoho, fakticky to byly, až na jeden případ, pouze požáry provozních kapalin, při kterých se nevznítila baterie. Nejzávažnější byl požár plug-in hybridu v roce 2017, u kterého vzplála při dobíjení baterie. Šlo o automobil, kde byl hybridní pohon z těžko pochopitelných důvodů zkombinován s přestavbou na LPG.

Jak hasit elektromobil

Členem pracovní skupiny HZS ČR je i zástupce domácího výrobce Škoda Auto. Ta má vlastní hasičský sbor, který pracuje na postupu hašení elektromobilů, ve kterém by pak chtěla školit i ostatní profesionální hasiče. „Vypracovávají operativní karty pro záchranné sbory, aktivně se podílí na školeních o konstrukcích a složení baterií a zabývají se metodikou hašení a taktikami zásahů,“ potvrzuje Pavel Jína ze Škoda Auto Česká republika.

Hašení elektromobilu totiž není jednoduché. Problémem je hlavně baterie. Navíc vlastní baterie elektroauta je uschována v ochranném obalu, který baterii chrání především před mechanickým poškozením článků. „Baterie obsahuje lithium, které je vysoce reaktivní kov. V baterii je obsaženo ve formě sloučenin, ale je opravdu vysoce reaktivní, včetně elektrolytu a při hoření probíhají různé chemické reakce, takže průběh hoření je specifický,“ popisuje velitel hasičů Škody Auto Stanislav Cihelník. 

„Ale podařilo se nám vymyslet technologii, jak takový požár efektivně a rychle uhasit. Zatím je tento technologický postup ve fázi testování a přípravě metodických listů pro ostatní hasiče, proto o něm nemůžeme prozradit víc.“

„Nestačí baterii jen polít vodou,“ dodává Rudolf Kramář. „V současné chvíli spočívá taktika zásahu v měření teploty baterie termokamerou a hasební zásah se provádí standardním způsobem, tedy ochlazováním vodou. Takže nejprve uhasíme viditelný požár samotného vozidla, přemístíme vozidlo na volné prostranství a případný neustávající či opakovaný požár akumulátoru řešíme ponořením vozidla do kontejneru s vodou,“ popisuje.

Asi před rokem ukázali hašení elektrifikovaného vozu v praxi hasiči v Nizozemska:

Pokud nedošlo k požáru vlastní trakční baterie, doporučení je ochlazovat ji, aby nedošlo k nastartování reakce baterie a jejímu požáru. V rámci zkoušek hasiči testují ještě jiný postup, při kterém je nutné se k samotné baterii dostat, protože je uložena v obalu, který ji chrání před poškozením a před nárazem. 

„Po překonání této překážky pak použili speciální hasicí směs s neutralizačními činidly a následně baterii dále chladili. Od většiny výrobců je však zakázáno narušování krytu baterií, takže takový postup běžně nepoužíváme. Specifický problém elektrické baterie však není pouze lithium a její elektrolyt, ale i akumulovaná energie uložená v baterii, která vyžaduje specifické postupy vedení zásahu jednotkami požární ochrany. Také není zanedbatelné, že v případě hasební vody od baterií je voda kontaminovaná specifickou chemií, podle vlastního složení elektrolytu,“ vysvětluje Kramář.

Sám výrobce elektromobilů Tesla dodává záchranným složkám popis instrukcí, jak požár hasit. Nejde jen o způsob likvidace samotného požáru, nutné je i použití speciálních ochranných pomůcek kvůli toxickým výparům z baterií. Vůz se následně musí ještě 48 hodin sledovat – pro případ, že by baterie opětovně vzplanuly. Na vůz je třeba nasypat obrovské množství písku, nebo jej doslova zaplavit vodou, Tesla hovoří o 12 tisících litrů (čtěte dále).

Kam s ním

Problém s likvidací elektrovraku

Uhašený elektromobil je problémem i následně. Zlikvidovat ho umí jen specializované firmy, kterých je málo. Po nehodě Tesly v Rakousku loni v říjnu vyvstal problém: žádná firma zabývající se recyklací v celém Rakousku nechtěla lithium-ionovou baterii o hmotnosti 600 kilogramů zlikvidovat. Nakonec se po dlouhém pátrání našla v Tyrolsku. Firma SEDA-Umwelttechnik GmbH z Kössenu ji tehdy převzala k „výzkumným a vývojovým účelům“. V tiskové zprávě uvedla: "O dalším postupu bude po dohodě s firmou Tesla zachována diskrétnost.“ Rakouská firma zabývající se recyklací působí celosvětově, specializuje se na likvidaci automobilů. Podle informací rakouského rozhlasu ORF pracuje společně s Teslou na budoucím řešení likvidace baterií z elektromobilů.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty...

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Crashtest elektromobilu Polestar 2

VIDEO Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla...

Apple objevil další věc, kterou má Android už dvanáct let

Operační systém Apple iOS 14

VIDEO Představení nové verze mobilního systému iOS přineslo několik poměrně zásadních designových i...

Auta jsou jako porno, dští ekologové a chtějí zakázat jejich propagaci

Uniklá reklama na Ford s bývalým italským premiérem Berlusconim a třemi spoře

V době, kdy i největší optimisté ztrácejí naději, že se autoprůmysl a na něm závislá evropská...

Rallye Bohemia má i závod pro elektromobily, vyrazí z Liberce

Jan Sýkora a Štěpán Palivec během Rallye Bohemia

I v letošním roce bude součástí doprovodného programu Rallye Bohemia i soutěž elektromobilů a vozů...

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Citroën Ami má na straně řidiče dveře otevíravé proti a u spolujezdce po směru...

VIDEO Dost bylo konceptů, studií a tlachání. Citroën spouští sériovou výrobu svého minielektromobilu. A...

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Nezničitelná auta. Poradíme, jak vybrat ten pravý ojetý vůz

Premium Atmosférický zážehový motor, co nejméně komplikovaná elektronika a jednoduchý podvozek – to je zjednodušeně recept na...

Policie jde do akce. Neukázněné řidiče bude lovit i vrtulníky

Takzvaně „dopravně bezpečností akci“ zahájí ředitel dopravní policie Jiří Zlý oficiálně v pátek 26. června v poledne....

Autofotka týdne: Dvacet minut staré lamborghini za 7,5 milionu na maděru

Vozidla Lamborghini Huracán Performante Spyder, otevřené verze italského supersportu v přiostřeném provedení s výkonem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Dva miliony volv musí do servisu s pásy, které automobilka prosadila

Volvo svolává ke kontrole téměř 2,2 milionu aut, která byla vyrobena mezi lety 2006 a 2019. Důvodem jsou možné problémy...

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

S autosalonem v Ženevě je amen. Nebude ani v roce 2021

Mezinárodní autosalon v Ženevě se nebude konat ani příští rok. Oznámili to oficiálně jeho pořadatelé. Většina...

Každá třetí nehoda na přejezdu je smrtelná. Rizikové jsou prázdniny

Zatímco v první polovině roku 2019 umírali lidé při každém sedmém střetnutí na železničním přejezdu, v letošním roce je...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Bývalá pornoherečka Mia Khalifa žádá stažení videí. Fanoušci sepsali petici

Fanoušci bývalé pornoherečky jménem Mia Khalifa (27) požadují v nové petici, aby byla z internetu stažena veškerá videa...

Místo litrů mléka denně nasadil dietu. Zhubl sto čtyřicet kilo

Ještě před pár lety vážil Phil Kayes z Velké Británie dvě stě padesát kilogramů a lékaři ho varovali, že se kvůli...