VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

  20:00aktualizováno  20:00
Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A když není vybuchlý airbag, dá se přes něj speciální kryt. Hasiči při zásahu u havarovaného vozu musí především zajistit bezpečí posádky a musí také chránit sebe. Velitel čety hasičů z Nošovic popisuje, jak rozpárat auto.

V případě nehody jde o vteřiny. Zasahující jednotka nemá mnoho času rozmýšlet se nad jednotlivými kroky, protože i sebemenší chyba může mít zásadní následky. Hasičům mířícím k nehodě pomáhá, když vědí, kde odpojit akumulátor vozu, kde jsou patrony nafukující airbagy a kde jsou vzpěry v karoserii, které je třeba často rozstřihnout hydraulickými nůžkami. Hasiči procházejí speciálními školeními a dostávají od automobilek speciální dokumentaci (čtěte zde).

Nošovický Hyundai představil společně s hasiči z Moravskoslezského kraje speciální výukovou pomůcku, na které se nováčci učí, jak je moderní auto postavené.

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů
Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů
Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

„Do vozového arzenálu Hasičských záchranných sborů České republiky přibyly další dva automobily z výrobní linky automobilky Hyundai,“ říká Petr Vaněk, mluvčí nošovické továrny automobilky Hyundai. „Staly se unikátní učební pomůckou, na které se záchranné sbory učí anatomii automobilů pro snazší vyprošťování. Nošovická automobilka je sboru prodala za symbolickou jednu korunu,“ dodává.

Záchranný hasičský sbor si je upravil do podoby obnažených modelů, na kterých si mohou nacvičit, které části karoserie se dají snáze přestřihnout hydraulickými nůžkami a které jim naopak odolají. Pohled „pod kůži“ auta je poučný i pro laiky. Vidí, jak vypadají na reálném autě bezpečnostní prvky, jak jsou konstruovány sloupky, vzpěry, nosníky.

Nejprve se na speciálně upraveném Hyundai Tucson budou zaškolovat hasiči z Moravskoslezského kraje, následně by měl sloužit i záchranářům z dalších koutů České republiky.

Fotogalerie

Odpojit baterky!

„Nejprve se provádí prvotní průzkum, zjišťuje se počet zraněných osob, rozsah nehody,“ popisuje zásah Martin Pajurek, velitel čety hasičů z Nošovic. Hasiči musí také vytyčit místo nehody, aby je samotné při práci neohrožovali další účastníci provozu. Provede se také protipožární opatření, to znamená především odpojení autobaterie a dalších akumulátorů ve voze, moderní auta jich mají často více, navíc se začínají více prosazovat elektromobily a hybridní vozidla, která mají velké balíky trakčních baterií.

„Pokud auto není možné odpojit od elektřiny (některá auta mají akumulátory z pohledu hasičů umístěné nevhodně, například pod sedadlem - pozn. red.), musíme se chránit před prvky, které by nám mohly ublížit,“ vysvětluje Pajurek. To znamená třeba v případě nevybuchlých předních vzduchových vaků použít speciální zachytávač airbagů.

Při zásahu auto hasiči často doslova rozstřihají. S pomocí hydraulických nůžek přestřihnou sloupky a třeba i oddělí střechu. Moderní auta vyrobená z vysokopevnostních ocelí jsou pro hydraulické nůžky často nepřekonatelně pevná, hasiči tedy musí vědět, kde stříhat. Některá auta tak mají například na čelním skle rysky, u kterých se dají stříhat přední sloupky. Martin Pajurek ovšem pro iDNES.cz dodává, že ani staré, „měkčí“ auto není často jednoduché na „rozpárání“, často je totiž tak zrezlé, že se hasič například nemá o co opřít, pokud chce vytrhnout zámek vzpříčených dveří.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz