VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

  20:00aktualizováno  20:00
Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A když není vybuchlý airbag, dá se přes něj speciální kryt. Hasiči při zásahu u havarovaného vozu musí především zajistit bezpečí posádky a musí také chránit sebe. Velitel čety hasičů z Nošovic popisuje, jak rozpárat auto.

V případě nehody jde o vteřiny. Zasahující jednotka nemá mnoho času rozmýšlet se nad jednotlivými kroky, protože i sebemenší chyba může mít zásadní následky. Hasičům mířícím k nehodě pomáhá, když vědí, kde odpojit akumulátor vozu, kde jsou patrony nafukující airbagy a kde jsou vzpěry v karoserii, které je třeba často rozstřihnout hydraulickými nůžkami. Hasiči procházejí speciálními školeními a dostávají od automobilek speciální dokumentaci (čtěte zde).

Nošovický Hyundai představil společně s hasiči z Moravskoslezského kraje speciální výukovou pomůcku, na které se nováčci učí, jak je moderní auto postavené.

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů
Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů
Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

„Do vozového arzenálu Hasičských záchranných sborů České republiky přibyly další dva automobily z výrobní linky automobilky Hyundai,“ říká Petr Vaněk, mluvčí nošovické továrny automobilky Hyundai. „Staly se unikátní učební pomůckou, na které se záchranné sbory učí anatomii automobilů pro snazší vyprošťování. Nošovická automobilka je sboru prodala za symbolickou jednu korunu,“ dodává.

Záchranný hasičský sbor si je upravil do podoby obnažených modelů, na kterých si mohou nacvičit, které části karoserie se dají snáze přestřihnout hydraulickými nůžkami a které jim naopak odolají. Pohled „pod kůži“ auta je poučný i pro laiky. Vidí, jak vypadají na reálném autě bezpečnostní prvky, jak jsou konstruovány sloupky, vzpěry, nosníky.

Nejprve se na speciálně upraveném Hyundai Tucson budou zaškolovat hasiči z Moravskoslezského kraje, následně by měl sloužit i záchranářům z dalších koutů České republiky.

Fotogalerie

Odpojit baterky!

„Nejprve se provádí prvotní průzkum, zjišťuje se počet zraněných osob, rozsah nehody,“ popisuje zásah Martin Pajurek, velitel čety hasičů z Nošovic. Hasiči musí také vytyčit místo nehody, aby je samotné při práci neohrožovali další účastníci provozu. Provede se také protipožární opatření, to znamená především odpojení autobaterie a dalších akumulátorů ve voze, moderní auta jich mají často více, navíc se začínají více prosazovat elektromobily a hybridní vozidla, která mají velké balíky trakčních baterií.

„Pokud auto není možné odpojit od elektřiny (některá auta mají akumulátory z pohledu hasičů umístěné nevhodně, například pod sedadlem - pozn. red.), musíme se chránit před prvky, které by nám mohly ublížit,“ vysvětluje Pajurek. To znamená třeba v případě nevybuchlých předních vzduchových vaků použít speciální zachytávač airbagů.

Při zásahu auto hasiči často doslova rozstřihají. S pomocí hydraulických nůžek přestřihnou sloupky a třeba i oddělí střechu. Moderní auta vyrobená z vysokopevnostních ocelí jsou pro hydraulické nůžky často nepřekonatelně pevná, hasiči tedy musí vědět, kde stříhat. Některá auta tak mají například na čelním skle rysky, u kterých se dají stříhat přední sloupky. Martin Pajurek ovšem pro iDNES.cz dodává, že ani staré, „měkčí“ auto není často jednoduché na „rozpárání“, často je totiž tak zrezlé, že se hasič například nemá o co opřít, pokud chce vytrhnout zámek vzpříčených dveří.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Najdete na iDNES.cz