Kvůli automobilkám platí hackery a kupují i zlodějské nádobíčko z internetu

Autor:
Podcast
Počítač na čtyřech kolech. O čem je řeč? O automobilech, které jsou stále častěji terčem hackerských útoků. Ochranu před kyberútoky umí dnes zajistit jen pár laboratoří na světě. Jedna z nich má sídlo v Bezděčíně u Mladé Boleslavi. Jak se ochrana testuje, kdo to jsou etičtí hackeři a proč musí být stále kreativnější? Nejen na tyto otázky odpovídá v podcastu Industrial Jan Hnilica, vedoucí oddělení integrovaného testování firmy TÜV SÜD Czech.
Fotogalerie1

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

„V současnosti už vlastně neexistují auta, která by hackeři nemohli napadnout. Každé auto má řídicí jednotku a kvůli ní je zranitelné. A způsobů, jak k útoku může dojít, je nepřeberné množství“ vysvětluje Hnilica.

Jan Hnilica

Od července 2024 tak bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově registrovaná auta před kybernetickými útoky chráněna. Legislativní předpis nese označení UN R155. Podle webu Eurocybcar.com obsahuje povinnost výrobců chránit proti kybernetickým útokům auta po celou dobu jejich životního cyklu. Zda je vůz dostatečně chráněn, má kontrolovat nezávislá autorita. Tedy nezávislá zkušebna, jako je třeba TÜV SÜD Czech.

Hloupé slabiny chytré elektroniky. Auta ohrožují hackeři, i přes nabíječku

„Společnost TÜV SÜD se otázkou bezpečnosti automobilů v celé šíři dlouhodobě zabývá, pomáháme firmám získat potřebnou homologaci udělovanou ministerstvem dopravy, bez které automobil není možné uvádět na trh,“ dodává Hnilica.

Nápadití etičtí hackeři

Čím více se automobily podobají počítači, tím více přebírají i jeho slabiny. I proto testují etičtí hackeři auta v laboratořích, kde probíhá homologace. Používají k tomu mimo jiné i to nejlevnější zlodějské nádobíčko objednané na internetu.

Ajťáci od aut mají napilno. Nařízení o kyberbezpečnosti zamíchá kartami

„Máme mezinárodní tým etických hackerů, mimochodem přesně toto mají napsáno ve smlouvě. Musí být velmi kreativní a zároveň musí vždy umět postup ‚napadnutí vozu‘ zopakovat tak, aby se dal popsat a mohli jsme na něj upozornit automobilky,“ vysvětluje Hnilica.

Cloud jako cedník. Toyotě unikla data o zákaznících za posledních 11 let

Právě proto pracují v laboratořích i s volně dostupným asijským zbožím. „Je nutné prozkoumat nejlevnější způsoby napadnutí auta, protože ty budou z logiky věci nejčastější. Tady jednoznačně platí čím levnější, tím dostupnější a tím větší riziko. Nepředstavujte si, že to u nás vypadá jak v NASA laboratořích, spíše jako u hackera doma. Spousta počítačů, kabelů a drátů,“ usmívá se Hnilica, který si doma užívá starého Saaba 900, na kterém by si díky minimu elektroniky hackeři vylámali své počítačové paklíče.

Hackeři unesli jeep i s řidičem, 1,4 milionu aut proto jede do servisu

Stejně jako žádný počítač není stoprocentně bezpečný, tak ani žádné digitalizované auto – navíc připojené na internet – nebude zcela bez slabých míst. Proto zkušebny prověřují nejen hotové výrobky, celé vozy, ale zaměřují se i na jejich součásti, které do automobilek putují od dodavatelů.

Auto vás zná líp než vy sám. Ví, kdy jezdíte k milence a kam cvičit

„Spolupracujeme s celou řadou automobilek a kontroly probíhají ve dvou fázích. Zkontrolovat se musí jednotlivé komponenty vozů a pak samozřejmě řešíme ochranu automobilu jako celku. Typicky řešíme zpřístupnění automobilu na trh. Na testování máme zhruba čtyři týdny,“ popisuje Hnilica a dodává: „Je mnoho způsobů, jak mohou hackeři proniknout do řídicích jednotek, děje se to přes světla, senzory tlaku v pneumatikách či zrcátka, ale stále platí, že největší technický nedostatek kybernetické bezpečnosti je člověk. Jeho neopatrné chování je prostě největším rizikem.“

Nový způsob, jak zabránit krádeži auta. Strčte klíčky do lednice

První vektor útoku? Váš mobil

Co to znamená? Ačkoli tvrdé parametry ochrany vozu určuje norma, stále se najde široká škála rizik. Jedním z nich například je, že majitel vozu nedbá na pravidelné aktualizace svého telefonu či používá levné neprověřené USB kabely. „Musí si dávat pozor. Platí prostě to, že mobil je první brána, kterou můžete auto ohrozit. Vyvarujte se neznačkových přístrojů z internetu, nejrůznějších čteček řídicích jednotek čínských výrobců nebo USB kabelů,“ varuje Hnilica v extrémně zajímavém rozhovoru pro iDNES.cz.

Schovejte si Toyotu. Internet nabízí přístroj, kterým ukradne auto i amatér

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.