V Mnichově bojují s autokapitalismem. Demonstranti blokují auta a koupou se

  • 309
Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) - Úvodní den automobilové výstavy IAA Mobility v Mnichově doprovází demonstrace odpůrců automobilového průmyslu. I přes velká bezpečnostní opatření se aktivistům podařilo na několika místech zablokovat dálnice. Protesty se konají i u areálu výstaviště. Na bezpečnost v Mnichově dohlíží 4500 policistů.

Bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann bezpečnostní opatření označil za největší nasazení policie v této spolkové zemi za posledních 20 let.

„Bezpečnostní úřady vědí o značné celoevropské mobilizaci levicových radikálů,“ řekl Herrmann před zahájením výstavy. Bavorská policie, které vypomáhá spolková policie a také policejní sbory z ostatních německých spolkových zemí, počítaly s blokádami ulic a také s násilnostmi. Úřady varovaly také před sabotážemi a možnými žhářskými útoky.

Aktivisté protestují před branami mnichovského autosalonu IAA.

Šéf mnichovské policie Thomas Hampel prohlásil, že policie proti násilnostem zakročí tvrdě a hned v samém počátku. „Blokády a násilné akce nebudou v žádném případě tolerovány,“ řekl Hampel.

To demonstranty neodradilo. Policie zadržela několik lidí, kteří slanili z vícero dálničních mostů, a zablokovali tak dopravu. Aktivisté, kteří požadují zrušení výstavy, také přelepili dálniční návěstidla hesly proti automobilovému průmyslu.

Do Mnichova ohlásila příjezd řada spolků a hnutí požadujících radikální změnu v dopravě a vytlačení aut z městských ulic. Jedním z nich je i hnutí Sand im Getriebe (Písek v soukolí), který největší akce připravuje na pátek a sobotu. Mluvčí hnutí Lou Wintersová uvádí, že součástí protestů budou i projevy občanské neposlušnosti na výstavišti a v centru města.

Organizace německého autosalonu prozatím působí trochu chaoticky. Většina expozic v centru města otevírala v úterý až ve dvě hodiny odpoledne, některé části programu spjatého s veletrhem ovšem probíhají už od neděle. Veletrh IAA po přesunu z tradičního Frankfurtu do nové lokace v Mnichově změnil jméno z autosalonu na přehlídku mobility. Ekologické organizace už dopředu slibovaly protesty. V úterý ráno se skupina aktivistů v tričkách organizace Greenpeace vrhla s transparenty do vodních nádrží před výstavištěm.

Cykloveletrh

Oficiální zahájení bylo po pondělí věnovanému novinářům a dostavbě expozic naplánované na úterý 7. září. Autosalon, který se kromě mnichovského výstaviště odehrává také na náměstích v centru města, zahájila německá kancléřka Angela Merkelová.

Aktivisté protestují proti automobilismu při zahájení veletrhu IAA Mobility v Mnichově.

Podle ní je autosalon vzorovým příkladem propojení klimatické neutrality s automobilovým průmyslem. V projevu na úvod autosalonu, jehož středobodem nejsou jen auta, ale i další možnosti dopravy, Merkelová ocenila pokrok v elektromobilitě a vyzvala k technologické otevřenosti pro další alternativy automobilových pohonů.

„Zájem o elektromobily je vidět nejen tady na výstavě, ale také v ulicích německých měst,“ řekla Merkelová s tím, že německý autoprůmysl se původně stavěl k této vývojové větvi zdráhavě. „Ještě před čtyřmi lety na IAA němečtí výrobci mohli představit jen koncepty elektrických aut, před dvěma lety jsem při návštěvě IAA mohla vidět světovou premiéru představení takového auta a nyní mají všichni výrobci ve své nabídce elektromobily pro každodenní provoz,“ uvedla.

Merkelová rovněž zmínila, že za prvních sedm měsíců letošního roku bylo v Německu zaregistrováno 370 000 nových elektromobilů a plug-in hybridů. „To je šestkrát více než za celý rok 2019,“ řekla.

Kancléřka také prohlásila, že na cestě k emisně čisté mobilitě je nezbytné, aby Německo zůstalo otevřené alternativním pohonům, jako je například vodíkový. Důraz je podle ní potřeba klást i na jistotu pracovních míst v automobilovém průmyslu, který je pro Německo klíčovým sektorem ekonomiky.

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila veletrh IAA Mobility v Mnichově.

Zajímavostí je, že Merkelová svůj projev zahájila zmínkou o cyklistice. „Kvůli pandemii zažíváme opravdový boom jízdních kol,“ řekla kancléřka. 

Aktivisté jsou v ulicích od neděle

Policie je v pohotovosti už několik dní, v ulicích bavorské metropole je na čtyři a půl tisíce policistů. Narušovat průběh veletrhu slíbilo už s předstihem několik ekologických organizací. V nedělní předvečer prvního dne veletrhu se několik aktivistů v zelených tričkách a žlutým transparentem objevilo před palácem v centru města, kde koncern Volkswagen prezentoval své vize pro mobilitu budoucnosti. Německý koncern patří k těm, kteří v posledních několika letech úplně změnili strategii a vyhlásili totální zaměření na rychlý přechod k elektromobilitě. Protestující ovšem účastníkům akce vysvětlovali, že je tento přechod stále příliš pomalý.

Aktivisté protestují před zahájením mnichovského autosalonu IAA.

V úterý ráno se velká skupina aktivistů Greenpeace vrhla do vodních ploch před mnichovským výstavištěm, kde protestují proti autosalonu, který spojuje tradiční označení IAA s termínem „Mobility“. Autosalon totiž výstava moc nepřipomíná, třetinu z výstavních hal zabírají bicykly, mezi expozicemi dodavatelů pro autoprůmysl, startupů vymýšlejících jiné způsoby dopravy a dopravních prostředků je jen pár expozic automobilek. Nejtradičnější – a možná nejlepší – expozici má právě na umělém ostrově na laguně před výstavištěm postavenou Dacia, která představuje nové sedmimístné laciné MPV (model Jogger si prohlédněte zde).

Mnichov je sice sídlem automobilky BMW, návštěvníci města ovšem získají hlavně pocit, že bavorská metropole patří hlavně cyklistům a jezdcům na elektrických koloběžkách. Placaté město jim maximálně vychází vstříc, široké cyklostezky protkávají celé město.

IAA je tedy hlavně veletrhem elektromobility, udržitelné mobility a alternativních pohonů. Aktivistům je to ovšem málo. A oprašují starý osvědčený slogan že nasypou písek do převodů motorismu (víc v boxu).

Písek v převodovce

Klimaaktivisté řádili už tradičně při posledních ročnících autosalonu ve Frankfurtu. V roce 2019 dorazilo protestovat přibližně patnáct tisíc demonstrantů a policie tehdy musela uzavřít dálnici (čtěte více). Tématem byl boj proti SUV a emisím z dopravy. 

Tehdy o sobě poprvé kromě tradičních aktivistických spolků jako je Greenpeace, DUH, nebo různých asociací cyklistů dala vědět skupina „Písek v převodovce“ (Sand im Getriebe). „Elektrická auta nejsou řešení ze sociálního ani environmentálního hlediska,“ uvádí letos další iniciativa noIAA žádající změnu systému dopravy, města bez aut a hromadnou dopravu zdarma. 

IAA Mobility je podle aktivistů „oslavou zabíjení klimatu automobilovým průmyslem a páteří německého exportního kapitalismu, který chce své podnikání skrývat za kapitalistickou lží o udržitelnosti. Elektromobily nejsou řešením. Bojujeme proti autokapitalismu. Zablokujeme tuto automobilovou párty! V Mnichově odzvoníme konec automobilové éry občanskou neposlušností,“ cituje z prohlášení Sand im Getriebe magazín Autoweek. „V září budeme čelit ničivému automobilovému šílenství. Automobilový průmysl se snaží udržovat svůj model bez budoucnosti,“ varovali aktivisté v srpnu. „Iniciátorům nejde o klima, ale o marxistickou autokracii maskovanou ekologií,“ reagoval na vyhrožování aktivistů generální tajemník německého autoklubu AvD Lutz Linden.

Ohlášené jsou také demonstrace, jejichž pořadatelé slibují zachovat pořádek. Největší z nich je sobotní cyklistické korzo, kdy do Mnichova vyjedou lidé na kolech z celého regionu. Cílem je mnichovská Tereziánská louka, která bývá dějištěm pivního festivalu Oktoberfest. Ten se ale kvůli pandemii nemoci covid-19 nekoná. Pořadatel cyklodemonstrace ohlásil až 50 000 účastníků, policie počítá s 35 000 lidmi. Na sobotu je také plánován protestní pochod z Tereziánské louky do centra a zpět, kterého by se mohlo zúčastnit okolo 10 000 lidí.

Slabá účast automobilek

Mezinárodní automobilová výstava IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) je první velkou událostí tohoto průmyslového odvětví na světě od vypuknutí pandemie nemoci covid-19. IAA Mobility se ovšem už nesoustředí jen na automobily, do 12. září chce v bavorské metropoli předvést i další možnosti ekologicky šetrného cestování.

IAA Mobility má navázat na lesk někdejších autosalonů ve Frankfurtu nad Mohanem, řada známých značek ale v Mnichově zastoupena není. Doma zůstávají například česká automobilka Škoda nebo španělský Seat, které jsou součástí koncernu Volkswagen. Chybí i koncern Stellantis se značkami Opel, Peugeot, Fiat či Jeep a také japonská automobilka Toyota, která je největším výrobcem aut na světě.

Výstava se koná za ještě neskončené pandemie, což se odráží na hygienických opatřeních. Následky pandemie navíc přímo doléhají na produkci vozů, která se potýká s celosvětovým nedostatkem čipů. Šéf německého automobilového koncernu Daimler Ola Källenius před mnichovským autosalonem řekl, že výrobci aut se mohou s nedostatkem čipů potýkat až do roku 2023 (čtěte zde).

,

Elektromobil