Škoda Octavia

Škoda Octavia | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Octavia TDI je ekologičtější než některé hybridy. V testu exceloval i vodík

  • 312
Překvapivé výsledky přineslo aktuální srovnání organizace Green NCAP, které hodnotí skutečný vliv vozů na životní prostředí a jejich efektivitu a hospodárnost. Dieselová Škoda Octavia dokázala porazit i některé hybridy.

Společnost Euro NCAP je známá svými nárazovými testy, její odnož Green NCAP od roku 2020 posuzuje automobily z ekologického hlediska a uděluje jim hvězdičky podobně jako u crash testů. Do posledního hodnocení bylo zařazeno 25 vozidel s benzinovým, dieselovým i elektrickým pohonem, poprvé se do výběru dostaly i plug-in hybridy a jedno auto na vodík.

Hodnotícími kritérii jsou čistota emisí, tedy složení výfukových plynů, a efektivita, nebo-li spotřeba paliva a emise CO2. Spotřeba paliva se měří v laboratoři i v reálném provozu a přepočítává se na kilowatthodiny, aby se daly porovnat výsledky elektromobilů a aut s konvenčním pohonem.

Není překvapením, že plný počet pěti hvězdiček získal elektrický Volkswagen ID.3, stejně jako vodíkové Hyundai Nexo. Zejména to ukázalo v testu obrovský potenciál vodíkové technologie do budoucna, jak z hlediska čistoty, tak efektivity přeměny energie.

Pokud se plug-in hybridy používají tak, jak je výrobce vymyslel, spojují výhody spalovacích i elektrických motorů, tedy nízké emise při jízdě na baterii a zároveň dlouhý dojezd v případě potřeby. To potvrdil i nezávislý test. Jako nejlepší se ukázala Toyota Prius 1.8 PHEV, která skončila na třetím místě, jediná získala čtyři hvězdičky. Za ním skončila plug-in hybridní Kia Niro s 3,5 hvězdičkami.

Octavia jako velké překvapení

Ovšem páté místo bylo překvapením. Umístila se na něm Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW rovněž s 3,5 hvězdičkami. „Škoda Octavia 2.0 TDI ukazuje, čeho lze dosáhnout moderním naftovým motorem vybaveným nejnovější technologií úpravy výfukových plynů. Vůz boduje ve všech třech oblastech hodnocení: 6,7 z 10 bodů čistotu emisí, 7,7 z 10 pro energetickou účinnost a 4,6 z 10 za emise CO2,“ konstatovala zpráva.

Až za Octavií skončila hybridní Toyota Yaris 1.5 a benzinový Volkswagen Golf 1.5 TSI, které dostaly také 3,5 hvězdičky. Na posledním místě s 1,5 hvězdičkou skončila Land Rover Discovery Sport. 

Společné hodnocení aut s různými typy pohonu má své kritiky. „Každý pokus o hodnocení tímto způsobem napříč segmenty a bez ohledu na specifika jednotlivých pohonů a kategorií vozů je velmi nešťastný,“ tvrdí Marek Vodička z českého zastoupení Mitsubishi. Plug-in hybridní Outlander skončil se dvěma hvězdičkami daleko za Octavií. 

„Asi se dalo očekávat, že jde-li o emise, tak zvítězí elektromobil. Při hodnocení je však potřeba brát v úvahu velikost vozu, hmotnost, pohon 4x4 atd… A také to, že Outlander PHEV umí jezdit při pravidelném nabíjení téměř libovolně dlouho v čistě EV režimu s nulovými emisemi, stejně jako vítězové testu,“ tvrdí Vodička. 

„Z pohledu čtenářů je škoda, že v celém testu není další porovnatelný vůz ze stejnými schopnostmi a technologií jako Outlander PHEV a tedy bohužel nemůže jít o objektivní srovnání a výsledky, podle kterých se může třeba potenciální zákazník rozhodovat ke koupi,“ komentuje.

20. listopadu 2020