„V současné době zkoumáme, kde a proč asijští výrobci založili své evropské závody. Východoněmecké země by mohly být možnou volbou. Mezi alternativami, které existují jsou Maďarsko nebo Česká republika,“ řekl pro Automobilwoche Siang-ťün Meng, prezident evropské pobočky Great Wall Motor (GWM).
„Čínská automobilka dlouho hledá místo v Evropě: v roce 2021 představila plán na převzetí závodu opuštěného Nissanem v Barceloně, ale poté projekt opustila kvůli špatné domluvě místními úřady,“ popisuje italský magazín Quattroruote.
„Hledání však neustávalo a dnes je to východní Německo, které je na přední pozici díky ‚dobrým nákladům na pracovní sílu a energie‘ a dalším významným faktorům, jako je velikost trhu a také přítomnost četných dodavatelů,“ říká Meng. Neupřesnil, zda má Great Wall v úmyslu postavit továrnu od nuly, nebo převzít už existující provoz. Prozradil ovšem, že obdržel „nějaké návrhy na koupi“ továren, kterých se současní majitelé hodlají zbavit. V každém případě by se evropská výroba mohla rozběhnout již „v nejbližších letech“.
Draví číňané zjistili, že první bylo vejce. Maskovaná „bleskočka“ je v Praze![]() |
Všechny vozy GWM prodávané v Evropě jsou v současné době dováženy z Číny. Čínský koncern Great Wall Motors chce v Evropě prodávat pouze elektrická vozidla a plug-in hybridy (PHEV), aktuálně buduje na starém kontinentu prodejní síť své značky Ora, jeden z jejích bizarně tvarovaných modelů se před nedávnem pohyboval v maskování po Praze.
Great Wall Motor je soukromá čínská automobilka, která vyrábí auta pod několika značkami: GWM, ORA, Wey, Tank, Poer a Haval. „ORA se zaměřuje pouze na elektromobily a Wey na PHEV a společnost si tyto dvě značky vybrala pro svou evropskou expanzi,“ připomíná CarNewsChina. Společnost pojmenovaná po Velké čínské zdi je největším čínským výrobcem sportovně-užitkových vozidel (SUV) a pick-upů.
Čínské trojské koně v Evropě se derou do popředí prodejních tabulek![]() |
„V Evropské unii GWM prodává v Německu, kde si v listopadu 2021 zřídila svou evropskou centrálu. Začátkem roku 2023 uvedla na trh první vozidlo – ORA Funky Cat,“ píše CarNewsChina a uvádí, že elektrický hatchback Funky Cat měl v dubnu 101 registrací a od ledna do dubna 277.
GWM má v Německu asi 150 prodejců, protože v srpnu loňského roku uzavřeli partnerství s nadnárodní sítí dealerů Emil Frey. V letoším roce chce u našich západních sousedů prodat 6000 elektromobilů.
ORA Funky Cat se na asijských trzích nazývá ORA Good Cat. EV má elektromotor o výkonu 105 kW (143 k) s maximálním točivým momentem 210 Nm. Nabízí dva akumulátory s kapacitou 49,92 kWh a 57,71 kWh, automobilka uvádí dojezd až 500 km. Cena začíná v Číně na 107 800 yuanech (15 600 dolarů = necelých 350 tisíc korun).
Čína útočí elektroauty. Má rekordní export a plánuje továrny v Evropě![]() |
„Velká zeď je soukromá společnost, a proto nečelí žádným očekáváním ani tlaku ze strany (čínské) vlády. To znamená, že jsme pragmatičtější než mnoho jiných čínských výrobců a v počáteční fázi jsme si nestanovili konkrétní prodejní cíle,“ řekl Meng v rozhovoru pro Automobilwoche.
„Jinými slovy, Meng vysvětluje, že GWM nemůže snížit ceny tak nízko jako státem vlastněné čínské automobilky, aby zvýšil prodeje. Důvodem je, že státní podniky nevidí zisk jako svůj primární cíl,“ vysvětluje CarNewsChina. „Na druhou stranu se Great Wall musí zaměřit na zisk, nejen na objem, a na to, kolik lidí zaměstnává, jako u státních podniků.“
CarNewsChina připomíná, že Great Wall Motor nedávno vstoupil na další trhy. „V roce 2021 převzali starý závod GM v Rayongu v Thajsku a oznámili další nový, který v zemi zahájí výrobu elektromobilů v roce 2024. Jejich brazilský závod v Iracemapolis zahájí provoz v květnu 2024 a v únoru loňského roku vstoupily do čtyř zemí ASEAN – Malajsie, Vietnamu, Filipín a Singapuru.“
Největší hrozbou pro evropské automobilky jsou elektrovozy z Číny, říká studie![]() |
Great Wall Group si stanovila prodejní cíl 1,6 milionu prodaných vozů v roce 2023. V roce 2022 skupina celosvětově prodala 1 06 523 vozů.
Great Wall už má za sebou jeden pokus o výrobu aut v Evropě. V roce 2012 zahájil v joint-venture podniku produkci svých modelů v bulharské Loveči (čtěte zde). V plánu bylo dostat se až na 50 tisíc aut ročně, v roce 2017 ovšem projekt zkrachoval.
Italský magazín Quattroruote připomíná, že se po lokalitách pro výrobu svých aut po Evropě rozhlíží též další čínská automobilka BYD. V samotné Itálii pak už od předminulé dekády běží výroba aut z produkce různých čínských automobilek pod značkou DR.