Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Road trip elektroaut americké ministryně. Hlavní byl průzkumník s benziňákem

Spojené státy americké investují miliardy do transformace celonárodní energetiky a automobilismu. Nedá se říct, že by všichni Američané tuto změnu vítali. Proto se Jennifer Granholmová, ministryně energetiky, osobně posadila za volant elektromobilu, aby na třídenní cestě demonstrovala nové trendy.
Svoboda, nezávislost, volnost. Road trip je pojem, který se těžko vysvětluje.

Svoboda, nezávislost, volnost. Road trip je pojem, který se těžko vysvětluje. | foto: Profimedia.cz

K už tradičnímu repertoáru veřejných vystoupení ministryně Granholmové patří ukazování dvou černobílých fotek. Na jedné je vidět New York v roce 1900, kdy jsou ulice přeplněny koňmi, drožkami, povozy. A haldami hnoje. Druhá fotka, datovaná o třináct let později, je bez kopytníků, ale zato s automobily. „K zásadní a prve nemyslitelné proměně to největšímu městu Severní Ameriky trvalo třináct let,“ dodává. „Věci se mění opravdu rychle, když jim věříte.“

Obvykle k tomu přidává i řečnickou otázku: „Dokážete si představit, kde budou USA za třináct let? O kolik silnější bude naše ekonomika a kolik dobře placených pracovních míst se zelenou energetikou a novými automobily vytvoříme?“ Ne vždy se pak v odpovědi z publika ozývá nadšení a souhlas. Ne všichni posluchači jsou totiž přesvědčení o tom, že takto proinvestované miliardy dolarů z daní jim přináší prosperitu.

Granholmová soudí, že takovým lidem chybí optimismus. A naopak jim přebývají obavy z toho, že je ona nová podoba zelené energetiky a čisté bezemisní mobility připraví o zažité jistoty. Proto učinila zásadní politický krok. Šla sama příkladem. Posadila se za volant elektromobilu a z Charlotte v Severní Karolíně vyrazila do Memphisu v Tennessee.

Jennifer Granholmová je političkou, která se nebojí jít příkladem.

Její trojdenní road trip na trase měřící 1240 kilometrů měl být tou nejsrozumitelnější prezentací významu miliardových investic, a obhajobou ambiciózní administrativy prezidenta Bidena.

Road trip? To je americká duše

Termín road trip se sice dá do češtiny přeložit jako „silniční výlet“, jeho skutečný význam je pro našince prakticky nepřeložitelný. Je totiž odkazem kultury, odrazem myšlení a vyjádřením postojů, které jsou niterně blízké občanům ze Spojených států amerických.

Je to nepřenosný zážitek, něco jako zkušenost, kterou je třeba osobně poznat a zažít si. Road trip vás může přiblížit k vyhlídce v přírodě, za příbuznými z vedlejšího státu, k zábavnímu parku nebo rodinné restauraci. Ale finální destinace v podstatě není cílem. Cílem je ta cesta. To, že můžete sednout do auta, abyste tři a více hodin – nebo klidně celých dní – odkrajovali kilometry asfaltu z cesty před sebou. Svobodně, bez překážek.

Lidem prý chybí jen optimismus a víra v lepší zítřky.

S jistotou, že ta silnice pod vaším spolehlivým a výkonným vozem je kvalitní; že vždycky máte kde zastavit na občerstvení, a pokaždé je tu příležitost k doplnění nádrže. Road trip je o tom, že toto „můžete“. A každému je nepřímým dokladem silné americké ekonomiky, technické vyspělosti, úrovně služeb.

Jennifer Granholmová chtěla názorně demonstrovat, že takový road trip klidně „můžete“ absolvovat i s elektromobilem. Českému čtenáři možná přijde takový počin plochý, ale u průměrných Američanů měl rozhodně potenciál zahrát na tu správnou strunu.

Jak se však ukázalo, tón který zazněl, byl ve výsledku dost falešný.

Výprava, expedice, karavana

S úřadem americké ministryně energetiky pochopitelně úplně nekoresponduje cestování nalehko. Ale že pojede v karavaně hned tří elektromobilů – luxusního Cadillacu Lyriq, mohutného Fordu F-150 a elektrického užitkového vozu Bolt – asi nikdo neočekával.

Ani novináři, kteří se se svými elektromobily připojili k výpravě též. Díky jejich přítomnosti se také mohl svět dozvědět, jaké všední strasti na své pouti Granholmová zažila.

Tesla dobije Ameriku. Její konektor tam povládne, v Evropě je bez šancí

Tou první byly neduhy neustálého plánování. Protože vyrazit na road trip elektromobilem chtělo spoustu plánování. Chytré mobilní aplikace totiž ve Státech neservírují uživatelům zrovna aktuální informace o tom, kde přesně nabíječky leží. Ani o tom, jakého jsou typu.

Luxus dostupných a funkčních nabíječek si zatím nedopřávají všude.

Žádalo si to neustálé připojení k internetu, pročítání zpráv místních sociálních skupin řidičů e-aut, studování aktuálních recenzí. Vše s velkou mírou nejistoty. Situace, že se vydáváte „do neznáma“ a netušíte, jestli ta nabíječka, kvůli níž si musíte zajet 80 kilometrů, bude vůbec v provozu, Granholmové cestu moc nezpříjemňovala.

Ani fakt, že zastavit u dobíječky staršího typu znamenalo, že baterii vozu nedoplní za 30 minut, ale spíše přes noc. I když končiny mezi Severní Karolínou a Tennessee mají k nezabydlené pustině daleko, ministryně tu byla – nejspíš poprvé – konfrontována s realitou.

Tím, že třeba v Montaně připadá jedna veřejná dobíječka na plochu o rozloze 4400 kilometrů čtverečních. Anebo s tím, že v Západní Virginii je těch rychlých superdobíječek – na celý stát – dohromady jedenáct. A to jich ještě před měsícem bylo jen osm.

Granholmová byla osobně postavena před fakt, že vytrvale ordinuje elektromobilitu státům, které pro ni nemají potřebnou infrastrukturu.

Ministryně má přednost

Řídká distribuce dobíjecích míst na mapě Spojených států amerických se přirozeně pojila s další komplikací. Nabíječek na dobíjecích místech bylo vždy nedostatečné množství. Už u první plánované zastávky v Grovetownu stála předlouhá fronta čekajících elektromobilů, a výprava paní ministryně se musela potupně zařadit a hodiny čekat.

Granholmové nelze upřít talent pro taktické plánování, ale způsob, jakým u dalších dobíjecích míst obešla čekání ve frontě, jí srdce amerických voličů určitě nezískal.

Mělo to být dvacet minut, a už je to skoro hodina. Standardní situace během dobíjení.

Před svou karavanu vyslala průzkumníka – asistenta ve voze na benzin – který buď vystál frontu za ní, anebo volné místo u vzdálené dobíječky obsadil a blokoval do doby, než dorazila celá slavná expedice.

Jako důkaz spolehlivosti a komfortu americké elektromobility to však může posloužit jen těžko. Má snad každý řidič auta na baterky jezdit v tandemu s pomocníkem, který mu cestou podrží místo?

K jednomu z takových zastavení – kde asistent ministerstva energetiky zablokoval dobíjecí místo, a nechal za sebou stát elektrické auto s rodiči a malými dětmi – byla přivolána policejní hlídka.

Vše bylo formálně v pořádku, v Georgii totiž není přestupkem, když neelektrické auto zaparkuje na jediném dostupném dobíjecím místě na parkovišti. Granholmová situaci policistům objasnila, ale incident vyvolal u přihlížejících novinářů přinejmenším rozpaky.

Jistota velké nejistoty

K dalším trablům výpravy pak patřila velmi nízká spolehlivost všech dobíječek. Přibližně pětina všech stanic byla nefunkčních. Vypnutých nebo kvůli nějaké závadě nedobíjejících. To se často zjistilo až po minutách až desítkách minut „dobíjení na prázdno“.

Projížďka se tak opakovaně měnila na soutěž v telefonování, zda u nejbližšího – desítky kilometrů vzdáleného – Wallmartu nebo obchodního domu 7-Eleven opravdu stojí nabíječka, která nabíjí. A na parkovištích pak během čekání u dobíjení – které sice mělo trvat jen dvacet minut, ale trvalo déle než hodinu – mohla ministryně sbírat postřehy od dalších čekajících řidičů elektromobilů.

Přibližně pětina dobíječek – které nepatří Tesle – je mimo provoz.

Stěžovali si, že funkčnost dobíječek dlouhodobě upadá. A také, že čím více je na silnicích elektromobilů, tím jsou fronty delší a situace s dobíjením se obecně zhoršuje.

Těžko říct, na jak dlouho si původně Granholmová tento road trip plánovala. Ale když po třech dnech konečně dorazila do cíle, jevila známky fyzického i psychického vyčerpání.

Svůj optimismus si zjevně uchovala. Pochválila se například za to, že celou cestu absolvovala vlastně jen s polovičními náklady, než kdyby cestovala autem se spalovacím motorem. Opatrně také připustila, že s elektromobilitou se kromě nesporných výhod zatím pojí i určité výzvy.

Právě ty se dají překonat s pomocí miliardových investic a odhodlání.

Jestli jí právě tento road trip pomohl otevřít srdce Američanů, naklonit je elektromobilitě a přiblížit jim, jaké výhody se s čistými vozy v budoucnosti budou pojit, moc jisté není.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nová vyhláška na hašení elektromobilů prodraží parkovací místa o desetitisíce

Kia Soul EV

VIDEO Komplikované hašení vznícených elektromobilů prodraží výstavbu garážových stání. Generální...

MG veze novou vlnu obyčejných elektroaut. První kombík na baterky je v Česku

MG5

MG patří mezi nejdravější z čínských značek, které se hrnou do Evropy. Letošní nával novinek...

Už i firmy šetří na autech. Služebáky budou střídat klidně každý měsíc

Nejlevnější verze Tesly Model 3 s výkonem 208 kW a dojezdem 491 km vyjde v ČR...

Auta a jejich provoz je dnes už tak drahý, že nejen soukromé osoby, ale i firmy začínají omezovat...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody Auto

VIDEO Exkluzivně Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci...

Ojeté auto stojí už téměř dvě stě tisíc. V průměru je jedenáct let staré

Prodejna AAA Auto.

Průměrné ceny ojetých aut meziročně vzrostly v Česku o zhruba deset procent na 199 tisíc korun....

Méně fosilních paliv a sázka na elektromobily. Macron představil emisní plán

Francouzský prezident Emmanuel Macron hovoří při zahájení zvláštního zasedání o...

Francouzský prezident Emmanuel Macron v úterý představil plán na dosažení vytyčeného cíle snížit v...

Detroitský autosalon zahájila superstávka odborů. Přilétlo i autoUFO

Letošní ročník detroitského autosalonu ukázal řadu vzrušujících novinek, ale i...

Letošní ročník detroitského autosalonu ukázal řadu vzrušujících novinek, ale i jednu karikaturu...

  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...