Z lebky helma a airbagy na břiše, člověk potřebuje vylepšení kvůli nehodám

  14:00aktualizováno  14:00
Auta se stále zdokonalují a vylepšují svoji bezpečnost, ale lidské tělo je stále stejně zranitelné. Evoluce člověka zkrátka nepočítala s automobilismem, který obnáší také nehody. Chirurg a sochařka tedy stvořili Grahama. Bytost schopnou přežít autonehodu, která by pro obyčejného člověka byla smrtelná.

Vypadá jak z hororu, ale Graham je vylepšený tak, aby jeho tělo odolalo následkům těžké autonehody. Kvůli tomu mu třeba chybí krk.

Model takového člověka vytvořila Patricia Piccinini, umělkyně z Melbourne, podle rad chirurga Christiana Kenfielda pro kampaň, kterou australský stát Victoria šíří osvětu o bezpečnosti na silnicích. Na projektu “Poznej Grahama“ se podíleli i experti na analýzu autonehod

Evoluce člověka na autonehody nevybavila, tvůrci tedy museli bezpečnostní prvky pro vylepšené lidské tělo vymyslet sami. Graham má proto mozek uložený v obří lebce, která funguje jako motocyklová helma. Krk mu chybí úplně, nemůže tak utrpět poranění páteře způsobené nejčastěji nárazem auta zezadu, tzv. whiplash.

Graham, figurína vytvořená tak, jak by musel člověk vypadat, aby přežil těžkou...
Figurína Grahama je zkontruovaná tak, jak by mohl vypadat člověk, aby bez úhony...
Graham je vylepšený tak, aby jeho tělo odolalo následkům těžké autonehody. Obří...

Graham má mnohem silnější žebra, na tváři má silnou vrstvu tuku, která ochrání před poraněními tváře. Tukové váčky na hrudníku mají fungovat jako airbagy a snížit sílu střetu. Kolena umí Graham ohýbat ve všech směrech a má silnou kůži, která je odolná proti menším poraněním.

Graham je jen figurína z laminátu, silikonu a pryskyřic, jen vlasy má opravdové, lidské. Nahlédnout nechá také do svých útrob, aby byla vidět vylepšení, která oproti lidskému tělu dostal. Diváci si tak uvědomí, jak zranitelné je lidské tělo, když na něj působí síly při dopravní nehodě.

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Další z rubriky

Europoslanci schválili nové bezpečnostní prvky aut, hrozí jejich zdražení

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropský parlament schválil návrh nařízení o rozšíření povinné výbavy nových automobilů o vyspělé bezpečnostní...

Autofotka týdne: dodávky budou závodit, prototyp trénoval v Mostě

Prototyp závodní dodávky Iveco LT4 Cup

Bílá dodávka upalující po dálnici je fenomén a taky trochu klišé. Teď budou mít vlastní okruhový šampionát. Na...

Point zéro: všechny francouzské cesty vedou k Notre-Dame

Point zéro (bod nula) je místo na náměstí Place du Parvis-Notre-Dame před...

Point zéro, tedy francouzský bod nula, je přímo před vchodem do pařížské katedrály Notre-Dame. Do dlažby vetknutá...

Najdete na iDNES.cz