Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

  12:47aktualizováno  12:47
Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými vozidly. Řešením mají být auta s měkčím povrchem.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo, kterou založil Google. | foto: Waymo

V samořiditelných autech vidí mnoho odborníků recept na snížení počtu nehod. Na jejich masovější rozšíření se těší třeba i pojišťovny.

Autonomní vozy totiž budou vyhodnocovat situaci rychleji než člověk, budou komunikovat s ostatními vozidly a celkově jezdit mnohem bezpečněji než lidé.

Ale krizovým situacím to samozřejmě úplně nezabrání. Takzvané dilema stroje řeší situaci, kdy bude autonomní vozidlo stát například před rozhodnutím, zda ochránit posádku, nebo lidi v okolí. Jako typický příklad se popisuje situace, kdy se v protisměru ze zatáčky vyřítí neovladatelné nákladní auto a jediným místem, kam půjde uhnout a vyhnout se srážce, je chodník, kde však zrovna jde skupina chodců. Když vůz uhne, zabije chodce, když neuhne, zemře posádka vozu.

Waymo si nyní nechala patentovat inovativní konstrukci karoserie, která by do budoucna měla přispět k ochraně chodců v případě kolize. Řešením mají být tzv. napínací členy, tedy prvky karoserie, které mění svou tuhost v závislosti na aktuální situaci. Například když by počítačový systém vozu vyhodnotil, že se blíží náraz chodce do kapoty, uvolnil by napětí příslušných částí a povrch vozu by se v daném místě „změkčil“.

Jestli se takový systém někdy prosadí, je otázkou. Neexistují totiž zatím žádné studie a výzkumy, které by spolehlivě ukázaly, jestli je toto řešení funkční a naopak neohrozí víc samotnou posádku – při havárii musí karoserie absorbovat velkou energii a „měkký“ povrch by toho nemusel být schopen. V každém případě je to na první pohled lepší řešení, než předchozí nápad Googlu, který počítal pro podobné případy s lepivým povrchem auta. Lepidlo mělo chodce či cyklistu při havárii zachytit, aby si následným dopadem na zem ještě více neublížil.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Najdete na iDNES.cz