Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

  12:47aktualizováno  12:47
Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými vozidly. Řešením mají být auta s měkčím povrchem.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo, kterou založil Google. | foto: Waymo

V samořiditelných autech vidí mnoho odborníků recept na snížení počtu nehod. Na jejich masovější rozšíření se těší třeba i pojišťovny.

Autonomní vozy totiž budou vyhodnocovat situaci rychleji než člověk, budou komunikovat s ostatními vozidly a celkově jezdit mnohem bezpečněji než lidé.

Ale krizovým situacím to samozřejmě úplně nezabrání. Takzvané dilema stroje řeší situaci, kdy bude autonomní vozidlo stát například před rozhodnutím, zda ochránit posádku, nebo lidi v okolí. Jako typický příklad se popisuje situace, kdy se v protisměru ze zatáčky vyřítí neovladatelné nákladní auto a jediným místem, kam půjde uhnout a vyhnout se srážce, je chodník, kde však zrovna jde skupina chodců. Když vůz uhne, zabije chodce, když neuhne, zemře posádka vozu.

Waymo si nyní nechala patentovat inovativní konstrukci karoserie, která by do budoucna měla přispět k ochraně chodců v případě kolize. Řešením mají být tzv. napínací členy, tedy prvky karoserie, které mění svou tuhost v závislosti na aktuální situaci. Například když by počítačový systém vozu vyhodnotil, že se blíží náraz chodce do kapoty, uvolnil by napětí příslušných částí a povrch vozu by se v daném místě „změkčil“.

Jestli se takový systém někdy prosadí, je otázkou. Neexistují totiž zatím žádné studie a výzkumy, které by spolehlivě ukázaly, jestli je toto řešení funkční a naopak neohrozí víc samotnou posádku – při havárii musí karoserie absorbovat velkou energii a „měkký“ povrch by toho nemusel být schopen. V každém případě je to na první pohled lepší řešení, než předchozí nápad Googlu, který počítal pro podobné případy s lepivým povrchem auta. Lepidlo mělo chodce či cyklistu při havárii zachytit, aby si následným dopadem na zem ještě více neublížil.

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz