Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

General Motors loví spojence. Už má Hondu a vodíkový start-up

Americká automobilka General Motors se dohodla na strategickém partnerství s výrobcem elektrických a vodíkových aut Nikola. V něm získá v rámci partnerství jedenáctiprocentní podíl v hodnotě dvou miliard amerických dolarů, tedy téměř 45 miliard korun.

Vizualizace elektrického pohonu GM | foto: General Motors

General Motors (GM) a Nikola ve společném sdělení uvedly, že do konce roku 2022 zahájí výrobu pick-upu s elektrickým a vodíkovým pohonem. Vůz dostal název Badger. GM získá podíl (akcie v hodnotě dvou miliard dolarů) výměnou za věcné služby a přístup k dílům a komponentům. Stane se také exkluzivním dodavatelem palivovým článků pro nákladní vůz Class 7/8 firmy Nikola po celém světě vyjma Evropy, kde se o jeho výrobu postará Iveco v továrně v německém Ulmu. Nikola bude odpovídat za prodej a marketing pod vlastí značkou.

General Motors poskytne technologie Ultim a Hydrotec související s produkcí akumulátorů a palivových článků. „Nikola je jednou z nejinovativnějších společností na světě. General Motors je jednou z nejlepších strojírenských a výrobních společností na světě. Lepší partnerství, než je toto, si ani nelze představit,“ uvedl zakladatel firmy Nikola Trevor Milton.

Akcie firmy Nikola před oficiálním zahájením obchodování na trhu Nasdaq ve Spojených státech v reakci na zprávu přidávaly přes 30 procent. Akcie GM měly na burze v New Yorku k dobru přes šest procent.

Vůz Badger je zatím pouze na papíře. Firma na něj však už koncem června začala přijímat předobjednávky. Auto by mělo mít 906 koní a dojezd za použití baterie i vodíkových palivových článků 600 mil (965,6 km). Cena má začínat na 60 000 USD (1,3 milionu Kč) za elektrickou verzi a 90 000 USD (dva miliony Kč) za verzi, která bude zahrnovat i vodíkové články. Badger by měl být představen začátkem prosince a s jeho výrobou se má začít v roce 2022, uvedl server Yahoo Finance. Prozatím se hledá místo, kde na něj postaví novou továrnu.

Společnost Nikola byla založena před pěti lety. Od svého založení do konce loňského roku vykázala celkovou ztrátu 188,5 milionu USD. S akciemi firmy se začalo obchodovat na burze letos v červnu, a to díky takzvané reverzní fúzi s firmou VectoIQ Acquisition. Stejně jako výrobce elektrických aut Tesla je i firma Nikola pojmenována po srbsko-americkém vynálezci Nikolovi Teslovi.

Hondy pro Ameriku

Není to jediné čerstvé partnerství detroitského mamuta. General Motors teprve před několika dny oznámil spojenectví s japonskou Hondou. Prozatím se firmy dohodly na spolupráci v rámci severoamerického trhu. Automobilky budou společně vyvíjet modely určené pro tamní trh. Budou postupovat společně při nákupu komponentů, vývoji, logistice a vývoji telematických služeb. 

Důležité bude sdílení platforem a systémů pohonu, jak tradičních spalovacích motorů, tak elektrických. GM a Honda se tak podělí o náklady na vývoj a budou sdílet případné ztráty z riskantních investic, u kterých není zaručena rentabilita.

Aliance bude řízena skupinou manažerů obou firem. Automobilky se dohodly, že okamžitě zahájí další kolo jednání o podrobnostech tak, aby vývojové práce mohly odstartovat už začátkem roku 2021.

Podle Marka Reusse, prezidenta General Motors, toto partnerství pomůže oběma firmám zrychlit investice do inovací a využit synergií. Quattroruote připomíná, že obě firmy spolupracují na některých projektech delší dobu. Už letos v dubnu se automobilky dohodly na tom, že Honda převezme elektrickou platformu GM pro vývoj dvou bateriových automobilů. 

I v tomto případě hraje významnou roli technologie výroby akumulátorů Ultim vyvinutá americkou automobilkou. Američané s Japonci spolupracují na vývoji technologie vodíkového pohonu, akumulátorů a také v autonomním řízení.

Italský magazín Quatrroruote poukazuje na stále intenzivnější propojování světových výrobců. Volkswagen se dohodl na spolupráci s Fordem, italskoamerický Fiat-Chryslerse spojuje s PSA, Renault-Nissan-Mitsubishi spolupracuje na projektech s Daimlerem.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Volant budoucnosti ovládá vše, k řízení se však moc nehodí

První auta se řídila klikou, brzy ji nahradila obruč. Ovládání volantem je zcela intuitivní, když za něj i nejmenší...

Šéf Tesly slibuje levnější elektromobily s delším dojezdem

Americká společnost Tesla pracuje na nové bateriové technologii, díky které bude moci vyrábět cenově dostupnější...

Po výmolech mezi slámou. Když v Brně naposledy závodily motorky na silnici

Premium Je poslední srpnová neděle roku 1982. Dějiny motocyklového závodění právě uzavírají kapitolu, která trvala přesně tři...

Od hippíků po digitální dnešek. VW vyrábí Transporter už 70 let

Již tuto sobotu projede Prahou spanilá všech generací dodávky Volkswagen Transporter. Fanoušci si tak připomenou, že...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...