Vizualizace elektrického pohonu GM

Vizualizace elektrického pohonu GM | foto: General Motors

General Motors loví spojence. Už má Hondu a vodíkový start-up

  • 22
Americká automobilka General Motors se dohodla na strategickém partnerství s výrobcem elektrických a vodíkových aut Nikola. V něm získá v rámci partnerství jedenáctiprocentní podíl v hodnotě dvou miliard amerických dolarů, tedy téměř 45 miliard korun.

General Motors (GM) a Nikola ve společném sdělení uvedly, že do konce roku 2022 zahájí výrobu pick-upu s elektrickým a vodíkovým pohonem. Vůz dostal název Badger. GM získá podíl (akcie v hodnotě dvou miliard dolarů) výměnou za věcné služby a přístup k dílům a komponentům. Stane se také exkluzivním dodavatelem palivovým článků pro nákladní vůz Class 7/8 firmy Nikola po celém světě vyjma Evropy, kde se o jeho výrobu postará Iveco v továrně v německém Ulmu. Nikola bude odpovídat za prodej a marketing pod vlastí značkou.

General Motors poskytne technologie Ultim a Hydrotec související s produkcí akumulátorů a palivových článků. „Nikola je jednou z nejinovativnějších společností na světě. General Motors je jednou z nejlepších strojírenských a výrobních společností na světě. Lepší partnerství, než je toto, si ani nelze představit,“ uvedl zakladatel firmy Nikola Trevor Milton.

Akcie firmy Nikola před oficiálním zahájením obchodování na trhu Nasdaq ve Spojených státech v reakci na zprávu přidávaly přes 30 procent. Akcie GM měly na burze v New Yorku k dobru přes šest procent.

Vůz Badger je zatím pouze na papíře. Firma na něj však už koncem června začala přijímat předobjednávky. Auto by mělo mít 906 koní a dojezd za použití baterie i vodíkových palivových článků 600 mil (965,6 km). Cena má začínat na 60 000 USD (1,3 milionu Kč) za elektrickou verzi a 90 000 USD (dva miliony Kč) za verzi, která bude zahrnovat i vodíkové články. Badger by měl být představen začátkem prosince a s jeho výrobou se má začít v roce 2022, uvedl server Yahoo Finance. Prozatím se hledá místo, kde na něj postaví novou továrnu.

Společnost Nikola byla založena před pěti lety. Od svého založení do konce loňského roku vykázala celkovou ztrátu 188,5 milionu USD. S akciemi firmy se začalo obchodovat na burze letos v červnu, a to díky takzvané reverzní fúzi s firmou VectoIQ Acquisition. Stejně jako výrobce elektrických aut Tesla je i firma Nikola pojmenována po srbsko-americkém vynálezci Nikolovi Teslovi.

Hondy pro Ameriku

Není to jediné čerstvé partnerství detroitského mamuta. General Motors teprve před několika dny oznámil spojenectví s japonskou Hondou. Prozatím se firmy dohodly na spolupráci v rámci severoamerického trhu. Automobilky budou společně vyvíjet modely určené pro tamní trh. Budou postupovat společně při nákupu komponentů, vývoji, logistice a vývoji telematických služeb. 

Důležité bude sdílení platforem a systémů pohonu, jak tradičních spalovacích motorů, tak elektrických. GM a Honda se tak podělí o náklady na vývoj a budou sdílet případné ztráty z riskantních investic, u kterých není zaručena rentabilita.

Aliance bude řízena skupinou manažerů obou firem. Automobilky se dohodly, že okamžitě zahájí další kolo jednání o podrobnostech tak, aby vývojové práce mohly odstartovat už začátkem roku 2021.

Podle Marka Reusse, prezidenta General Motors, toto partnerství pomůže oběma firmám zrychlit investice do inovací a využit synergií. Quattroruote připomíná, že obě firmy spolupracují na některých projektech delší dobu. Už letos v dubnu se automobilky dohodly na tom, že Honda převezme elektrickou platformu GM pro vývoj dvou bateriových automobilů. 

I v tomto případě hraje významnou roli technologie výroby akumulátorů Ultim vyvinutá americkou automobilkou. Američané s Japonci spolupracují na vývoji technologie vodíkového pohonu, akumulátorů a také v autonomním řízení.

Italský magazín Quatrroruote poukazuje na stále intenzivnější propojování světových výrobců. Volkswagen se dohodl na spolupráci s Fordem, italskoamerický Fiat-Chryslerse spojuje s PSA, Renault-Nissan-Mitsubishi spolupracuje na projektech s Daimlerem.

,