GM chce vyrábět zcela elektrický automobil

aktualizováno 
Americký koncern General Motors chce do roku 2010 začít vyrábět vůz, který bude poháněný jen elektřinou bez přispění spalovacího motoru.

Chevrolet Volt | foto: GM

Velkou neznámou ale zůstává, zda dobíjecí lithium-iontové baterie mohou ekonomicky a bezpečně pohánět automobil, uvedl na ženevském autosalonu produktový ředitel GM Bob Lutz.

GM předvedl koncept zcela elektrického vozu Chevrolet Volt v lednu na detroitském autosalonu. Tehdy ale odmítl uvést jakékoli časové podrobnosti plánu.

Nyní koncern předpokládá, že bude mít funkční prototyp vozu ještě před koncem roku, uvedl Lutz. Dodal, že podnik mimo zvyklosti odhalí vývojový proces médiím.

Někteří kritici a konkurenti se ptají, zda chce koncern Volt skutečně vyrábět nebo jen těží z toho, že vývojem projektu přitahuje pozornost. Lutz jim vzkázal, že budou překvapeni.

Elektrické vozy včetně dobíjených jako Volt přitahují v USA pozornost ekologických organizací, které považují taková auta za příležitost snížit spotřebu ropy a omezit tvorbu skleníkových plynů. Vozy by se ale musely dobíjet ze sítě s proudem vyrobeným ekologicky.

Podle plánů má Volt čerpat energii z baterií příští generace, které se mají dobíjet malým elektromotorem ve voze či ze sítě.

Volt má být schopen urazit na jedno nabití 40 mil, tedy 64 kilometrů. Mnozí motoristé ve městech by tak mohli strávit den bez kapky benzinu či nafty.

Chevrolet Volt Concept
se představil začátkem roku na autosalonu v Detroitu. Auto kombinuje přeplňovaný tříválec a elektromotor, dohromady nabízejí 120 kilowattů výkonu. Volt má na délku 4318, do šířky 1791 a na výšku 1336 milimetrů.

Čtyřmístný hybrid zrychlí z nuly na 96 mil v hodině za 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost je 193 km/h. Podle prohlášení automobilky volt ujede na jeden litr benzinu 64 kilometrů a může se dobíjet z elektrické sítě, což trvá šest a půl hodiny.

Dojezd je pak 64 kilometrů. Což je podle GM průměrná vzdálenost, na kterou Američané dojíždějí do práce.

Baterie na palubě se také dobíjejí rekuperací v průběhu jízdy jízdě. S lehkou nohou, nabitými bateriemi a plnou nádrží volt ujede až tisíc kilometrů se spotřebou kolem 2,5 litru na sto kilometrů.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

VIDEO Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy...

Škoda začíná kvůli investicím do elektromobilů šetřit a škrtat modely

Mezinárodní autosalon v Paříži, 2. října 2018. Předseda představenstva Škoda...

VIDEO Automobilka Škoda plánuje s ohledem na budoucí investice ročně uspořit 500 milionů eur (12,9...

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz