Diskuse k článku

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu udělala. Zatímco ve starším voze by řidič srážku nepřežil, z moderního auta by vylezl jen s oděrkami, maximálně pohmožděninami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J23i72ř15í 90S60c72h63w17a98c94h 8498324608646

"Staré a těžké" versus "nové a lehčí".....0:1

https://www.youtube.com/watch?v=uP0V4IeDcAo

0/−1
13.11.2018 13:08

T21o51m13á30š 20Z58e53m97a74n 3495678954725

Stejně těžké..

0/0
13.11.2018 14:39

R57a90d67e48k 67H58o57d13a17ň 9786107861883

Jakkoli je v bezpečnosti jistě "nějaký" posun (byť začínají padat i podezření, že auta do testů jednak "fasují" spešl nosníky, jednak že výztuže jsou koncipované tak, aby při "normovaných" testech auto dobře "splnilo", ale v zrcadlově obráceném nárazu je auto najednou diametrálně horší - protože tohle v testu není), je třeba si taky uvědomit, že Ford Fiesta za těch 20 let ztěžkl z 942 na 1151 kg. 209 kg rozdíl opravdu hraje roli, z hlediska hmotnosti by bylo logičtější udělat test např. Focus z 1998 vs Fiesta z 2018, tam je rozdíl hmotnosti pár kilo.

+1/−1
13.11.2018 12:05

J48i12ř21í 53S96c35h29w37a65c60h 8388514718196

Samozřejmě, že auta jsou koncipována tak, aby vyhověla hlavně testům. Nebýt "hnusných úředníků" co plodí ty "hnusné a zbytečné" zákazy a příkazy, tak tu dnes jezdí pár aut, jejichž výrobci by postavily byznys i na bezpečnosti (jako třeba Volvo) a většina zbytku by byly "pojízdné rakve" s prioritou maximalizace zisku.

Rozdíl mezi minulou verzí Fiesty a tou 20 let starou je při základní motorizaci a výbavě jen 36kg (viz můj příspěvek níže).

+1/−1
13.11.2018 12:42

P79a25v96o65l 33H64a10b16u25d41a 2559802729121

Hybnost se rozdělí ne podle hmotnosti, ale podle deformační schopnosti.

0/0
19.11.2018 15:44

R60a13d71e12k 43P30a19s51t86o31r 3516415756443

Mě baví ty kecy o vysokopevnostní oceli a podobně. Podívejte se na ty auta staré do 15-ti let to kvete jak škopky před příchodem zinkovaných plechů. Je sice hezké že vynalezli auto pevnější když je nové ale zároveň asi někde něco vyhnali do takovýho extrému že vyvařování prahů a uhnilých spodků dveří se vrací do módy... Není neobvyklé řešit u 6-8 letých aut shnilé dutiny a puchejře na půlce auta.

0/0
13.11.2018 11:00

J90i40ř38í 96S94c48h76w87a19c23h 8768314878426

vysokopevnostní ocel zvyšuje tuhost bez navýšení hmotnosti, naopak se hmotnost karoserie snižuje. S odolností proti korozi to nemá nic společného. od toho jsou tam jiné "technologie", třeba to zinkování.

+2/0
13.11.2018 11:41

R86a78d97e25k 61P26a76s61t88o36r 3176505986383

Moje myšlenka byla spíše v tom duchu že je hezké že roboti svařují karoserie z více rozličných částí (stačí se například podívat na výrobu Škodovek současné 3. generace) ale na druhou stranu se do automobilů vrátil nešvar v podobě koroze. Koroze prahových částí je velmi nepříjemná a tak by možná bylo hezké tu samou Fiestu ověřit až bude tak stará jako ta do které vrazila pokud v té době ještě bude mít původní prahy :-D

0/0
14.11.2018 12:25

J37a75n 23D90l87o64u24h84ý 7124579840349

Proc nikdo neudela test, ze obe auta narazi do stojici prekazky ( tak jak se dela euroNcap) a pak se porovna jestli posadka v obou autech prezije? Vysledek teda vsichni vime.. i v te stare fieste to posadka prezije. Viz ceash testy z te doby...

0/0
13.11.2018 7:40

Z35d72e92n57ě35k 21M41o76r64á17v33e35k 5797598678393

Výsledek teda všichni víme, protože se ten test udělal dávno (že obě auta narazí do stojící překážky).

+1/0
13.11.2018 9:04

P50e11t88r 53S49v48o59b43o98d84a 9433333277124

A pritom by stacilo, aby ten test udelali jinak - jasne se ukazalo, ze nova auta jsou vyztuzena hlavne tam, kde je to potreba pro simulaci crash testu... jakykoliv jiny scenar uz takova hitparada neni...

+1/0
13.11.2018 7:05

J75i49ř40í 37S90c13h68w40a10c95h 8188314728306

A proč myslíš, že se vymyslel tento test? Pro srandu králíkům? Nebo na základě nějaké statistiky?;-)

+2/0
13.11.2018 9:24

R52a86d21e37k 95P84a43s11t68o40r 3836855226593

Ano vymysleli ho pro srandu králíkům. Statisticky se jen mizivé procento vozidel srazí nosníkem naopak většina vozidel naráží jen částí kde ještě nosník není a pak ty crashtesty vypdají docela jinak když jedinné co se deformuje je blatník a náprava.

0/0
13.11.2018 11:02

R57a50d76e18k 58P62a40s82t94o51r 3686635706193

Stačí se podívat na pár testů IIHS výsledky vypadají jinak než to tradiční EuroNCAP narážení nosníkem do překážky....

0/0
13.11.2018 11:04

J11i92ř45í 27S75c38h89w22a72c15h 8368424678746

IIHS poprvé přišlo s testem nárazu s malým přesazením v roce 2012. Vůz se rozjede proti pevné překážce rychlostí 40 mil v hodině (64 km/h) a střetne se s ní pouze čtvrtinou své šířky. Simuluje se tak například střet se stromem. V rámci standardů IIHS se tato zkouška běžně provádí na straně řidiče.

Samozřejmě nová Fiesta zvládne tento test výrazně lépe než ta 20 let stará.

0/0
13.11.2018 11:53

M80a10r52t14i90n 18R82o59s28o10l 4710203892681

Tak především auta za 20 let ztěžkla na dvojnásobek. Není divu že 800 Kg auto propadne při srážce s 1600 Kg autem. V ochraně posádky dnešní vozy zcela propadají při srážce s parní lokomotivou z roku 1910.

0/−7
12.11.2018 22:01

J91i69ř68í 41S24c33h98w75a94c65h 8208834688456

a proto je rozdíl sotva 50 kg.

Kdyby jedno auto bylo dvakrát těžší, nutně by to lehčí bylo odhozeno zpět nebo na bok mnohem dál než to těžké.

+7/−1
12.11.2018 23:34

T76o71m81á26š 93R64e12k94t97o63r 1728614367509

Není pravda. Taky by se většina jeho energie mohla prostě spotřebovat při jeho deformaci...

+1/0
13.11.2018 7:48

J73i44ř54í 64S48c31h30w13a46c93h 8288434748146

To že rozdíl 50 kg je pravdou znamená, že pravdou je í ten zbytek.....

0/−1
13.11.2018 8:38

P14e86t93r17a 49B46r81o56d27o55v25á 7345665955701

Přesně.. Pokud potkáte felicii máte vyhráno, pokud kamion hádám že Vám nepomůže ani SUV...

+1/0
12.11.2018 21:15

T14o68m61á96š 58Z11e59m21a54n 3445478254735

Jak se to vezme.

Je potkat a potkat, resp. škála různých způsobů "potkání seů je veliká a když jedete ve Felici, můžete přežít třeba jen 5% setkání s kamionem. Když v Land Cruiseru, tak třeba 40 %.

A také není SUV jako SUV, 900 kg Ignis není 2400 Kg Range Rover..

0/0
12.11.2018 22:41

J34i86ř96í 60S88c96h89w21a69c65h 8228894678266

Kočkovi proti kamionu nepomohl ani 2,5 tuny vážící Mercedes G, ale je fakt , že zabil i toho kamioňáka....Rv

+1/0
13.11.2018 9:28

T27o98m49á23š 63Z33e41m41a35n 3665468264135

A co jste čekal při čelním středu na dálnici teréňáku s dodávkou?

+2/0
13.11.2018 10:05

P54e74t49r71a 11B30r18o31d39o57v64á 7455685155581

To byla reakce k panu Novákovi, se teď koukám... Ale ono celkově záleží s kým a v jakém úhlu se potkáte... Docela mě překvapil Hyundai accent, na to kolik to auto stálo z druhé ruky před pár lety, vydrží docela dost..

0/0
13.11.2018 10:40

J44a12k49u17b 89N84o42v21á14k 8310823910412

Paráda, mám tuhle starou fiestu, respektive Mazdu 121. A zabít se můžeme v každém autě.

0/0
12.11.2018 20:59

T92o61m40á24š 71Z93e45m45a29n 3935208684595

Zabít se můžete i u sledování TV, ale zas není dobré aby vás zabila nějaká blbost.

+1/0
12.11.2018 22:46

R94o86b50e84r76t 94M27a82t96u32l26a 8387369286225

To, že 20 let stará Fiesta dopadla tak jak dopadla mne nepřekvapuje, protože v té době auta této velikosti žádnou bezpečnost opravdu neměla. Co by ovšem bylo zajímavé a pro lidi mnohem užitečnější je jak dopadne starší auto za cenu nového. Např. takový Saab nebo Volvo s r.v. 2008+ proti nové Dacii, ale to asi nikdo neudělá, protože na tom Švédovi by stačilo jenom přetřít nárazník, ale ta Dacie by se musela zametat;-D

0/0
12.11.2018 20:21

P63e44t49r28a 38B75r38o77d26o49v72á 7735695235241

Tak snad normální člověk předpokládá že nové auto za 200tisic nebude žádný zázrak... Ale je to nové auto, kdy nemusíte spoustu věcí řešit...

0/0
12.11.2018 20:56

O17n38d48ř40e88j 54V70a29l53e87n73t58a 5958381239842

Není potřeba ani s Dacií. Ale vozy po roce 2000+ budou mít pasivní bezpečnost na velmi podobné úrovní, ne-li vyšší jako současné vozy. Viz. drobná změna crash-testů u IIHS (přesunutí nárazu s malý přesahem z pravé části vozu, do levé) způsobila, že 90% vozů totálně propadlo. Auta jsou v dnešní době konstruovaná na přesně dané nárazy....

0/0
12.11.2018 21:01

T45o75m33á81š 84Z53e91m39a82n 3655198334445

Štve mne, že většina bombastických testů staré vs. nové jsou auta ze začátku 90. let - tedy v době před konstrukcí "silná kabina+deformovatelný předek".

Pro představu - tato filosofie se začala uplatňovat koncem 90. let a např. Octavia 1. generace v moderním testu s přesahem 25 % pokořila Audi A4 z roku 2011 - watch?v=wovrGVEfW58

Moderní auta, jakkoliv bezpečná, nedostanou více než *** když nemají asistenty řízení. (to je to, co vám nečekaně šlápne na brzdu, když začnete předjíždět a budete už v protisměru).

Chtěl bych spíše vidět srovnání desetiletého auta (např. Octavia 2) se současným ekvivalentním vozem.

p.s Ještě lepší by byl test aut za 300.000 Kč nové vs. 10 let staré např. Dacia Logan vs. Volvo XC90 :-D

+4/0
12.11.2018 20:08

J14i30ř57í 68Z81ý25k87a 9899953381660

tohle je docela zajímavý crash test https://www.youtube.com/watch?v=msnJK0ce-VM

Je tma vidět že i velmi staré auto (konstrukčně počátek 90 let) nemusí nutně znamenat smrt pro posádku

+1/0
13.11.2018 1:52

T91o24m95á40š 64Z27e42m48a13n 3645368974455

To bylo obecně, Volvo bylo tehdy dost napřed. Podívejte se třeba na test Golfu, Passatu, Xantie ze stejné doby.

0/0
13.11.2018 10:12

J40i39ř63í 46S18c56h33w45a46c83h 8498664268886

Ohledně bezpečnosti Volvo rozhodně nebylo typický průměrný představitel, ale naprostá špička určující další vývoj v této oblasti.

+1/0
13.11.2018 10:24

M23i23r35e93k 49D47o66č88k69a57l 1607743641330

Takovy test bych opravdu rad videl (stejna cena a idealne i stejna velikost).

Treba takovy Rapid je podobne velky jako deset let stara BMW rady 3.

0/0
18.11.2018 6:36

J69a30n 79N76o31v21a38k 5521617509804

Ale polovina naroda si bude furt stat za tim, ze stare je lepsi nez novejsi.

+1/−4
12.11.2018 18:13

J48a14n 30T55a39r55a72b47a 4376286349769

Polovina národa dá přednost cigaretám před bezpečným autem.

+8/0
12.11.2018 19:38

R69o86b60e78r50t 68M15a84t43u90l10a 8747269146725

No to záleží na konkrétních autech. Ve srovnání s Dacií by nejspíš spousta 10 let starých aut vyhrála...

+4/0
12.11.2018 20:23

T44o15m60á70š 61Z84e22m11a42n 3455438394125

Dal bych přednost Volvu XC 70/90 před jakýmkoliv novým ve srovnatelné ceně.

+1/0
12.11.2018 22:48

I86g36n37á14c 44M53r19k88v70i41č86k83a 2558642479565

proč to nesrovnali s třetím Espacem? Přišel někdy v 2003? By mně zajímalo jestli se vůbec nějaké zlepšení koná

+1/0
12.11.2018 16:50
Foto

J14a55r38o35s82l38a42v 76T57i72c91h56y 9855271436175

Bezpecnost urcite pokrocila, ale vetsina techto "stare vs nove auto" videi na internetu je peclive zinscenovana a vybrana tak, aby u toho stareho doslo k co nejvetsi deformaci kabiny.

Treba jsem videl video (tusim ze to byl novejsi Chevy Malibu proti Chevy Bel-Air z 50-tych let), kde z toho starsiho nezbylo prakticky nic.

Kdyz ale vezmeme v potaz 50 let koroze a skutecnost ze tento model byl vybaven takzvanym X-frame (ram ve tvaru X, ktery nejak nevynikal strukturalni pevnosti..spis naopak), tak to ani jinak dopadnout nemohlo.

Poslat tam treba starsi a hlavne nezrezavely Oldsmobile Delta 88, tak jim z noveho Malibu udela kulnicku na drivi.

Ale s tim by se uz asi moc nechlubili.

+5/0
12.11.2018 16:31

J38a13r96o17s63l94a39v 72K94a82d72l72e72c 5861159292741

Neviděl bych tam ani tak rozdíl dvaceti let jako spíše rozdíl v rozměrech a váze vozů. Starší vůz se dostal v podstatě jak pod náklaďák.

+9/−3
12.11.2018 15:27

P53e37t89r 14M14i28c58h93a59l 2550714601612

Rozměry roli nehrají, váha samozřejmě ano. Ale o kolik těžší je na nová Fiesta než ta stará? Tak obrovský rozdíl to nebude. Těch dvacet let je rozdíl v konstrukci bezpečnostních prvků.

0/−1
12.11.2018 16:29

O13n53d97ř79e54j 52V67a39l92e18n25t65a 5398101649682

O více než 300 kilo. Cca 900 vs 1200kg. To už je sakra rozdíl....

0/−1
12.11.2018 21:03

J13i70ř66í 72S80c42h88w52a12c33h 8838474238146

rozdíl je sotva 50 kilo

+1/0
12.11.2018 23:28

T49o67m21á43š 78R29e74k92t41o62r 1608454597289

Lež. Prázdný FF 1998 +-942kg. FF2018 1187kg. To rozhodně naní 50 kilo....

0/−2
13.11.2018 7:58

J74i48ř74í 28S93c34h55w83a15c87h 8798704638546

Brožura 2017:

Fiesta 1.25 Duratec, 5dv.: 1051 kg včetně 75 kg řidiče, bez něj tedy 976 kq.

1997:

Fiesta 1.25: 940kg bez řidiče

Rozdíl 976-940 = 36 kg

Ano těch 50 kg byla lež!

+4/0
13.11.2018 9:20

V76l31a67d29a26n 88K68a57h53a95n 9301444934192

Prave ze i rozmer hraje velkou roli.

+1/0
13.11.2018 16:36

V39l14a21d45a81n 69K77a62h57a64n 9531874574642

a pak co lidi na tech mestkych SUV vidi ...

0/0
13.11.2018 16:34

I61g33n62á18c 64D30i26v19i93š 1411289703594

Je škoda, že nikdy neudělali crashtest Felicie, zajímalo by mě, zda by dopadla líp, než ten Rover.

0/−3
12.11.2018 15:15

P26e93t78r 97M58i40c45h54a10l 2750434881922

Udělali, ale moc videí se nedochovalo:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=47&v=Z0ad-HZyI4g

Crash test je až na konci a kvalita nic moc.

0/0
12.11.2018 16:28

Najdete na iDNES.cz