Diskuse k článku

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu udělala. Zatímco ve starším voze by řidič srážku nepřežil, z moderního auta by vylezl jen s oděrkami, maximálně pohmožděninami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92i80ř38í 33S34c57h28w72a14c40h 8938504508606

"Staré a těžké" versus "nové a lehčí".....0:1

https://www.youtube.com/watch?v=uP0V4IeDcAo

0/−1
13.11.2018 13:08

T23o33m54á12š 59Z34e32m18a53n 3945768954425

Stejně těžké..

0/0
13.11.2018 14:39

R78a36d11e80k 78H32o12d10a53ň 9956837281953

Jakkoli je v bezpečnosti jistě "nějaký" posun (byť začínají padat i podezření, že auta do testů jednak "fasují" spešl nosníky, jednak že výztuže jsou koncipované tak, aby při "normovaných" testech auto dobře "splnilo", ale v zrcadlově obráceném nárazu je auto najednou diametrálně horší - protože tohle v testu není), je třeba si taky uvědomit, že Ford Fiesta za těch 20 let ztěžkl z 942 na 1151 kg. 209 kg rozdíl opravdu hraje roli, z hlediska hmotnosti by bylo logičtější udělat test např. Focus z 1998 vs Fiesta z 2018, tam je rozdíl hmotnosti pár kilo.

+1/−1
13.11.2018 12:05

J20i74ř41í 68S94c52h62w46a86c60h 8988764228476

Samozřejmě, že auta jsou koncipována tak, aby vyhověla hlavně testům. Nebýt "hnusných úředníků" co plodí ty "hnusné a zbytečné" zákazy a příkazy, tak tu dnes jezdí pár aut, jejichž výrobci by postavily byznys i na bezpečnosti (jako třeba Volvo) a většina zbytku by byly "pojízdné rakve" s prioritou maximalizace zisku.

Rozdíl mezi minulou verzí Fiesty a tou 20 let starou je při základní motorizaci a výbavě jen 36kg (viz můj příspěvek níže).

+1/−1
13.11.2018 12:42

P78a62v18o11l 89H25a88b24u29d79a 2549882629691

Hybnost se rozdělí ne podle hmotnosti, ale podle deformační schopnosti.

0/0
19.11.2018 15:44

R37a34d97e26k 80P94a20s38t69o47r 3696765256323

Mě baví ty kecy o vysokopevnostní oceli a podobně. Podívejte se na ty auta staré do 15-ti let to kvete jak škopky před příchodem zinkovaných plechů. Je sice hezké že vynalezli auto pevnější když je nové ale zároveň asi někde něco vyhnali do takovýho extrému že vyvařování prahů a uhnilých spodků dveří se vrací do módy... Není neobvyklé řešit u 6-8 letých aut shnilé dutiny a puchejře na půlce auta.

0/0
13.11.2018 11:00

J87i54ř21í 41S17c62h33w32a10c75h 8708304488196

vysokopevnostní ocel zvyšuje tuhost bez navýšení hmotnosti, naopak se hmotnost karoserie snižuje. S odolností proti korozi to nemá nic společného. od toho jsou tam jiné "technologie", třeba to zinkování.

+2/0
13.11.2018 11:41

R24a78d48e90k 82P30a69s41t77o51r 3176185266833

Moje myšlenka byla spíše v tom duchu že je hezké že roboti svařují karoserie z více rozličných částí (stačí se například podívat na výrobu Škodovek současné 3. generace) ale na druhou stranu se do automobilů vrátil nešvar v podobě koroze. Koroze prahových částí je velmi nepříjemná a tak by možná bylo hezké tu samou Fiestu ověřit až bude tak stará jako ta do které vrazila pokud v té době ještě bude mít původní prahy :-D

0/0
14.11.2018 12:25

J78a40n 51D55l21o97u95h90ý 7984779300619

Proc nikdo neudela test, ze obe auta narazi do stojici prekazky ( tak jak se dela euroNcap) a pak se porovna jestli posadka v obou autech prezije? Vysledek teda vsichni vime.. i v te stare fieste to posadka prezije. Viz ceash testy z te doby...

0/0
13.11.2018 7:40

Z74d11e74n26ě14k 33M88o89r60á33v90e38k 5337488668833

Výsledek teda všichni víme, protože se ten test udělal dávno (že obě auta narazí do stojící překážky).

+1/0
13.11.2018 9:04

P78e62t65r 55S24v15o26b32o91d88a 9953623127794

A pritom by stacilo, aby ten test udelali jinak - jasne se ukazalo, ze nova auta jsou vyztuzena hlavne tam, kde je to potreba pro simulaci crash testu... jakykoliv jiny scenar uz takova hitparada neni...

+1/0
13.11.2018 7:05

J51i10ř82í 52S49c78h13w49a41c91h 8228604638886

A proč myslíš, že se vymyslel tento test? Pro srandu králíkům? Nebo na základě nějaké statistiky?;-)

+2/0
13.11.2018 9:24

R79a28d64e82k 74P56a33s25t97o66r 3956295856683

Ano vymysleli ho pro srandu králíkům. Statisticky se jen mizivé procento vozidel srazí nosníkem naopak většina vozidel naráží jen částí kde ještě nosník není a pak ty crashtesty vypdají docela jinak když jedinné co se deformuje je blatník a náprava.

0/0
13.11.2018 11:02

R10a81d41e98k 92P96a30s20t85o33r 3656245446103

Stačí se podívat na pár testů IIHS výsledky vypadají jinak než to tradiční EuroNCAP narážení nosníkem do překážky....

0/0
13.11.2018 11:04

J32i92ř65í 68S12c19h76w97a29c15h 8938754678546

IIHS poprvé přišlo s testem nárazu s malým přesazením v roce 2012. Vůz se rozjede proti pevné překážce rychlostí 40 mil v hodině (64 km/h) a střetne se s ní pouze čtvrtinou své šířky. Simuluje se tak například střet se stromem. V rámci standardů IIHS se tato zkouška běžně provádí na straně řidiče.

Samozřejmě nová Fiesta zvládne tento test výrazně lépe než ta 20 let stará.

0/0
13.11.2018 11:53

M89a73r79t82i96n 47R15o92s93o49l 4270803422281

Tak především auta za 20 let ztěžkla na dvojnásobek. Není divu že 800 Kg auto propadne při srážce s 1600 Kg autem. V ochraně posádky dnešní vozy zcela propadají při srážce s parní lokomotivou z roku 1910.

0/−7
12.11.2018 22:01

J31i40ř70í 75S92c11h44w66a19c92h 8278444798336

a proto je rozdíl sotva 50 kg.

Kdyby jedno auto bylo dvakrát těžší, nutně by to lehčí bylo odhozeno zpět nebo na bok mnohem dál než to těžké.

+7/−1
12.11.2018 23:34

T52o19m27á50š 45R94e97k34t29o97r 1688784517939

Není pravda. Taky by se většina jeho energie mohla prostě spotřebovat při jeho deformaci...

+1/0
13.11.2018 7:48

J80i61ř67í 86S73c79h38w86a68c35h 8258884638376

To že rozdíl 50 kg je pravdou znamená, že pravdou je í ten zbytek.....

0/−1
13.11.2018 8:38

P28e91t89r80a 19B77r41o28d32o34v49á 7835655365411

Přesně.. Pokud potkáte felicii máte vyhráno, pokud kamion hádám že Vám nepomůže ani SUV...

+1/0
12.11.2018 21:15

T79o40m80á19š 78Z18e70m90a78n 3755888694845

Jak se to vezme.

Je potkat a potkat, resp. škála různých způsobů "potkání seů je veliká a když jedete ve Felici, můžete přežít třeba jen 5% setkání s kamionem. Když v Land Cruiseru, tak třeba 40 %.

A také není SUV jako SUV, 900 kg Ignis není 2400 Kg Range Rover..

0/0
12.11.2018 22:41

J13i30ř49í 63S49c40h54w30a42c92h 8788424678946

Kočkovi proti kamionu nepomohl ani 2,5 tuny vážící Mercedes G, ale je fakt , že zabil i toho kamioňáka....Rv

+1/0
13.11.2018 9:28

T62o75m74á68š 52Z11e48m68a59n 3535198124555

A co jste čekal při čelním středu na dálnici teréňáku s dodávkou?

+2/0
13.11.2018 10:05

P56e32t75r64a 25B65r75o54d39o19v45á 7365385195411

To byla reakce k panu Novákovi, se teď koukám... Ale ono celkově záleží s kým a v jakém úhlu se potkáte... Docela mě překvapil Hyundai accent, na to kolik to auto stálo z druhé ruky před pár lety, vydrží docela dost..

0/0
13.11.2018 10:40

J40a56k56u72b 67N98o65v61á53k 8970173630552

Paráda, mám tuhle starou fiestu, respektive Mazdu 121. A zabít se můžeme v každém autě.

0/0
12.11.2018 20:59

T34o23m20á81š 44Z61e54m95a97n 3595678394775

Zabít se můžete i u sledování TV, ale zas není dobré aby vás zabila nějaká blbost.

+1/0
12.11.2018 22:46

R78o51b33e35r71t 30M85a75t31u88l43a 8387239396195

To, že 20 let stará Fiesta dopadla tak jak dopadla mne nepřekvapuje, protože v té době auta této velikosti žádnou bezpečnost opravdu neměla. Co by ovšem bylo zajímavé a pro lidi mnohem užitečnější je jak dopadne starší auto za cenu nového. Např. takový Saab nebo Volvo s r.v. 2008+ proti nové Dacii, ale to asi nikdo neudělá, protože na tom Švédovi by stačilo jenom přetřít nárazník, ale ta Dacie by se musela zametat;-D

0/0
12.11.2018 20:21

P52e72t33r77a 45B51r53o29d84o45v17á 7465645115841

Tak snad normální člověk předpokládá že nové auto za 200tisic nebude žádný zázrak... Ale je to nové auto, kdy nemusíte spoustu věcí řešit...

0/0
12.11.2018 20:56

O60n57d23ř10e69j 86V81a11l73e81n90t34a 5478471889922

Není potřeba ani s Dacií. Ale vozy po roce 2000+ budou mít pasivní bezpečnost na velmi podobné úrovní, ne-li vyšší jako současné vozy. Viz. drobná změna crash-testů u IIHS (přesunutí nárazu s malý přesahem z pravé části vozu, do levé) způsobila, že 90% vozů totálně propadlo. Auta jsou v dnešní době konstruovaná na přesně dané nárazy....

0/0
12.11.2018 21:01

T10o33m41á65š 88Z17e93m15a10n 3435108784155

Štve mne, že většina bombastických testů staré vs. nové jsou auta ze začátku 90. let - tedy v době před konstrukcí "silná kabina+deformovatelný předek".

Pro představu - tato filosofie se začala uplatňovat koncem 90. let a např. Octavia 1. generace v moderním testu s přesahem 25 % pokořila Audi A4 z roku 2011 - watch?v=wovrGVEfW58

Moderní auta, jakkoliv bezpečná, nedostanou více než *** když nemají asistenty řízení. (to je to, co vám nečekaně šlápne na brzdu, když začnete předjíždět a budete už v protisměru).

Chtěl bych spíše vidět srovnání desetiletého auta (např. Octavia 2) se současným ekvivalentním vozem.

p.s Ještě lepší by byl test aut za 300.000 Kč nové vs. 10 let staré např. Dacia Logan vs. Volvo XC90 :-D

+4/0
12.11.2018 20:08

J85i84ř78í 39Z65ý86k58a 9769643261180

tohle je docela zajímavý crash test https://www.youtube.com/watch?v=msnJK0ce-VM

Je tma vidět že i velmi staré auto (konstrukčně počátek 90 let) nemusí nutně znamenat smrt pro posádku

+1/0
13.11.2018 1:52

T81o84m50á75š 70Z68e61m93a46n 3975278534645

To bylo obecně, Volvo bylo tehdy dost napřed. Podívejte se třeba na test Golfu, Passatu, Xantie ze stejné doby.

0/0
13.11.2018 10:12

J49i68ř17í 33S15c50h55w75a49c80h 8348194638336

Ohledně bezpečnosti Volvo rozhodně nebylo typický průměrný představitel, ale naprostá špička určující další vývoj v této oblasti.

+1/0
13.11.2018 10:24

M75i50r81e49k 82D83o95č65k30a54l 1827143461190

Takovy test bych opravdu rad videl (stejna cena a idealne i stejna velikost).

Treba takovy Rapid je podobne velky jako deset let stara BMW rady 3.

0/0
18.11.2018 6:36

J88a89n 27N23o64v61a11k 5191747269784

Ale polovina naroda si bude furt stat za tim, ze stare je lepsi nez novejsi.

+1/−4
12.11.2018 18:13

J36a62n 59T53a63r49a46b56a 4616386719219

Polovina národa dá přednost cigaretám před bezpečným autem.

+8/0
12.11.2018 19:38

R95o70b89e70r21t 33M67a72t19u11l11a 8337749916135

No to záleží na konkrétních autech. Ve srovnání s Dacií by nejspíš spousta 10 let starých aut vyhrála...

+4/0
12.11.2018 20:23

T68o38m76á23š 49Z71e73m65a14n 3695128704115

Dal bych přednost Volvu XC 70/90 před jakýmkoliv novým ve srovnatelné ceně.

+1/0
12.11.2018 22:48

I28g63n98á61c 36M61r54k11v68i90č20k48a 2638922209625

proč to nesrovnali s třetím Espacem? Přišel někdy v 2003? By mně zajímalo jestli se vůbec nějaké zlepšení koná

+1/0
12.11.2018 16:50
Foto

J52a57r51o39s73l53a53v 91T98i94c96h55y 9975261146165

Bezpecnost urcite pokrocila, ale vetsina techto "stare vs nove auto" videi na internetu je peclive zinscenovana a vybrana tak, aby u toho stareho doslo k co nejvetsi deformaci kabiny.

Treba jsem videl video (tusim ze to byl novejsi Chevy Malibu proti Chevy Bel-Air z 50-tych let), kde z toho starsiho nezbylo prakticky nic.

Kdyz ale vezmeme v potaz 50 let koroze a skutecnost ze tento model byl vybaven takzvanym X-frame (ram ve tvaru X, ktery nejak nevynikal strukturalni pevnosti..spis naopak), tak to ani jinak dopadnout nemohlo.

Poslat tam treba starsi a hlavne nezrezavely Oldsmobile Delta 88, tak jim z noveho Malibu udela kulnicku na drivi.

Ale s tim by se uz asi moc nechlubili.

+5/0
12.11.2018 16:31

J62a65r12o18s82l46a33v 22K64a51d23l37e17c 5321389332191

Neviděl bych tam ani tak rozdíl dvaceti let jako spíše rozdíl v rozměrech a váze vozů. Starší vůz se dostal v podstatě jak pod náklaďák.

+9/−3
12.11.2018 15:27

P72e92t16r 58M22i58c88h89a55l 2180444621592

Rozměry roli nehrají, váha samozřejmě ano. Ale o kolik těžší je na nová Fiesta než ta stará? Tak obrovský rozdíl to nebude. Těch dvacet let je rozdíl v konstrukci bezpečnostních prvků.

0/−1
12.11.2018 16:29

O61n88d12ř77e71j 86V73a27l73e16n41t23a 5568171889592

O více než 300 kilo. Cca 900 vs 1200kg. To už je sakra rozdíl....

0/−1
12.11.2018 21:03

J92i56ř77í 14S30c88h63w33a93c40h 8438884628426

rozdíl je sotva 50 kilo

+1/0
12.11.2018 23:28

T47o55m24á47š 53R82e38k65t16o65r 1908714397949

Lež. Prázdný FF 1998 +-942kg. FF2018 1187kg. To rozhodně naní 50 kilo....

0/−2
13.11.2018 7:58

J28i87ř11í 42S82c47h70w83a80c57h 8378564688236

Brožura 2017:

Fiesta 1.25 Duratec, 5dv.: 1051 kg včetně 75 kg řidiče, bez něj tedy 976 kq.

1997:

Fiesta 1.25: 940kg bez řidiče

Rozdíl 976-940 = 36 kg

Ano těch 50 kg byla lež!

+4/0
13.11.2018 9:20

V24l48a92d43a83n 83K53a98h74a10n 9911514154202

Prave ze i rozmer hraje velkou roli.

+1/0
13.11.2018 16:36

V28l22a97d63a97n 90K92a98h22a55n 9871294584102

a pak co lidi na tech mestkych SUV vidi ...

0/0
13.11.2018 16:34

I43g44n12á67c 81D54i29v77i69š 1391259583144

Je škoda, že nikdy neudělali crashtest Felicie, zajímalo by mě, zda by dopadla líp, než ten Rover.

0/−3
12.11.2018 15:15

P24e32t54r 93M31i37c95h33a49l 2740264621842

Udělali, ale moc videí se nedochovalo:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=47&v=Z0ad-HZyI4g

Crash test je až na konci a kvalita nic moc.

0/0
12.11.2018 16:28

Najdete na iDNES.cz