Značka Izera je klíčovým prvkem snahy Polska přejít na vozy s elektrickým pohonem. Polský automobilový průmysl chce s její pomocí dohnat konkurenty v regionu, například Česko nebo Slovensko.
Název elektromobilů je inspirován Jizerskými horami na česko-polském pohraničí a řekou Jizerou.
Poláci představili prototypy elektromobilů, pojmenovali je po Jizerkách |
Společnost ElectroMobility Poland vznikla v roce 2016, jejími akcionáři jsou polské energetické firmy Enea, Energa, Tauron a PGE.
„Polsko hraje důležitou roli v evropském automobilovém průmyslu a jsem přesvědčen, že tato dohoda umožní rychlejší přechod na elektrický pohon a vytvoří širší ekonomické příležitosti v oblasti elektromobility,“ uvedl v prohlášení šéf Geely Daniel Li Tung-chuej.
Izera bude využívat platformu SEA společnosti Geely, upřesnily společnosti. Bude tak první společností mimo skupinu Geely, která jí bude mít k dispozici. Platforma zahrnuje mechanické a softwarové prvky, které tvoří základ vozu.
„První model byl potvrzen jako kompaktní SUV. Společnost EMP oznámila plány na dva další modely – kompaktní kombi a hatchback,“ upřesňuje magazín Autoweek.
Polsko má místo výroby státních elektroaut. Start brzdí chybějící technika |
Továrna bude podle EMP stát ve městě Jaworzno ve Slezsku, asi sto kilometrů od Ostravy. Výrobu však zahájí až v roce 2024 místo původně plánovaného roku 2023. Přímo v závodě by mělo pracovat 3 000 lidí, dalších asi 12 000 pracovních míst by mělo vzniknout u dodavatelů.
Čínský útok vozovou hradbou. Poznejte automobilky, které se hrnou do Evropy |
Poláci představili designové studie elektromobilů navržené italským studiem v roce 2020. Podle Deutsche Welle původně Poláci jednali o přebrání elektrické architektury pro své vozy s Volkswagenem, Toyotou i Hyundaiem.
„EMP představuje prvního přímého externího uživatele architektury SEA, zatímco čínská značka Zeekr a smart, kterou Geely převzalo od Mercedesu, již zahájily dodávky vozidel založených na architektuře SEA koncovým uživatelům,“ dodává Autoweek.
„Systém SEA, vyvinutý společností Geely Holding prostřednictvím jejích globálních výzkumných a vývojových center v Evropě a Číně, je účelová architektura čistě elektrických vozidel, která je vysoce škálovatelná - od malých aut segmentu A až po velké automobily segmentu E a větší užitková vozidla. Rozvor náprav lze na základě požadavků rozšířit od 1800 mm do 3300 mm. Platforma poskytuje komplexní softwarový rámec, který partnerům snižuje nároky na vývoj softwaru.“
Když se v roce 2020 prototypy Izera představily, slibovala firma na jedno nabití ujet 400 kilometrů a zrychlit z nuly na 100 kilometrů za hodinu během necelých osmi sekund.
Technickou stránku projektu obstarala renomovaná inženýrská firma EDAG. Design obstarala italská karosárna Torino Design, ElectroMobility Poland ovšem ještě přidalo bývalého dlouholetého designéra Jaguaru Tadeusze Jelece jako externího konzultanta.
Čínská automobilka Geely vstoupí na začátku příštího roku na český trh |
Do Zhejiang Geely Holding Group, největší soukromé skupiny v čínském automobilovém průmyslu, patří i automobilové značky Volvo, Polestar nebo Lotus. Firma podle svého sdělení ročně vyrobí okolo deseti milionů aut a celosvětově zaměstnává sto dvacet tisíc lidí. Sama značka Geely před několika dny oznámila vstup na evropské trhy, mezi nimi má být i Česká republika. Do Evropy také Geely posílá značku svých luxusních elektromobilů Zeekr.
Další čínská automobilka míří do Evropy. Elektromobil Zeekr konkuruje Tesle |
Li Šu-fu, zakladatel této největší privátní čínské automobilky, dnes míří mezi kapitány světového autoprůmyslu. Geely též nově oznámilo spolupráci na vývoji spalovacích motorů s Renaultem.
Nejtišší čínská auta ladí expert, kterých je málo. Učil se u Fordu a Tesly |