Letadlo bez křídel: Saab PhoeniX s elektropohonem všech kol

  13:09aktualizováno  13:09
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Loni byl Saab na umření, na poslední chvíli ale do Ženevy dorazil. A letos přijel rovnou s konceptem. PhoeniX je první prací nového šéfdesignéra švédské značky.

Jason Castriota je považován za jednoho z nejtalentovanějších designérů současnosti. Maloval ferrari a maserati, tahal z bryndy studio Bertone a rozhodl se, že pomůže postavit na nohy legendární švédskou automobilku.

Autosalon Ženeva 2011

Jako vstal bájný pták Fénix z popela, tak ožil loni Saab, kterého pět minut po dvanácté zachránil Spyker.

Futuristický sporťák moc tradičních prvků saabů nemá, hraje svaly a sází na technicistní vzhled. Použitá platforma je ta, kterou dostane nová generace Saabu 9-3.

Saab PhoeniX

O pohon všech kol se stará benzinová přímovstřiková přeplňovaná šestnáctistovka z produkce BMW s výkonem 200 koní, spřažená s 34koňovým elektromotorem 34. S mnichovskou automobilkou má Saab domluvenou spolupráci v dodávkách motorů. Přední kola pohání benziňák ovládaný šestistupňovým manuálem, zadní kola roztáčí elektromotor živený li-ion batekami.

Křídlatý Saab PhoeniX ukazuje budoucnost designu saabů. Vymysleli si pro něj i jméno: Aeromotional Design.

Saab PhoeniX

Jason Castriota vysvětluje, že phoenix má být jakýmsi manuálem pro design saabů, databází DNA.

Není to samoúčelné, na těle konceptu jsou speciální aktivní vzduchové klapky (winglety), které vylepšují aerodynamiku až na Cx=0,25. Prý se s nimi počítá i na sériové saaby. Křídla na bocích usměrňují proudění vzduchu kolem zádi pro lepší stabilitu.

V celé té letecké latině je už samozřejmostí, že saabí koncept dostal vzhůru výklopné dveře.

Interiér je 2+2místný a obepíná ho naznačená ochranná klec. Samozřejmostí jsou moderní technologie na palubě. Komunikační systém, který by měly brzy dostat i obyčejné saaby, pracuje na platformě Google Android.

Saab PhoeniX
Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz