Velký talent z Plzně zemřel. František Pelikán miloval italský design

aktualizováno 
František Pelikán dal tvář tramvajím, které jezdí v českých městech, i soupravám metra. Plzeňský designér s obrovskou vášní pro auta zemřel. Podívejte se na některé jeho nikdy nepublikované práce.

Designové návrhy Františka Pelikána | foto: František Pelikán

František Pelikán byl tichý, skromný, s nepopsatelnou jiskrou v oku. To když mluvil o autech. Měl o nich neuvěřitelný přehled, ještě dlouho po šedesátce se vydával na velké evropské autosalony okouknout, co je nového. Až letos v Ženevě kvůli nemoci chyběl.

František Pelikán byl utajenou hvězdou schovanou v Ústavu umění a designu plzeňské univerzity, loni převzal Uměleckou cenu města Plzně za celoživotní dílo. Rozhovor s Františkem Pelikánem čtěte zde.

Designové návrhy Františka Pelikána

Vymyslel novou tvář pro tramvaj T3, která je ikonou nejen českých měst, dal nový vzhled rekonstruovaným soupravám pražského metra, jeho dílem jsou třeba nové vozy metra, které jezdí v Petrohradě.

Dvě jeho zřejmě nejsilnější práce jsou studentské auto z poloviny 70. let a také aerodynamická studie vysokorychlostní lokomotivy pro Škodu Plzeň z poloviny devadesátých let. Je také autorem designu závodního speciálu Škoda 130 LR Evo a také okruhové verze Škody 130 R Rapid.

Fotogalerie

První výtvarnou soutěž vyhrál v patnácti letech. „Vyhrál jsem tehdy stříbrné pouzdro na cigarety,“ chechtal se, když na to vzpomínal. Pro školáka to nebyla úplně vhodná výhra.

Listoval automobilovými časopisy, hledal informace a maloval. „Na všechno jsem musel přijít sám,“ popisoval, jak se učil různé výtvarné techniky a zkoumal technická řešení.

Jezdil Alfou Romeo Brera, už to samo o sobě značí vybrané automobilové chutě. Stvrzoval tak lásku k italskému designu. V jeho návrzích je vidět inspirace karosářskými mistry z Apeninského poloostrova. Zájem o Česko také probudil v designérovi Pininfariny Mauriziu Corbim, který jezdí do Plzně přednášet. Právě se tam chystá výstava Corbiho děl, svůj prostor na ní dostanou i práce Františka Pelikána.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Najdete na iDNES.cz