Francouzské hnutí Vypuštění útočí na vozy 4x4

  0:01aktualizováno  0:01
Skrývají se pod rouškou tmy a tváře si maskují respirátory. Přikradou se k vybranému vozu 4x4 a naučeným pohybem odšroubují ventilek. Hnutí Vypuštění se rychle stalo postrachem majitelů terénních aut v Paříži i jinde ve Francii. Žádá omezení ekologicky nešetrných aut ve městech.

Členové hnutí Vypuštění (Les dégonflés) jezdí po městě na kolech v respirátorech. Jejich transparenty hlásají: "4x4 - více znečištění!"

Za noc stihnou vypustit všechny čtyři pneumatiky i u 30 terénních aut.

Majiteli vozu vždy nechají vzkaz za stěračem, kde ho upozorní na neúnosné dopady jeho auta na životní prostředí.

Vybraný vůz pak často ještě postříkají blátem a nalepí na něj samolepku s logem hnutí, na které je zeměkoule rozjetá v půli pneumatikou s terénním vzorkem. Dalším trestem pro řidiče je skutečnost, že samolepka téměř nelze sundat z laku auta. Své "úlovky" zveřejňují na svém webu degonfle.blog.org. Z každé noci je zde možné najít fotografie vypuštěných aut.

Ve svém prohlášení uvádějí, že si je sice vláda vědoma problému, ale "ustupuje lobbingu automobilového průmyslu". Vozy 4x4 se tak podle nich "neustále rozvíjejí a jezdí po městech bez jakéhokoli smyslu". Málokterý majitel off-roadu totiž se svým vozem někdy opravdu zavítal do terénu.

Vypuštění upozorňují, že vozy 4x4 produkují až čtyřikrát víc škodlivin než běžná osobní auta. "Je to móda, snobismus, je to po všech stránkách škodlivé," podotýkají.

Na webu Dégonflés mají prostor i odpůrci hnutí či poškození majitelé vozů 4x4. Ti se pak vyjadřují, že se proti nim rozpoutala další etapa "honu na čarodějnice". Mezi příznivce hnutí se však rychle přidalo mnoho převážně mladých lidí. Mnoho z nich kampaň "anti4x4" podporuje i na svém blogu, kde svůj názor na džípy dávají najevo i karikaturami.

Prodej terénních aut přitom roste třikrát rychleji než ostatních typů automobilů. Jen ve Francii se loni prodalo už 105 tisíc a letos se čeká zvýšení na 120 tisíc vozů. Pařížská radnice přitom loni doporučila jízdy vozů 4x4 ve městě omezit a radní dokonce hovořili o úplném zákazu. Žádné opatření ale nakonec nepřijali. - více zde

Také francouzská vláda se snažila omezit neustálý nárůst terénních aut. Navrhla proto, aby byl nákup ekologicky nešetrných vozů daňově znevýhodněn. I v tomto případě však zapůsobili automobiloví lobbisté. Jisté výhrady dokonce vyslovila i Evropská komise. Ta podle ČTK poukázala na to, že by mohli být penalizováni zahraniční výrobci silných vozů.

Čtěte také:
Florencie obry nechce: NE pro SUV! 
Teréňáky na odstřelZastupitelstvo perly Toskánska schválilo začátkem prosince roku 2004 vyhlášku "proti SUV". Do centra Florencie nemohou vjíždět auta těžší než 1800 kg a s průměrem kol větším než 700 mm. Je to reakce na vzrůstající množství aut typu SUV ve městě...VÍCE

Logo hnutí Les dégonflés (vypuštění)

Členové hnutí Vypuštění (Les dégonflés) jezdí po městě na kolech v respirátorech. Jejich transparenty hlásají: "4x4 - více znečištění!"

Skrývají se pod rouškou tmy a tváře si maskují respirátory. Přikradou se k vybranému vozu 4x4 a naučeným pohybem odšroubují ventilek.

Za noc stihnou vypustit všechny čtyři pneumatiky i u 30 terénních aut.

Za noc stihnou vypustit všechny čtyři pneumatiky i u 30 terénních aut.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz