Citroën C3 Picasso

Citroën C3 Picasso | foto: Citroën

Francouzská auta mají v Anglii problém. Zabrzdí je i spolujezdec

  • 201
Když začal zaměstnanci úklidové firmy v anglickém Kentu zničehonic prudce brzdit jeho Citroën C3 Picasso v rychlosti 110 km/h, jen těžko mohl tušit, co to bude znamenat pro francouzské značky v Anglii. A to hned pro tři automobilky, které pro ostrovní trh musely přestavět své modely na pravostranné řízení.

Brzdy totiž nesešlápl řidič, ale jeho spolujezdec, jenž o tom vůbec nevěděl. Na přepážce mezi motorovým prostorem a kabinou totiž zůstal zabudovaný hlavní brzdový válec, který měl po přestavbě na britskou stranu řízení obsluhovat pochopitelně pouze řidič. Jenže u spolujezdce zůstal brzdový válec přikrytý jen měkkým podlahovým krytem, přes který ho lze zmáčknout. A začít i hodně zprudka brzdit.

Zaměstnanci prohlédli i další dva C3 Picasso, které mají ve vozovém parku firmy, a všude to bylo stejné. Zavolali tedy reportéry investigativního pořadu BBC Watchdog a ostuda byla na světě. BBC navíc otestovala další dva stejné citroëny, jež dealeři nabízeli k prodeji na jihovýchodu Anglie. Se stejným výsledkem.

Citroën C3 Picasso se v Anglii prodává poslední dva roky. Líbivé malé MPV se teď na českém trhu prodává od 250 tisíc korun.

Kouzelná krabička

Jak jezdí Citroën C3 Picasso, čtěte zde.

 "Je to opravdu velice nebezpečné, protože spolujezdec si vůbec nemusí uvědomit, že je to právě on, kdo brzdí auto. Stejně tak to nemusí zjistit ani řidič, ani ostatní účastníci silničního provozu," říká technik Mark Brown pro pořad BBC. Citroën v oficiálním prohlášení konstatoval: "O tomto problému jsme neměli žádné zprávy předtím, než byl zveřejněn." Nicméně vozy oficiálně svolal do servisů a úpravu nabízel zdarma u svých dealerů.

Tím ale celý příběh neskončil. Do redakce BBC napsali majitelé dalších francouzských automobilů, které trápil stejný problém. Novináři se za některými z nich vydali. Mezi vozy byly například Citroën C3, Renault Scénic nebo Peugeot 206.

Výsledek překvapil i technika, který auta kontroloval. "Ukázalo se, že je možné zaktivovat brzdu od spolujezdce u osmi rozdílných modelů tří různých automobilek," zněl jasný verdikt. Podle Marka Browna může tento problém postihnout něco mezi čtvrt až půl milionem aut.

Vyjádření nakonec do BBC posílaly hned tři automobilky. Nejenže nabídly okamžitou opravu u vozů, které mají podobný problém, ale okamžitě začaly testovat i jiné modely, u nichž by se mohl vyskytovat.

Jak je to s brzděním u ostatních automobilů, se zatím neví, ale ostudu si u Angličanů udělali zatím jenom Francouzi.