Francie vs. Itálie: 4:3 na automobilovém hřišti

aktualizováno 
Francie a Itálie hrají v současnosti nejlepší fotbal na světě. Obě země sehrávají neméně důležitou roli ve světě automobilů. Značky jako Fiat nebo Citroen jsou známé skoro po celém světě stejně dobře jako jména Zidane a Buffon. Ještě než si to obě fotbalové mocnosti rozdají v neděli na berlínském stadionu o titul mistra světa, nahlédněme do současnosti i minulosti obou zemí z pohledu automobilů.

Finále mistrovství: Itálie v. Francie | foto: iDNES.cz

Nová auta si více kupují Italové
Ačkoliv má Francie větší počet obyvatel (60,7 milionů) než Itálie (58,7 milionů), nových aut se letos prodává více v jihoevropské zemi.

Podle údajů sdružení ACEA, které spojuje evropské automobilky, se v Itálii od ledna do května letošního roku prodalo 1 115 356 nových vozů v čele právě s italskými značkami. Také ve Francii se prodávají hlavně francouzská auta, ale celkovými prodeji za svým fotbalovým soupeřem zaostává.

Francouzští zákazníci si za prvních pět letošních měsíců ze showroomů odvezli 885 492 nových osobních aut. A zatímco francouzský trh s automobily je v útlumu a meziročně poklesl o dvě procenta, italský míří vzhůru s meziročním nárůstem přes 12 procent.

Itálie – Francie 1:0

***

V Evropě vedou francouzské značky
Francie jasně předčí Itálii v prodejích osobních aut v zemích Evropy. Za prvních pět letošních měsíců udal francouzský koncern PSA sdružující Peugeot a Citroën v zemích Evropské unie 881 886 aut a Renault přidal dalších 584 203 vozů.

Naproti tomu koncern Fiat ovládající i značky Lancia, Alfa Romeo či Ferrari a Maserati zaujal mezi lednem a květnem 2006 jen 520 668 evropských zákazníků. Oběma francouzským koncernům se v Evropě v posledních letech daří velmi dobře, PSA je druhým nejúspěšnějším evropským prodejcem po koncernu Volkswagen.

Zato Fiat se teprve vzpamatovává ze špatných let. Velkou nadějí italské značky je nyní nový Fiat Punto, který se bude na trhu prát s Peugeoty 207 i Renaultem Clio.

Itálie – Francie 1:1

***

Na počet firem v branži vítězí Itálie
Která ze zemí fotbalových finalistů má více firem podnikajících v automobilové výrobě? Podle databáze Autoindex sídlí v Itálii 57 společností jako je Fiat, Ferrari ale i různých výrobců autosoučástek a příslušenství.

V seznamu figurují také známé karosárny Bertone, Pininfarina nebo Italdesign. Ve Francii uvádí Audoindex jen 50 společností s automobilovým zaměřením. Vedle známých značek databáze uvádí i malé automobilky Ligier, Matra nebo Bugatti. Pro zajímavost: Českých výrobců je v databázi Autoindex devatenáct.

Itálie – Francie 2:1

***

Francouzských nejlepších aut roku je více
Ocenění Car Of The Year dostaly ve více než čtyřicetileté historii novinářské ankety francouzské modely celkem čtrnáctkrát, zatímco auta s italským rodokmenem jen jedenáctkrát.

Posledním titulem pro nejlepší auto roku se honosí Renault Clio, který vyhrál anketu už podruhé. Titul však získávají všechny tři francouzští výrobci. Renault mimo jiné i za Mégane, Citroen v minulosti třeba za model XM a Peugeot nedávno za svou třistasedmičku.

Titul dvakrát získala i dnes už neexistující francouzská Simca, která patřívala v letech svých úspěchů americkému Chrysleru. Italským značkám nejvíce titulů posbíral Fiat s modely Punto, Brava nebo Tipo.

Itálie – Francie 2:2

***

Na design je to remíza
Tvarovou kreativitu nelze upřít francouzským ani italským výrobcům aut. Ve srovnání s převážně konzervativním japonským či německým přístupem k automobilovému designu patří auta z Francie i Itálie na silnicích k příjemnému osvěžení.

Renault navíc naučil Evropu zálibě k vozům MPV, když přivedl na svět model Espace. Také Renault Mégane, Peugeot 206 a hlavně starší citroeny slaví nebo dříve slavily úspěch u zákazníků více než technikou díky líbivým tvarům.

To stejné platí pro italské Alfy Romeo nebo v Česku málo vídané lancie. Často však pro italské i francouzské značky platí, že po designově uznávaném a zákazníky oblíbeném modelu přijde jeho nástupce, který už nejpřísnější nároky na design nesplňuje.

Itálie – Francie 3:3

***

V kvalitě jsou o krůček napřed francouzská auta
Už nějakou dobu platí, že nejkvalitnější auta dělají japonské značky a němečtí výrobci usilují o podobné renomé. O francouzských i italských vozech se v souvislosti s kvalitou moc nehovoří. Jak vozy z Francie a Itálie vidí v tomto ohledu nestranný německý trh?

Podle minulý týden uveřejněných statistik J.D.Power 2006 o spokojenosti německých motoristů s různými značkami aut jsou na tom francouzské i italské vozy neslavně. Všechny jsou v podprůměru, daleko za japonskými, německými výrobci i českou Škodou. Nejlépe je na tom Alfa Romeo na 15. místě ze 28 sledovaných značek. Renault je osmnáctý a Citroen spolu s Peugeotem o další příčku vzadu.

Fiatu patří v průzkumu spokojenosti v Německu 24. místo. K podprůměru patří Franci i Itálie v dalších německých statistikách – žebříčku technických kontrol TÜV. Na německé obdoby STK například přijíždí s menším počtem závad mezi auty starými 4 až 5 let oproti průměru jen Citroen Xantia. Ostatní francouzské i italské modely patří k podprůměru.

A podobně dopadá i další statistika, tentokrát německého autoklubu ADAC, který hodnotí jednotlivé modely podle závad, k nimž vysílá své žluté anděly. Francouzská auta jsou podle těchto zkušeností většinou v podprůměru, ale Fiat je s puntem mezi malými auty předposlední a s modelem Stilo v porovnání vozů nižší střední třídy dokonce poslední.

Itálie – Francie 3:4

***

Francie v tomto malém porovnání Itálii tedy těsně poráží. Divák finále mistrovství světa by však po gólovém půstu posledních zápasů asi přivítal sedm padlých branek, které mu přisoudilo toto srovnání.

Jaké auto vybrat? Francouzské nebo italské? HLASUJTE ZDE...

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Najdete na iDNES.cz