Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

aktualizováno 
Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90 na 80 km/h. Nařízení se bude týkat 400 tisíc kilometrů silnic. Je to jedno z opatření, jejichž cílem je snížit úmrtnost v dopravě. V roce 2016 zemřelo na francouzských silnicích 3 477 osob.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Počítá se například s tím, že do vozů osob, u nichž bude při řízení zjištěna zvýšená hladina alkoholu (více než 0,8 promile), bude instalován imobilizér, který opilému řidiči zamezí nastartovat. Používání mobilního telefonu při řízení bude nově trestáno přísněji. V kombinaci s jiným přestupkem může vést až k odejmutí řidičského průkazu.

Hlavním opatřením je ovšem snížení maximální rychlosti na obousměrných silnicích bez středního dělícího pásu z 90 na 80 kilometrů za hodinu.

„Má-li záchrana lidských životů vést k poklesu popularity, s klidem to podstoupím,“ uvedl v nedělním rozhovoru francouzský premiér Édouard Philippe. Proti rozhodnutí rychlost snížit se totiž staví šest z deseti Francouzů, přesněji 59 procent z nich. Vyplývá to průzkumu, který zveřejnila společnost Harris Interactive.

V roce 2016 se na vedlejších komunikacích mimo aglomerace stalo 55 procent ze všech smrtelných silničních havárií (1 911 mrtvých). Snížení rychlosti by podle odhadu vlády mohlo zachránit 350 až 400 životů ročně.

Francouzská komise pro bezpečnost v dopravě argumentuje především snížením nehodovosti. Podle ní nepomůže ani tak samotná nižší rychlost jako sjednocení povoleného maxima pro všechna vozidla. Zatímco osobní auta a motorky dnes mohou jezdit po okreskách devadesát, kamiony a autobusy musí dodržovat osmdesátku. Nižší limit platí i pro řidiče osobních aut, kteří mají řidičák kratší dobu než dva roky. To podle komise ponouká „rychlejší“ řidiče k předjíždění.

Dva roky testování, utajené výsledky

Francie snížení rychlosti prověřovala dva roky. Ve hře byl ještě jeden návrh: na nebezpečných úsecích by se rychlost snížila na osmdesátku, naopak na přehledných a bezpečných úsecích by stoupla na stovku, ale tento plán padl pod stůl. Znamenal by totiž vyhodnocení a přeznačení více než milionu kilometrů silnic.

Nižší ministerstvo poslední dva roky testovalo na několika úsecích francouzských národních silnic. Osmdesátka platila celkem na 81 kilometrech silnic, na nichž francouzské centrum dopravního výzkumu sledovalo nehodovost i plynulost provozu. „Pět měsíců po skončení testu nevydalo centrum dopravního výzkumu žádnou zprávu. Alespoň ne veřejně,“ stojí v prohlášení Ligy na obranu řidičů (LDC). Ta iniciovala petici proti snížení rychlosti, kterou podepsalo přes jeden a půl milionu Francouzů.

Limity na okreskách

Ve většině Evropy platí devadesátky, extrémní jsou Švédové

Pokud Francie nižší rychlost zavede, rozšíří současnou čtveřici zemí Evropské unie, kde nižší limit platí – Dánsko, Finsko, Irsko a Nizozemsko. Čtěte více zde.

Představitelé LDC zpochybňují, že by snížení rychlosti vedlo k nižší nehodovosti. Upozorňují například na to, že ve Velké Británii, kde platí mimo obec limit 60 mil v hodině (tedy asi 96 kilometrů za hodinu), je nehodovost nižší než ve Francii. A napadají i další studii, kterou argumentuje vláda. Podle ní snížení rychlosti o jedno procento odpovídá snížení počtu vážných nehod o čtyři procenta.

Vláda naopak plánuje kampaň, která má snížení rychlosti Francouzům vysvětlit. „Bude nezbytné řidičům vysvětlit, proč toto opatření zavádíme,“ konstatoval koncem loňského roku francouzský premiér Édouard Phillipe.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Nové SUV Škody se jmenuje Kamiq. Premiéra bude v březnu

Škoda Kamiq

Nové SUV značky Škoda se bude jmenovat Kamiq. Tento crossover je třetím SUV pro evropský trh a představí se premiérově...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Najdete na iDNES.cz