Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit jen osmdesát

Francouzi budou muset na silnicích zřejmě už příští rok zpomalit. Vláda plánuje, že sníží rychlost na okreskách ze současné devadesátky na osmdesátku. Organizace bránící práva řidičů chystají protesty a tvrdí, že opatření nebude mít žádný efekt.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Milion a půl podpisů pod peticí, plánované protesty. Nic z toho zřejmě neodradí francouzské ministerstvo vnitra, aby v celé zemi snížilo maximální povolenou rychlost na běžných silnicích z devadesátky na osmdesátku. Ta má začít plošně platit na všech silnicích mimo obce, kde nejsou jednotlivé jízdní směry oddělené svodidly nebo jinou pevnou překážkou. Kromě dálnic a rychlostních silnic to bude v podstatě všude.

Francouzská komise pro bezpečnost v dopravě argumentuje především snížením nehodovosti. Podle ní nepomůže ani tak samotná nižší rychlost jako sjednocení povoleného maxima pro všechna vozidla. Zatímco osobní auta a motorky dnes mohou jezdit po okreskách devadesát, kamiony a autobusy musí dodržovat osmdesátku. Nižší limit platí i pro řidiče osobních aut, kteří mají řidičák kratší dobu než dva roky. To podle komise ponouká „rychlejší“ řidiče k předjíždění.

Dva roky testování, utajené výsledky

Francie snížení rychlosti prověřuje dva roky. Ve hře byl ještě jeden návrh – na nebezpečných úsecích by se rychlost snížila na osmdesátku, naopak na přehledných a bezpečných úsecích by stoupla na stovku. Tento plán ale padl pod stůl. Znamenal by totiž vyhodnocení a přeznačení více než milionu kilometrů silnic, které ve Francii jsou.

Nižší ministerstvo poslední dva roky testovalo na několika úsecích francouzských národních silnic. Osmdesátka platila celkem na 81 kilometrech silnic, na nichž francouzské centrum dopravního výzkumu sledovalo nehodovost i plynulost provozu. „Pět měsíců po skončení testu nevydalo centrum dopravního výzkumu žádnou zprávu. Alespoň ne veřejně,“ stojí v prohlášení Ligy na obranu řidičů (LDC). Ta iniciovala petici proti snížení rychlosti, kterou podepsalo přes jeden a půl milionu Francouzů.

Ve většině Evropy platí devadesátky, extrémní jsou Švédové

Představitelé LDC zpochybňují, že by snížení rychlosti vedlo k nižší nehodovosti. Upozorňují například na to, že ve Velké Británii, kde platí mimo obec limit 60 mil v hodině (tedy asi 96 kilometrů za hodinu), je nehodovost nižší než ve Francii. A napadají i další studii, kterou argumentuje vláda – podle ní snížení rychlosti o jedno procento odpovídá snížení počtu vážných nehod o čtyři procenta. „Matematicky vzato by to znamenalo, že kdybychom snížili rychlost o 25 procent, žádné nehody by nebyly,“ konstatuje komentátor francouzského týdeníku Le Point Jacques Chevalier.

LDC nevylučuje, že proti plánu vlády bude protestovat. Už v roce 2015, kdy se o snížení začalo mluvit, uspořádala protestní blokádu, do které se zapojily tisíce motocyklistů. Vláda naopak plánuje kampaň, která má snížení rychlosti Francouzům vysvětlit. „Bude nezbytné řidičům vysvětlit, proč toto opatření zavádíme,“ konstatoval francouzský premiér Édouard Phillipe.

Pokud Francie nižší rychlost zavede, rozšíří současnou čtveřici zemí Evropské unie, kde nižší limit platí – Dánsko, Finsko, Irsko a Nizozemsko. Mimo Unii mají nižší limit ještě Švýcarsko, Norsko a některé balkánské země. Ještě přísnější jsou Švédové, v zemi je legální pouze sedmdesátka. Naopak Rakousko a Německo na okreskách povolují stovku, Anglie zmíněných 60 mil v hodině. Všude jinde, Českou republiku nevyjímaje, platí devadesátka.

Půl promile v krvi zůstává legální

Součástí novely zákona, která má rychlost ve Francii snížit, mělo být i sjednocení maximálního povoleného množství alkoholu v krvi. Dnes mohou řidiči osobních aut a motorek jezdit s půl promile, ale pro profesionály řídící nákladní auta nebo autobusy ale platí limit 0,2 promile. Ten měl nově platit pro všechny, ale tato změna nakonec z návrhu zákona vypadla.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

KVÍZ: vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...