Sobota 23. ledna 2021, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. ledna 2021 Zdeněk

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit jen osmdesát

Francouzi budou muset na silnicích zřejmě už příští rok zpomalit. Vláda plánuje, že sníží rychlost na okreskách ze současné devadesátky na osmdesátku. Organizace bránící práva řidičů chystají protesty a tvrdí, že opatření nebude mít žádný efekt.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Milion a půl podpisů pod peticí, plánované protesty. Nic z toho zřejmě neodradí francouzské ministerstvo vnitra, aby v celé zemi snížilo maximální povolenou rychlost na běžných silnicích z devadesátky na osmdesátku. Ta má začít plošně platit na všech silnicích mimo obce, kde nejsou jednotlivé jízdní směry oddělené svodidly nebo jinou pevnou překážkou. Kromě dálnic a rychlostních silnic to bude v podstatě všude.

Francouzská komise pro bezpečnost v dopravě argumentuje především snížením nehodovosti. Podle ní nepomůže ani tak samotná nižší rychlost jako sjednocení povoleného maxima pro všechna vozidla. Zatímco osobní auta a motorky dnes mohou jezdit po okreskách devadesát, kamiony a autobusy musí dodržovat osmdesátku. Nižší limit platí i pro řidiče osobních aut, kteří mají řidičák kratší dobu než dva roky. To podle komise ponouká „rychlejší“ řidiče k předjíždění.

Dva roky testování, utajené výsledky

Francie snížení rychlosti prověřuje dva roky. Ve hře byl ještě jeden návrh – na nebezpečných úsecích by se rychlost snížila na osmdesátku, naopak na přehledných a bezpečných úsecích by stoupla na stovku. Tento plán ale padl pod stůl. Znamenal by totiž vyhodnocení a přeznačení více než milionu kilometrů silnic, které ve Francii jsou.

Nižší ministerstvo poslední dva roky testovalo na několika úsecích francouzských národních silnic. Osmdesátka platila celkem na 81 kilometrech silnic, na nichž francouzské centrum dopravního výzkumu sledovalo nehodovost i plynulost provozu. „Pět měsíců po skončení testu nevydalo centrum dopravního výzkumu žádnou zprávu. Alespoň ne veřejně,“ stojí v prohlášení Ligy na obranu řidičů (LDC). Ta iniciovala petici proti snížení rychlosti, kterou podepsalo přes jeden a půl milionu Francouzů.

Ve většině Evropy platí devadesátky, extrémní jsou Švédové

Představitelé LDC zpochybňují, že by snížení rychlosti vedlo k nižší nehodovosti. Upozorňují například na to, že ve Velké Británii, kde platí mimo obec limit 60 mil v hodině (tedy asi 96 kilometrů za hodinu), je nehodovost nižší než ve Francii. A napadají i další studii, kterou argumentuje vláda – podle ní snížení rychlosti o jedno procento odpovídá snížení počtu vážných nehod o čtyři procenta. „Matematicky vzato by to znamenalo, že kdybychom snížili rychlost o 25 procent, žádné nehody by nebyly,“ konstatuje komentátor francouzského týdeníku Le Point Jacques Chevalier.

LDC nevylučuje, že proti plánu vlády bude protestovat. Už v roce 2015, kdy se o snížení začalo mluvit, uspořádala protestní blokádu, do které se zapojily tisíce motocyklistů. Vláda naopak plánuje kampaň, která má snížení rychlosti Francouzům vysvětlit. „Bude nezbytné řidičům vysvětlit, proč toto opatření zavádíme,“ konstatoval francouzský premiér Édouard Phillipe.

Pokud Francie nižší rychlost zavede, rozšíří současnou čtveřici zemí Evropské unie, kde nižší limit platí – Dánsko, Finsko, Irsko a Nizozemsko. Mimo Unii mají nižší limit ještě Švýcarsko, Norsko a některé balkánské země. Ještě přísnější jsou Švédové, v zemi je legální pouze sedmdesátka. Naopak Rakousko a Německo na okreskách povolují stovku, Anglie zmíněných 60 mil v hodině. Všude jinde, Českou republiku nevyjímaje, platí devadesátka.

Půl promile v krvi zůstává legální

Součástí novely zákona, která má rychlost ve Francii snížit, mělo být i sjednocení maximálního povoleného množství alkoholu v krvi. Dnes mohou řidiči osobních aut a motorek jezdit s půl promile, ale pro profesionály řídící nákladní auta nebo autobusy ale platí limit 0,2 promile. Ten měl nově platit pro všechny, ale tato změna nakonec z návrhu zákona vypadla.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Zimní tragédie zvaná autobaterie. Neničte ji a nabíjejte

Traduje se, že zima je obdobím, ve kterém autobaterie trpí. Přichází mrazivé dny, meteorologové slibují v noci i...

Jezdíme v popelnicích. Auta se vyrábějí ze starých džín i banánových slupek

Premium Nová auta stále více připomínají kontejnery na recyklovaný odpad. Najdete v nich PET lahve, stará trička, rybářské...

První žena ve formuli 1. Nezdolná bohyně se probila do království mužů

Premium Před více než šedesáti lety usedla Maria Teresa de Filippis do vozu formule 1. Díky svému temperamentu, odvaze a...

Renaulution: zisk přivezou Lada s Dacií, elektromobily a aktualizace ojetin

Renault odhaluje plány na příští roky pod novým šéfem. Firma sdružující značky Renault, Dacia, Lada a Alpine se chce...

Nechce se vám dnes vařit? Hotové polévky SALVEST Prestó jsou ideální alternativou
Nechce se vám dnes vařit? Hotové polévky SALVEST Prestó jsou ideální alternativou

S kolegyněmi v redakci jsme měly možnost vyzkoušet polévky Prestó, které jsou opravdu rychlé na přípravu a usnadní vám přemýšlení nad tím, co...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Hráč vytvořil v Minecraftu Everest v měřítku 1:1, na vrchol lezl čtyři hodiny

S využitím skutečných geografických dat vytvořil streamer G0ularte virtuální kopii nejvyšší hory na Zemi a poté vylezl...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...