Středa 4. srpna 2021, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. srpna 2021 Dominik

VIDEO: Formule dováděly v pražských ulicích

  17:00
V Praze se proháněly unikátní závodní speciály. V univerzitní čtvrti v pražských Dejvicích brousily gumy na dlouhé rovince, ve slalomu i v zatáčkách. Formulový tým ČVUT prezentoval své úspěšné monoposty, které umí zrychlit na stovku za 3,5 sekundy.

"Nemáme omezení minimální hmotnosti. Jde nám o co nejnižší váhu, vybíráme tedy toho nejmenšího a nejlehčího, kdo umí dobře řídit," popisuje s úsměvem mluvčí týmu Jakub Prokeš konkurz na pilota.

Ten to musí samozřejmě umět hlavně s volantem. V závodech musí ukočírovat stroj s poměrem výkonu 300 kW na tunu hmotnosti, v oblouku se srovnat s velkým přetížením a umět mechanikům vysvětlit, jak mu mají naladit podvozek a přítlačná křídla. "Většina lidí z týmu se s tím bojí jezdit," komentuje pobaveně jeden z pilotů Lukáš Krček.

Formule studentského týmu ČVUT

"Je to hodně náročné na fyzičku, na ruce. Musíme posilovat a zlepšovat reakce," říká. Tělo mají v závodní sedačce přikurtované pásy a kvůli velkému přetížení v zatáčkách musí jezdci trénovat i krk, který nese hlavu i s helmou. "Říkáme mechanikům, jak upravit geometrii, upravit tuhosti stabilizátorů a další komponenty," dodává další pilot Tadeáš Nováček důležitou část vývoje a ladění stroje na každý závod.

Fotogalerie

Závodní stroje pro mezinárodní soutěž studentských formulí staví na ČVUT už od roku 2009. Letos závodila už pátá generace formule se spalovacím motorem. Druhým rokem pak jezdí elektroformule. Na konstrukci a stavbě monopostů pracují studenti převážně strojní a elektrotechnické fakulty ve volném čase.

Jako Formule 1

Legendární konstruktér formulí 1 Ross Brown prohlásil, že spolu s Formulí 1 jsou studentské formule jediné dvě inovativní formy motorsportu.

"Je to něco mezi motokárou a formulí," popisuje pro iDNES.cz Jakub Prokeš, mluvčí týmu, který zároveň shání peníze na stavbu stroje. Vždyť kromě práce, kterou dělají studenti v rolích mechaniků a vývojářů zadarmo, taková stavba jediného závodního stroje spolkne přes jeden a půl milionu korun. Kdyby se podařilo projekt dotáhnout do fáze sériové výroby formulí, propočítali cenu přibližně na půl milionu korun.

"Spalovací" formule s označením FS.05 letos vyjela s monokokem z uhlíkových vláken. Studenti si díky podpoře sponzorů mohli dovolit použít stejnou technologii, jaká se používá pro vozy Formule 1. Váha monokoku, ke kterému je připevněný rám s motorem, křídla a nápravy, je 13,3 kilogramu. "Křídla váží dohromady 6,3 kilogramu, přední je těžší, protože je složitější," vysvětluje Filip Zavadil, kapitán týmu a specialista na kompozity.

"Monokok je dělaný nejlepší technologií, která pro zpracování uhlíkových kompozitů existuje," dodává. Technologie Pre-preg používá uhlíkovou tkaninu předsycenou pryskyřicí, která se podle formy vytvaruje a jednotlivé vrstvy se nakladou na sebe. V autoklávu se za teploty 125 stupňů Celsia a tlaku 4 bary díl peče zabalený do igelitu, ze kterého je odsátý vzduch.

Vývojáři měli 94 verzí monokoku, než našli to správné řešení. "Byly to tři roky vývoje a čtyři a půl měsíce výroby," popisuje Filip Zavadil. "Dnes máme už formy a při mírné úpravě tvarů umíme nový monokok vyrobit přibližně za tři týdny," dodává pro iDNES.cz.

Formule studentského týmu ČVUT
Formule studentského týmu ČVUT

Výkon motocyklového motoru z Yamahy R6 je 64 kW a točivý moment je 60 Nm. Pravidla předepisují restriktor v sání.

Z klidu na stokilometrovou rychlost tak FS.05 vystřelí za 3,5 sekundy. Disciplínu ve zrychlení dokonce na dvou soutěžích vyhrál.

Elektroformule

Uzavřenou rovinkou před dejvickými fakultami ČVUT bzučivě upalovala i elektrická formule. Zadní kola pohánějí dva na zakázku vyvinuté elektromotory s nominálním točivým momentem 450 Nm. "Další významnou inovací u teprve druhé generace elektrického pohonu je vlastní výroba řídicích systémů," popisují tvůrci.

"Není zatím mnoho firem, které by ovládaly řízení elektrických motorů," říká kapitán týmu František Pech a vysvětluje: "I v soutěži je běžné, že týmy nakupují hotové dílčí celky, které spojují dohromady. Proto byl na soutěžích náš postup, kdy jsme vyvíjeli vlastní systémy, velmi oceňován technickou porotou."

Formule studentského týmu ČVUT

Také elektrická formule používá na mechanické části karbonová vlákna pro úsporu hmotnosti.

Oba vozy vznikly během deseti měsíců. S každým se studenti v létě zúčastnili celkem čtyř soutěží s mezinárodní účastí. Ze závodu v německém Hockenheimu, který je díky účasti špičkových týmů ze všech kontinentů neoficiálně považován za mistrovství světa, si benzinová formule odvezla celkové 11. místo ze 75 soutěžících. Po letošní sezoně je formulový tým ČVUT na 17. místě z celkem 503 účastníků z celého světa.

  • Nejčtenější

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobilita veze Evropu pod diktát Číny držící suroviny třetího světa

Premium Lithium, kobalt, měď. Tři suroviny, které mají potenciál stát se „novou ropou“. Tedy surovinami, na kterých bude...

Brnem otřásla brutální vražda. Podezřelý je boxer, útočil pod vlivem drog

Premium Na dveřích garáže jsou patrné skvrny od krve, před ní stojí několik svíček. Toto místo v ulici Černovičky v brněnské...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Klíček netřeba. Česká firma naučila ovládat auto i mobilem

Možnost využít namísto klíčku mobilní telefon už sem tam automobilky nabízejí, ale běžná funkce to není. Navíc může mít...

Autonovinky bez střechy a rádia, VW pro mladé a první plug-in lexus v Česku

Hned dvě elektrifikované automobilové novinky se představily v Česku. Nejrychleji akcelerující otevřený vůz McLarenu se...

Cena vodíku pro auta by se mohla vyrovnat naftě do šesti let, plánuje vláda

Cena jízdy na nízkouhlíkový vodík v autech by mohla do roku 2027 klesnout na úroveň použití motorové nafty. To dopovídá...

Jen koupit a jezdit: nošovický Hyundai je držák, pozor na zanedbané kusy

Premium Jestliže první Hyundai i30 v roce 2007 zavelel k intenzivnímu nástupu Korejců na evropské trhy, jeho nástupce vyráběný...

Podtrženo, sečteno, potvrzeno, říká Vondráčková o vztahu s Vojnarem

Zpěvačka Lucie Vondráčková (41) má nový vztah. Informoval o tom web Expres.cz, podle kterého je jejím novým partnerem...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...