Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

VIDEO: Formule dováděly v pražských ulicích

  17:00
V Praze se proháněly unikátní závodní speciály. V univerzitní čtvrti v pražských Dejvicích brousily gumy na dlouhé rovince, ve slalomu i v zatáčkách. Formulový tým ČVUT prezentoval své úspěšné monoposty, které umí zrychlit na stovku za 3,5 sekundy.

"Nemáme omezení minimální hmotnosti. Jde nám o co nejnižší váhu, vybíráme tedy toho nejmenšího a nejlehčího, kdo umí dobře řídit," popisuje s úsměvem mluvčí týmu Jakub Prokeš konkurz na pilota.

Ten to musí samozřejmě umět hlavně s volantem. V závodech musí ukočírovat stroj s poměrem výkonu 300 kW na tunu hmotnosti, v oblouku se srovnat s velkým přetížením a umět mechanikům vysvětlit, jak mu mají naladit podvozek a přítlačná křídla. "Většina lidí z týmu se s tím bojí jezdit," komentuje pobaveně jeden z pilotů Lukáš Krček.

Formule studentského týmu ČVUT

"Je to hodně náročné na fyzičku, na ruce. Musíme posilovat a zlepšovat reakce," říká. Tělo mají v závodní sedačce přikurtované pásy a kvůli velkému přetížení v zatáčkách musí jezdci trénovat i krk, který nese hlavu i s helmou. "Říkáme mechanikům, jak upravit geometrii, upravit tuhosti stabilizátorů a další komponenty," dodává další pilot Tadeáš Nováček důležitou část vývoje a ladění stroje na každý závod.

Fotogalerie

Závodní stroje pro mezinárodní soutěž studentských formulí staví na ČVUT už od roku 2009. Letos závodila už pátá generace formule se spalovacím motorem. Druhým rokem pak jezdí elektroformule. Na konstrukci a stavbě monopostů pracují studenti převážně strojní a elektrotechnické fakulty ve volném čase.

Jako Formule 1

Legendární konstruktér formulí 1 Ross Brown prohlásil, že spolu s Formulí 1 jsou studentské formule jediné dvě inovativní formy motorsportu.

"Je to něco mezi motokárou a formulí," popisuje pro iDNES.cz Jakub Prokeš, mluvčí týmu, který zároveň shání peníze na stavbu stroje. Vždyť kromě práce, kterou dělají studenti v rolích mechaniků a vývojářů zadarmo, taková stavba jediného závodního stroje spolkne přes jeden a půl milionu korun. Kdyby se podařilo projekt dotáhnout do fáze sériové výroby formulí, propočítali cenu přibližně na půl milionu korun.

"Spalovací" formule s označením FS.05 letos vyjela s monokokem z uhlíkových vláken. Studenti si díky podpoře sponzorů mohli dovolit použít stejnou technologii, jaká se používá pro vozy Formule 1. Váha monokoku, ke kterému je připevněný rám s motorem, křídla a nápravy, je 13,3 kilogramu. "Křídla váží dohromady 6,3 kilogramu, přední je těžší, protože je složitější," vysvětluje Filip Zavadil, kapitán týmu a specialista na kompozity.

"Monokok je dělaný nejlepší technologií, která pro zpracování uhlíkových kompozitů existuje," dodává. Technologie Pre-preg používá uhlíkovou tkaninu předsycenou pryskyřicí, která se podle formy vytvaruje a jednotlivé vrstvy se nakladou na sebe. V autoklávu se za teploty 125 stupňů Celsia a tlaku 4 bary díl peče zabalený do igelitu, ze kterého je odsátý vzduch.

Vývojáři měli 94 verzí monokoku, než našli to správné řešení. "Byly to tři roky vývoje a čtyři a půl měsíce výroby," popisuje Filip Zavadil. "Dnes máme už formy a při mírné úpravě tvarů umíme nový monokok vyrobit přibližně za tři týdny," dodává pro iDNES.cz.

Formule studentského týmu ČVUT
Formule studentského týmu ČVUT

Výkon motocyklového motoru z Yamahy R6 je 64 kW a točivý moment je 60 Nm. Pravidla předepisují restriktor v sání.

Z klidu na stokilometrovou rychlost tak FS.05 vystřelí za 3,5 sekundy. Disciplínu ve zrychlení dokonce na dvou soutěžích vyhrál.

Elektroformule

Uzavřenou rovinkou před dejvickými fakultami ČVUT bzučivě upalovala i elektrická formule. Zadní kola pohánějí dva na zakázku vyvinuté elektromotory s nominálním točivým momentem 450 Nm. "Další významnou inovací u teprve druhé generace elektrického pohonu je vlastní výroba řídicích systémů," popisují tvůrci.

"Není zatím mnoho firem, které by ovládaly řízení elektrických motorů," říká kapitán týmu František Pech a vysvětluje: "I v soutěži je běžné, že týmy nakupují hotové dílčí celky, které spojují dohromady. Proto byl na soutěžích náš postup, kdy jsme vyvíjeli vlastní systémy, velmi oceňován technickou porotou."

Formule studentského týmu ČVUT

Také elektrická formule používá na mechanické části karbonová vlákna pro úsporu hmotnosti.

Oba vozy vznikly během deseti měsíců. S každým se studenti v létě zúčastnili celkem čtyř soutěží s mezinárodní účastí. Ze závodu v německém Hockenheimu, který je díky účasti špičkových týmů ze všech kontinentů neoficiálně považován za mistrovství světa, si benzinová formule odvezla celkové 11. místo ze 75 soutěžících. Po letošní sezoně je formulový tým ČVUT na 17. místě z celkem 503 účastníků z celého světa.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...