VIDEO: Formule dováděly v pražských ulicích

  17:00aktualizováno  17:00
V Praze se proháněly unikátní závodní speciály. V univerzitní čtvrti v pražských Dejvicích brousily gumy na dlouhé rovince, ve slalomu i v zatáčkách. Formulový tým ČVUT prezentoval své úspěšné monoposty, které umí zrychlit na stovku za 3,5 sekundy.

"Nemáme omezení minimální hmotnosti. Jde nám o co nejnižší váhu, vybíráme tedy toho nejmenšího a nejlehčího, kdo umí dobře řídit," popisuje s úsměvem mluvčí týmu Jakub Prokeš konkurz na pilota.

Ten to musí samozřejmě umět hlavně s volantem. V závodech musí ukočírovat stroj s poměrem výkonu 300 kW na tunu hmotnosti, v oblouku se srovnat s velkým přetížením a umět mechanikům vysvětlit, jak mu mají naladit podvozek a přítlačná křídla. "Většina lidí z týmu se s tím bojí jezdit," komentuje pobaveně jeden z pilotů Lukáš Krček.

Formule studentského týmu ČVUT

"Je to hodně náročné na fyzičku, na ruce. Musíme posilovat a zlepšovat reakce," říká. Tělo mají v závodní sedačce přikurtované pásy a kvůli velkému přetížení v zatáčkách musí jezdci trénovat i krk, který nese hlavu i s helmou. "Říkáme mechanikům, jak upravit geometrii, upravit tuhosti stabilizátorů a další komponenty," dodává další pilot Tadeáš Nováček důležitou část vývoje a ladění stroje na každý závod.

Fotogalerie

Závodní stroje pro mezinárodní soutěž studentských formulí staví na ČVUT už od roku 2009. Letos závodila už pátá generace formule se spalovacím motorem. Druhým rokem pak jezdí elektroformule. Na konstrukci a stavbě monopostů pracují studenti převážně strojní a elektrotechnické fakulty ve volném čase.

Jako Formule 1

Legendární konstruktér formulí 1 Ross Brown prohlásil, že spolu s Formulí 1 jsou studentské formule jediné dvě inovativní formy motorsportu.

"Je to něco mezi motokárou a formulí," popisuje pro iDNES.cz Jakub Prokeš, mluvčí týmu, který zároveň shání peníze na stavbu stroje. Vždyť kromě práce, kterou dělají studenti v rolích mechaniků a vývojářů zadarmo, taková stavba jediného závodního stroje spolkne přes jeden a půl milionu korun. Kdyby se podařilo projekt dotáhnout do fáze sériové výroby formulí, propočítali cenu přibližně na půl milionu korun.

"Spalovací" formule s označením FS.05 letos vyjela s monokokem z uhlíkových vláken. Studenti si díky podpoře sponzorů mohli dovolit použít stejnou technologii, jaká se používá pro vozy Formule 1. Váha monokoku, ke kterému je připevněný rám s motorem, křídla a nápravy, je 13,3 kilogramu. "Křídla váží dohromady 6,3 kilogramu, přední je těžší, protože je složitější," vysvětluje Filip Zavadil, kapitán týmu a specialista na kompozity.

"Monokok je dělaný nejlepší technologií, která pro zpracování uhlíkových kompozitů existuje," dodává. Technologie Pre-preg používá uhlíkovou tkaninu předsycenou pryskyřicí, která se podle formy vytvaruje a jednotlivé vrstvy se nakladou na sebe. V autoklávu se za teploty 125 stupňů Celsia a tlaku 4 bary díl peče zabalený do igelitu, ze kterého je odsátý vzduch.

Vývojáři měli 94 verzí monokoku, než našli to správné řešení. "Byly to tři roky vývoje a čtyři a půl měsíce výroby," popisuje Filip Zavadil. "Dnes máme už formy a při mírné úpravě tvarů umíme nový monokok vyrobit přibližně za tři týdny," dodává pro iDNES.cz.

Formule studentského týmu ČVUT
Formule studentského týmu ČVUT

Výkon motocyklového motoru z Yamahy R6 je 64 kW a točivý moment je 60 Nm. Pravidla předepisují restriktor v sání.

Z klidu na stokilometrovou rychlost tak FS.05 vystřelí za 3,5 sekundy. Disciplínu ve zrychlení dokonce na dvou soutěžích vyhrál.

Elektroformule

Uzavřenou rovinkou před dejvickými fakultami ČVUT bzučivě upalovala i elektrická formule. Zadní kola pohánějí dva na zakázku vyvinuté elektromotory s nominálním točivým momentem 450 Nm. "Další významnou inovací u teprve druhé generace elektrického pohonu je vlastní výroba řídicích systémů," popisují tvůrci.

"Není zatím mnoho firem, které by ovládaly řízení elektrických motorů," říká kapitán týmu František Pech a vysvětluje: "I v soutěži je běžné, že týmy nakupují hotové dílčí celky, které spojují dohromady. Proto byl na soutěžích náš postup, kdy jsme vyvíjeli vlastní systémy, velmi oceňován technickou porotou."

Formule studentského týmu ČVUT

Také elektrická formule používá na mechanické části karbonová vlákna pro úsporu hmotnosti.

Oba vozy vznikly během deseti měsíců. S každým se studenti v létě zúčastnili celkem čtyř soutěží s mezinárodní účastí. Ze závodu v německém Hockenheimu, který je díky účasti špičkových týmů ze všech kontinentů neoficiálně považován za mistrovství světa, si benzinová formule odvezla celkové 11. místo ze 75 soutěžících. Po letošní sezoně je formulový tým ČVUT na 17. místě z celkem 503 účastníků z celého světa.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky
Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Premium

Fiat slaví 120. narozeniny. Nejzábavnější modely mají své fanoušky dodnes

Fiat slaví 120 let od vyrobení svého prvního auta. My jsme se ohlédli do historie, abychom si připomněli, které modely...

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz