Studenti ČVUT postavili první formuli v Česku, která se řídí sama

  • 12
Studentský tým představil na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze další evoluci svého elektřinou poháněného monopostu. Mnohem větší bombou je premiéra první samořiditelné elektrické formule. Autonomně ovládaný stroj mají jako první v Česku.

Tým eForce FEE Prague Formula představil kromě optimalizovaného modelu elektrické formule, který vyvíjejí pro mezinárodní soutěž Formula Student, také úplnou novinku. Samořiditelnou formuli tým zkonstruoval jako první v České republice. Obě formule toto léto získaly několik ocenění na online alternativách tradičních mezinárodních závodů.

Tým se skládá z 60 studentů bakalářského i magisterského studia, kteří studují zejména na Fakultě elektrotechnické a na Fakultě strojní ČVUT v Praze. V letošní sezoně se tým nově rozrostl o tzv. driverless divizi, která pracovala na samořiditelné formuli ve spolupráci se zbytkem týmu.

„Kvůli pandemii covid-19 se studenti rozhodli využít již jízdou prověřené kompozitní monokoky, jejichž výroba byla kvůli bezpečnostním restrikcím značně zpožděna,“ uvádí Libuše Petržílková z oddělení vnějších vztahů Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Vývoj deváté generace elektrického monopostu se nesl v duchu optimalizací loňského modelu formule, která na mezinárodních závodech Formula Student Czech získala 2. celkové umístění. Optimalizací prošla aerodynamika, chlazení akumulátoru, celý systém chlazení motorů a výkonové elektroniky. 

Hmotnost 205 kg umožňuje studentské formuli zrychlení z 0 na 50 km/h na dráze 7,3 metru. Z 0 na 100 km/h se formule může pyšnit zrychlením za 2,97 sekundy. Veškerá optimalizace měla za cíl zvýšit spolehlivost a umožnit na hlavní závodní disciplíně vytrvalostního závodu na 22 km využívat vyšší výkon než s předchozími vozy.

Pro samořiditelný monopost byla použita samonosná karoserie a nápravy z úspěšné elektrické formule sezony 2018. Studenti použili systém senzorů, který vnímá okolí formule, stereo kamery simulující vidění lidského oka i tzv. lidar, který vysílá laserové signály a dokáže zjistit velmi přesnou polohu. Tým vyvinul i plánovací algoritmy a upravil soustavu atuátorů, díky níž mohou formuli bezpečně ovládat.

Vývoji se věnovali po celou letošní sezonu, závody se kvůli koronaviru nekonaly. Kapitán týmu Josef Med řekl, že v době nouzového stavu tým spolupracoval online. Náročné podle něj bylo i to, že oproti minulým letům stavěl tým dvě auta.

Soutěž Formula Student do budoucna plánuje podporovat integraci autonomních systémů do pilotovaných formulí. Některé disciplíny budou bodově zvýhodněny pro autonomně řízené vozy. I přes zrušení všech letošních závodů chtějí studenti využít vzniklý čas pro testování nových systémů a přípravu na mezinárodní závody v roce 2021.

Podle Marka Szelese, vedoucího driverless divize, byla tato kategorie na Formula Student poprvé v roce 2016. Za normálního průběhu sezony by se podle něj konalo asi osm takový závodů. Autonomní studentské formule podle Szelese vyrábí asi 40 týmů v Evropě, a to ve Švýcarsku a v Německu.

Z loňské závodní sezony přivezl tým CTU CarTech z fakulty strojní dvě pódiová umístění, když na závodech Formula Student Czech dosáhl na 1. místo a v Itálii na 3. místo. Tým s elektrickou formulí eForce si přivezl z českých závodů 2. místo.