Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým palivem, které by mělo pomoci splnit cíl uhlíkové neutrality celého sportu do roku 2030. Nad takovými plány uvažuje Pat Symonds, technický ředitel závodního podniku. Nové pohonné jednotky mají přijít v roce 2025 nebo 2026.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Formuli 1 čeká velká změna pravidel: ta aktuální přijde v roce 2021 a měla by se týkat především aerodynamiky vozů a rozpočtových stropů. Naopak pohonné jednotky zůstanou zachovány ve stávající hybridní podobě šestiválců s objemem 1,6 litru. Právě změny v oblasti pohonných jednotek by pak měly být hlavním bodem další velké chystané změny, která by mohla přijít zhruba v roce 2025 nebo 2026.

Královna motorsportu totiž hledá způsob, jak splnit aktuální požadavky na ekologii, a přitom si zachovat svou tvář. Formule 1 už dříve oznámila svůj cíl stát se do roku 2030 uhlíkově neutrálním podnikem, a právě nový pohon by k tomu měl být zásadním klíčem. Přitom disciplína nechce jít, alespoň prozatím, cestou úplného opuštění spalovacích motorů.

„Jsem velmi nakloněn tomu, aby to byly dvoutakty,“ prohlásil Pat Symonds, technický ředitel F1, na adresu pohonných jednotek na konferenci organizace Motorsport Industry Association (Asociace průmyslu v motorsportu). Ta byla věnována právě energetické efektivitě v motoristickém sportu.

Podle Symondse by řešení, ve kterém by ještě figurovalo syntetické palivo vyrobené z uhlíku zachyceného z atmosféry a přebytečné elektřiny z obnovitelných zdrojů, bylo ekologičtější než Formule E. U ní podle něj tvoří výraznou část uhlíkové stopy sportu výroba baterií. Nové palivo by bylo „ušito“ na míru novým motorům, což by přispělo k další efektivitě. A kromě pohonu formulí by mohlo pohánět třeba i letadla, která vozí „cirkus“ F1 po celém světě.

Dvoutaktní motory nejsou něco, co by si dnešní motoristé spojovali s královskou disciplínou motorsportu a ekologií. Vzpomínky na hlučné kouřící bakelitové zázraky z NDR v podobě ikonických trabantů jsou silné především v Evropě, Symonds přesto věří, že dvoutakty mohou být budoucností motorsportu. „Jsou mnohem efektivnější, jejich výfuk zní skvěle a řada problémů starých dvoutaktů je už dnes dávno vyřešena,“ prohlásil někdejší inženýr a manažer týmů Renault a později Williams. Podle něj jsou moderní dvoutakty efektivní a mají před sebou budoucnost.

Nové dvoutakty by měly být nadále spojeny s hybridním ústrojím. Výhodou dvoutaktních motorů by podle Symondse měla být i vysoká „hustota“ výkonu, kdy píst vykonává pracovní cyklus dvakrát častěji než u stávajících motorů. Jakou konkrétní podobu – od konfigurace přes počet válců až po objem – by motory měly mít, zatím není vůbec jasné.

Pravidla by ale měla být poměrně striktní a mnoho součástí jasně definovaných, aby se podařilo udržet náklady na přijatelné úrovni. F1 by tedy měla připravit základní rámec pravidel podobně, jako tomu bylo u chystaných změn v oblastech šasi a aerodynamiky. Díky tomu, že mají současné pohonné jednotky pokračovat do roku 2025, má podle Symondse formule 1 čas technickou stránku vyřešit.

„Na elektromobilech není nic špatného, ale existují důvody, proč nejsou řešením pro každého,“ dodal Symonds, proč má jít F1 cestou hybridních jednotek. „Domnívám se, že spalovací motory mají před sebou dlouhou budoucnost, myslím, že je delší, než si mnoho politiků uvědomuje, protože oni všechno vsází na elektromobily,“ doplnil Symonds.

Naopak budoucnost fosilních paliv je podle něj nejasná. „Může se stát, že další pohonná jednotka, kterou připravíme, bude tou poslední, která bude fungovat na tekuté uhlovodíky. Je velká šance, že i do budoucna tu bude spalovací motor, ale možná bude poháněn vodíkem,“ prohlásil technický šéf F1 na konferenci.

Jak bude vývoj pohonných jednotek ve formuli vypadat, to ukáže až čas. Jisté je, že vedení sportu v čele s majitelem seriálu Liberty Media se snaží mít nad podobou techniky větší kontrolu než například Bernie Ecclestone v minulosti. Zároveň je ale vedení otevřené širším diskusím s jednotlivými týmy, pro které nemusí být aktuální nápad dvoutaktních motorů zrovna lákavý.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Drama v tiebreaku na závěr. Budějovice slaví jedenáctý titul v extralize

25. dubna 2024  21:16,  aktualizováno  22:29

Volejbalisté Českých Budějovic získali jedenáctý extraligový titul. Ve čtvrtém finále porazili...

Kvapilová se loučí s Duklou. Hvězda extraligy přestupuje do Prostějova

25. dubna 2024  22:14

Nejvíce bodující volejbalistka extraligy Nikol Kvapilová po pěti sezonách opouští Duklu Liberec, s...

Tři české jachtařky pro Paříž. Kvalifikovaly se i Burská s Tkadlecovou

25. dubna 2024  20:54

Český jachting bude na olympijských hrách po windsurfařce Kateřině Švíkové zastupovat i posádka...

ONLINE: Manchester City může přeskočit druhý Liverpool, hraje v Brightonu

25. dubna 2024  20:50

Fotbalisté Manchesteru City se v dohrávce 34. kola Premier League představí v Brightonu. V případě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...