Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

aktualizováno 
Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým palivem, které by mělo pomoci splnit cíl uhlíkové neutrality celého sportu do roku 2030. Nad takovými plány uvažuje Pat Symonds, technický ředitel závodního podniku. Nové pohonné jednotky mají přijít v roce 2025 nebo 2026.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Formuli 1 čeká velká změna pravidel: ta aktuální přijde v roce 2021 a měla by se týkat především aerodynamiky vozů a rozpočtových stropů. Naopak pohonné jednotky zůstanou zachovány ve stávající hybridní podobě šestiválců s objemem 1,6 litru. Právě změny v oblasti pohonných jednotek by pak měly být hlavním bodem další velké chystané změny, která by mohla přijít zhruba v roce 2025 nebo 2026.

Královna motorsportu totiž hledá způsob, jak splnit aktuální požadavky na ekologii, a přitom si zachovat svou tvář. Formule 1 už dříve oznámila svůj cíl stát se do roku 2030 uhlíkově neutrálním podnikem, a právě nový pohon by k tomu měl být zásadním klíčem. Přitom disciplína nechce jít, alespoň prozatím, cestou úplného opuštění spalovacích motorů.

„Jsem velmi nakloněn tomu, aby to byly dvoutakty,“ prohlásil Pat Symonds, technický ředitel F1, na adresu pohonných jednotek na konferenci organizace Motorsport Industry Association (Asociace průmyslu v motorsportu). Ta byla věnována právě energetické efektivitě v motoristickém sportu.

Podle Symondse by řešení, ve kterém by ještě figurovalo syntetické palivo vyrobené z uhlíku zachyceného z atmosféry a přebytečné elektřiny z obnovitelných zdrojů, bylo ekologičtější než Formule E. U ní podle něj tvoří výraznou část uhlíkové stopy sportu výroba baterií. Nové palivo by bylo „ušito“ na míru novým motorům, což by přispělo k další efektivitě. A kromě pohonu formulí by mohlo pohánět třeba i letadla, která vozí „cirkus“ F1 po celém světě.

Dvoutaktní motory nejsou něco, co by si dnešní motoristé spojovali s královskou disciplínou motorsportu a ekologií. Vzpomínky na hlučné kouřící bakelitové zázraky z NDR v podobě ikonických trabantů jsou silné především v Evropě, Symonds přesto věří, že dvoutakty mohou být budoucností motorsportu. „Jsou mnohem efektivnější, jejich výfuk zní skvěle a řada problémů starých dvoutaktů je už dnes dávno vyřešena,“ prohlásil někdejší inženýr a manažer týmů Renault a později Williams. Podle něj jsou moderní dvoutakty efektivní a mají před sebou budoucnost.

Nové dvoutakty by měly být nadále spojeny s hybridním ústrojím. Výhodou dvoutaktních motorů by podle Symondse měla být i vysoká „hustota“ výkonu, kdy píst vykonává pracovní cyklus dvakrát častěji než u stávajících motorů. Jakou konkrétní podobu – od konfigurace přes počet válců až po objem – by motory měly mít, zatím není vůbec jasné.

Pravidla by ale měla být poměrně striktní a mnoho součástí jasně definovaných, aby se podařilo udržet náklady na přijatelné úrovni. F1 by tedy měla připravit základní rámec pravidel podobně, jako tomu bylo u chystaných změn v oblastech šasi a aerodynamiky. Díky tomu, že mají současné pohonné jednotky pokračovat do roku 2025, má podle Symondse formule 1 čas technickou stránku vyřešit.

„Na elektromobilech není nic špatného, ale existují důvody, proč nejsou řešením pro každého,“ dodal Symonds, proč má jít F1 cestou hybridních jednotek. „Domnívám se, že spalovací motory mají před sebou dlouhou budoucnost, myslím, že je delší, než si mnoho politiků uvědomuje, protože oni všechno vsází na elektromobily,“ doplnil Symonds.

Naopak budoucnost fosilních paliv je podle něj nejasná. „Může se stát, že další pohonná jednotka, kterou připravíme, bude tou poslední, která bude fungovat na tekuté uhlovodíky. Je velká šance, že i do budoucna tu bude spalovací motor, ale možná bude poháněn vodíkem,“ prohlásil technický šéf F1 na konferenci.

Jak bude vývoj pohonných jednotek ve formuli vypadat, to ukáže až čas. Jisté je, že vedení sportu v čele s majitelem seriálu Liberty Media se snaží mít nad podobou techniky větší kontrolu než například Bernie Ecclestone v minulosti. Zároveň je ale vedení otevřené širším diskusím s jednotlivými týmy, pro které nemusí být aktuální nápad dvoutaktních motorů zrovna lákavý.

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Test nového Peugeotu 2008: následník trůnu dostal parádní vzhled

Současná 2008 byla překvapivým prodejním úspěchem, novinka na ni chce navázat. Dostala parádní vzhled i solidní jízdní...

Garáž dostala nový kabát, chybějí jen vrata. Soutěžte o ně i vy

Někdo v ní parkuje svůj vůz, jiný v ní má dílnu, nebo laický autoservis. Soutěžící Ivan si vytvořil v domě atypickou...

Vtípky, šifry i vychloubání. Značkou na přání se pyšní wartburg i hasiči

Někdo se chce pochlubit světu, jakou káru že si to pořídil, jiný chce pobavit kolegy šoféry a chodce, další si z...

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou koní pod kapotou....

Najdete na iDNES.cz