Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. října 2021 Nina

Elektroformule studentů ČVUT má zrychlení z říše supersportů

Tým eForce Prague Formula z Elektrotechnické fakulty ČVUT představil svůj nový monopost pro soutěžní sérii Formula Student. Zbrusu nová konstrukce má pohon čtyř kol a řadu inovativních řešení, za které by se nemuseli stydět zkušení inženýři nejprestižnějších závodních stájí.

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Však má také série Formula Student mimo jiné sloužit k hledání konstruktérských talentů pro Formuli 1.

Formula Student je soutěž, ve které už od roku 1998 univerzitní týmy každý rok připravují podle zadaných pravidel nový monopost. Malé a lehké formule mohou na první pohled vypadat jako trochu lepší motokáry, ale ve skutečnosti jde o opravdu komplikovaná konstrukční díla. Tým eForce z FEL ČVUT se série Formula Student letos zúčastní už počtvrté.

Fotogalerie

Po monopostech FSE.01, FSE.02 a FES.03 letos nasadí typ označený FSE.04x. Studenti jej odhalili začátkem května v potemnělé atmosféře haly laboratoře vysokého napětí. Označení FSE totiž znamená Formula Student Electric, monoposty týmu z Fakulty elektrotechnické jsou pochopitelně poháněny elektromotory. Krom všech tří předchůdců se při premiéře ke kulisám přiřadilo i místy hodně spektakulární vybavení laboratoře.

Také samotní členové tým eForce pak ukázali, že kromě vývojářských schopností jim nechybí i určitý smysl pro drama, o které si atmosféra laboratoře doslova říkala. Pod plachtou před pódiem se totiž na první pokus ukrývala pouze drátěná silueta, nikoli skutečná formule. Tento moment zaskočil i samotného rektora ČVUT, Petra Konvalinku, který odhalení spolu s ostatními přítomnými přihlížel. Kapitán týmu František Pech se na pódiu omlouval, že tým kvůli šibeničním termínům nestihl vyvinutý vůz sestavit.

Formule sestavená před očima

Byla to ovšem jen vtipná konstrukce, jak přítomným zcela novou studentskou formuli představit detailněji. Monopost se totiž začal na podstavci postupně rodit, kapitána na pódiu nahrazovali vždy jednotliví členové týmu, zodpovědní za vývoj dané části stroje. Ke kolům, na které je mimochodem tým eForce také velmi hrdý, se tak přidal rám a celé šasi monopostu, pak nárazová struktura, přítlačná křídla, kapotáž a nakonec i volant.

Tým tak ukázal, že z hlediska sestavení je Formula Student opravdu překvapivě jednoduchým strojem, o to složitější je ovšem v detailech. Tak například celá formule má hmotnost pouhých 230 kilogramů (bez jezdce), čehož je dosaženo použitím velmi lehkých materiálů. Při odlehčování jde doslova o každý gram a tak jsou konstruktéři týmu hrdí i jen na samotné ráfky kol, které jsou vyrobeny z kompozitních materiálů.

Ráfky jsou desetipalcové a obouvají se do pneumatik Avon, na jejichž směsi tým spolupracoval přímo s dodavatelem. Je opravdu hodně měkká a má zajistit maximální přilnavost a trakci, na omak je i nezahřátá guma až nečekaně lepivá. To bude dobrý základ pro kvalitní dynamické parametry formule.

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT

Čtyřkolka na baterky

Jednotlivá kola budou na vozovku přenášet sílu z elektromotorů, letos je poprvé pro každé kolo použit jeden elektromotor. Vpředu jsou dokonce elektromotory umístěny přímo v náboji kola, vzadu jsou u středu vozu. Zadní elektromotory mají každý výkon 25 kW, vpředu jsou pak osmikilowattové jednotky. To dohromady dává 66 kW výkonu, tedy hezky kulatých 90 koní. Co ohromí ještě víc je ovšem točivý moment, který je 940 Nm a to prakticky konstantně až do rychlosti 70 km/h. Maximální otáčky motorů jsou 9 000 za minutu.

Díky těmto parametrům, nízké hmotnosti a lepivým gumám se piloti (během závodů se typicky vystřídají dva) mohou těšit na ohromující akceleraci. Stovku by měla studentská formule zvládnout za méně než 3 sekundy, přesný čas zatím tým nezná. Ale i tak to bude pořádný kalup, tato hodnota pochází z říše opravdových supersportů.

Energii k elektromotorům budou dodávat články baterií. Ve voze je celkem šest modulů v zadní části, dají se relativně snadno vyměnit. Kapacita celkem 781 článků by měla stačit zhruba na 23 kilometrů závodní jízdy, což je s rezervou vzdálenost vytrvalostních zkoušek studentských monopostů.

V hlavní roli elektronika

Na konstrukci monopostu týmu eForce se kromě studentů FEL ČVUT podílí i frekventanti sousední strojní fakulty. Ti mají na starost především mechanickou konstrukci formule, jejich úkolem je například i správně zkonstruovat nárazovou strukturu z uhlíkových kompozitů. Ta je umístěna v čelní části vozu pod kapotáží a podle předepsaných pravidel musí pohltit určité dané množství energie, což se také testuje.

Formule v Ostravě

Studenti ostravské techniky sestrojili formuli, budou s ní i závodit

Počátkem předloňského listopadu měla formule hotovou "kostru".
Studentskou formuli, která jede až 160 kilometrů v hodině, si ve čtvrtek přišly...

Tato struktura, stejně jako mnoho dalších částí na monopostu FSE.04x je vlastní konstrukce týmu. Vlastně jen málo komponentů tým jednoduše koupí a na vůz namontuje, velká část prochází vlastním vývojem a tým řeší, jak vyvinuté součásti vyrobit.

Asi nejkomplikovanější jsou však elektronické části. Tým vyvinul například vlastní měniče k motorům, specialitou je elektronika, která v podstatě funguje jako aktivní diferenciál. I její návrh a kompletní naprogramování vzniklo v laboratořích týmu eForce a právě tuto součást bude tým hodně ladit při nadcházejících testech na letištní ploše. Právě aktivní elektronický diferenciál totiž bude do jisté míry určovat ovladatelnost a chování vozu.

Podobně jako ve Formuli 1 si pak bude moci pilot právě třeba u diferenciálu vybírat přepínačem z několika přednastavených režimů fungování. Stejně tak bude moci ovlivnit i nastavení kontroly trakce, která je kalibrována s ohledem na různé povrchy. I tento systém vyvinuli a ladí studenti FEL ČVUT.

Cesta k úspěchu

Formule z Hradce

S formulí míří do Singapuru, hradečtí studenti chtějí opět vyhrát

Letošní model formule nazvali hradečtí studenti podle vozítka Curiosity, které

Letošní model formule nazvali hradečtí studenti podle vozítka Curiosity, které stále operuje na Marsu.

Tým eForce by letos chtěl navázat na loňský úspěch monopostu FSE.03 a pokud možno jej ještě vylepšit. V závodě v Itálii získala česká skupina v konkurenci dalších 25 elektrických formulí druhé místo. Stejně jako vloni se letos tým zúčastní celkem čtyř podniků seriálu Formula Student a to v Rakousku, Maďarsku, Itálii a doma v Mostě. Studentský motorsport mohou diváci vidět ve dnech 3. - 6. září.

Pětatřicetičlenný tým se ovšem nežene jen za úspěchem v samotném seriálu. Kromě získaných zkušeností totiž může být účast v sérii pro talentované konstruktéry vstupenkou do mnohem vyšších sfér automobilového závodění. Patronem Formula Student je například Ross Brawn. Toho sice z poslední doby známe jako (již bývalého) šéfa týmu Formule 1 Mercedes AMG Petronas, ale Brawn je především vynikajícím konstruktérem. On stál za vznikem skvělého monopostu Honda, který ovšem nespatřil světlo světa, protože se Honda rozhodla vycouvat z F1. Tolik autu věřil, že sehnal finance, nacpal do něj motor Mercedes a Jenson Button s ním získal svůj doposud jediný titul mistra světa. Předtím stavěl Brawn vítězné monoposty Michaela Schumachera.

Právě Brawn jako patron série před časem prohlásil: „Existují dvě inovativní formy motorsportu: F1 a Formula Student.“ Jakkoli je v tomto ohledu slavný konstruktér zaujatý, je jasné, že studenti si v sérii Formula Student jen tak nehrají, ale opravdu konstruují špičkovou techniku. V rámci pravidel se snaží vytěžit maximum. I proto se seriálu po celém světě každoročně účastní asi 450 konstrukčních týmů. Z pražské ČVUT je to kromě elektroformule z FEL i vůz s klasickým spalovacím motorem z dílen studentů Fakulty strojní. Úspěch pro jejich členy může znamenat mnohé.

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přijdeme až o 300 tisíc vozidel, řekl v Rozstřelu šéf sdružení autoprůmyslu

Výroba aut byla léta tahounem českého průmyslu. Nedostatek čipů ovšem nyní začíná tohoto tahouna dostávat na kolena. ...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Kapka předběhla dobu. První československý aerodynamický vůz se neuchytil

Sloučením dvou prostějovských strojíren Wichterle a F. a J. Kovařík vznikla v roce 1918 společnost Wikov, která kromě...

Benzin může zdražit až ke 40 korunám. Němci teď jezdí tankovat do Česka

Pohonné hmoty prudce zdražují v celé Evropě. Francouzi už hledají v šatníku žluté vesty, Němci jezdí tankovat do Česka...

Mladé ojetiny v Británii cenami překonávají nové vozy, trend míří i do Česka

Těm, kteří si koupí ojetý vůz v Británii, se může stát, že za něj zaplatí více než za nové auto. Prodejci mají takový...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...