Forman byl za 42 platů, na fabii stačí 11

  14:05aktualizováno  14:05
Hádanka: co má společného Citroën ZX z roku 1991 a hybridní limuzína Lexus LS 600h z roku 2008? Asi byste to neuhádli: cenu, za kterou se ve své době prodávali. Kdo měl před 17 lety 499 900 korun na Citroën ZX Aura turbodiesel, jehož nejlepší výbavou byla manuální klimatizace, měl by po přepočtu na dnešní ceny 2,8 milionu korun na limuzínu, nabitou nejmodernějšími technologiemi a neskutečným luxusem.

Škoda Forman | foto: Škoda Auto

Auta byla tenkrát podle ceníků skoro stejně drahá jako dnes, ovšem průměrný plat byl třeba v roce 1993 čtyřikrát nižší. Takže pokud jste chtěli v roce 1994 koupit za 298 tisíc korun Škodu Forman Solitaire, potřebovali jste na ni vydělávat 42 měsíců; dnes vám na Fabii Combi za 269 900 korun stačí hrubých platů jen jedenáct. Pro zajímavost, i cena zmíněného formana přepočítaná do dnešních relací je doslova astronomická: 950 tisíc korun.

A samozřejmě, že nabízená výbava byla na dnešní dobu směšná. Ještě v roce 1996 byl základní model Škoda Felicia LX 1.3 40 kW za 219 900 korun bez posilovače řízení, tónovaných skel, výškově stavitelných sedaček, s neděleným zadním opěradlem, bez otáčkoměru i centrálního zamykání. O klimatizaci, ale třeba i elektrickém ovládání oken jste si mohli nechat zdát, ty byly vyhrazeny nejluxusnějším verzím Laurin a Klement, jejichž cena šplhala ke 400 tisícům korunám. Za takové peníze dnes koupíte třeba mercedes...

Chcete vědět více?

Auta jsou nejlevnější v historii. Auto se vyplatí koupit teď! Čtěte více v zítřejší MF DNES.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz