Ford si koupil teslu na prozkoumání, přeplatil ji o 1,3 milionu korun

aktualizováno 
Na sledování automobilové konkurence jsou experti hlavně špioni z Číny, kteří auta pitvají hned při premiérách na autosalonech přímo před očima usmívajících se manažerů.

Tesla Model X | foto: Tesla Motors

Ostatní automobilky si většinou počkají, vůz si pak koupí a podrobí ho analýze a často ho také do šroubku rozeberou. Málokdy ale zbytečně přeplácejí vůz, jako se tomu stalo v případě Fordu, který nutně potřeboval speciální kousek Tesly X.

Ford koupil za 199 500 dolarů (4,8 milionu korun) v pořadí 64. kus modelu X v bílé barvě od kalifornského prodejce šperků a mincí. Na koupi samotné není nic divného, automobilky normálně kupují modely svých konkurentů.

Fotogalerie

Zvláštní ale je, že Ford přeplatil původní pořizovací cenu vozu jenom proto, aby koupil jeden z prvních vyrobených kusů. „Snad se taková investice Fordu vrátí nějakým zajímavým zjištěním,“ okomentoval částku Michelle Krebs ze serveru autotrader.com.

První edice Tesly X s názvem Founders Series (bylo jich vyrobeno méně než 100 kusů) je určená hlavně pro manažery Tesly a blízké přátele, kterým je například spoluzakladatel Google Sergey Brin. Druhá série Signature Series vyžadovala od zákazníků poměrně vysokou zálohu předem.

Cena vozů z těchto dvou sérií začínala na 132 tisících dolarech, v pořadí 64 vyrobený kus měl původní pořizovací cenu 144 950 dolarů (3,5 milionu korun). Majitel, který vůz Fordu prodal, tedy vydělal dalších 50 tisíc dolarů (to je 1,3 milionu korun).

A to si ho ani pořádně neužil. „Letěl jsem do Chicaga, kde jsem si model X vyzvedl a obratem zamířil k prodejci, kde jsem ho prodal,“ řekl přeprodejce Wayne Skiles pro Bloomberg. Ford si ale za svojí koupí stojí. „Někdy výrobci zaplatí vyšší cenu proto, aby se k modelu od konkurence dostali co nejdřív,“ napsala automobilka ve svém prohlášení.

Tesla Model X

Většina běžných aut bývá dostupná takřka okamžitě a pro kohokoliv, u Tesly je ale praxe poněkud jiná. „Model X byl představen jako koncept v únoru 2012. Nedlouho poté si jej zákazníci mohli rezervovat za registrační poplatek podobně, jako je to v současné době u Modelu 3,“vysvětluje Aleš Neuschl z firmy Bussiness Lease, která je jedním z partnerů značky pro český trh.

„Ford se k modelu X oficiálně nemohl dostat jinou cestou, Tesla si dobře hlídá, komu se vůz prodává. A jestli mu to za to vyšší cenu stálo? Ano, o tom jsem samozřejmě skálopevně přesvedčen,“ dopňuje Neuschl.

Čas se krátí

Ford ale pravděpodobně není jedinou automobilkou, která si teslu pořídila právě tímto způsobem. Analytik Krebs se domnívá, že mezi podobné kupce prvních modelů se už zařadil i General Motors nebo Toyota. Výrobci totiž hledají způsob, jak by mohli zvýšit efektivitu jízdy tak, aby splnili přísné podmínky, které v USA začnou platit od roku 2025. V nich je předepsaná spotřeba paliva v poměru 54,5 ujetých mil na jeden galon paliva (zhruba 88 kilometrů na 3,785 litrů), ke snížení flotilového průměru si automobilky pomáhají právě elektromobily, které jsou teoreticky bezemisní (více čtěte zde).

Ford už do vývoje elektromobilů zainvestoval 4,5 miliardy dolarů a do roku 2020 chce na trh uvést 13 nových modelů elektromobilů a hybridních aut.

Bloomberg tvrdí, že za volantem Tesly X už byl spatřen David Woodhouse, hlavní designér luxusní divize Lincoln. Woodhouse dohlížel na vývoj konceptu SUV Lincoln Navigator, který měl premiéru na letošním autosalonu v New Yorku. Navigator má podobně jako Tesla X racčí křídla, Ford ale tvrdí, že u sériově vyráběného modelu od této konstrukce ustoupí.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Opravené nádraží v Českém Krumlově nabízí wi-fi i dobití elektromobilů

V Českém Krumlově opravili za 82 milionů korun autobusové nádraží.

VIDEO Autobusové nádraží v Českém Krumlově už není ostudou města, které je na seznamu UNESCO. Areál...

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

VIDEO Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal...

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Najdete na iDNES.cz