Ford Puma je zpátky jako hybridní crossover. Sedačky hodíte do pračky

  15:30aktualizováno  15:30
Ford se pouští s ostatními na vlnu elektromobility. Na scénu vrací slavné jméno Puma. Tentokrát to není malé kupé jako kdysi, ale trekkingový hatchback. Crossover s hybridním pohonem. Chce být hlavně praktický, kromě velkého kufru přichází se skvělým nápadem – potahy sedadel se dají vyprat.

Modely SUV již tvoří více než pětinu všech prodaných vozů Ford v Evropě. V roce 2018 narostl jejich odbyt o více než devatenáct procent. „Kompaktní crossover kombinuje emotivní design exteriéru s nejlepším zavazadlovým prostorem v dané třídě a propracovaným mild-hybridním pohonem,“ popisuje novinku Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky. Vzhled nové pumy navazuje na model kuga, který se představil před pár týdny. Plochá kapota a výrazná světla budou hlavním identifikačním znakem. Auto díky tomu nepůsobí tak mohutně. Linie střechy dává pumě nezaměnitelnou siluetu. „Karoserie nenásleduje trend klínovitých profilů, v zájmu vyvážených proporcí má naopak plošší linii pontonu,“ vysvětlují designéři automobilky vedení Amko Lenaartsem.

Puma stojí na platformě Fordu Fiesta. Oproti ní má podvozek Pumy tužší zkrutnou příčku na zadní nápravě, tlumiče pérování o větším průměru, tužší pouzdra a optimalizované horní uložení.

Puma se chlubí obřím kufrem, 456 litrů mu být nejlepší hodnota mezi srovnatelnými kompaktními crossovery. V základní konfiguraci pojme po sklopení zadních sedadel předmět o rozměrech 112 x 97 x 43 cm. V kufru pumy najdeme vychytávku v podobě takzvaného Ford MegaBoxu. Ve speciální krabici s rozměry 76 x 75 x 31 cm, která má objem 80 litrů, lze převážet nestabilní předměty o výšce až 115 cm, například pokojové rostliny, popřípadě ho zakrýt víkem a ukrýt do něj předměty, které nemají být na očích. Díky syntetickému potahu a výpustní zátce je možné box vymývat vodou. 

Ford Puma
Ford Puma

Podlaha kufru je polohovatelná. Kryt zavazadlového prostoru je uchycený do jeho víka. „Pohybuje se spolu s pátými dveřmi a nepotřebuje podpůrná boční lanka. Navíc je natolik pružné, že se jeho tvar přizpůsobí větším předmětům,“ popisuje Linhart.

„Po celou dobu vývoje bylo naším cílem dosáhnout bezprecedentní úrovně praktičnosti v kompaktním a hospodárném balení,“ řekl Norbert Steffens, šéfkonstruktér modelu. „Unikátní Ford MegaBox a krycí plato jsou příkladem inovativního myšlení, které nám pomohlo dosáhnout požadované flexibility bez designových kompromisů.“

Mild-hybridní pohonné ústrojí kombinuje pomocný elektrický pohon se zážehovým tříválcem 1.0 EcoBoost o výkonu 92 a 114 kW (125 a 155 k). Technnologie EcoBoost Hybrid kombinuje zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW a 50 Nm. Startér/generátor zde nahrazuje běžný alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem. Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Startér-generátor vykrývá v nízkých otáčkách spalovacího motoru prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo snížit kompresní poměr a osadit motor větším turbodmychadlem.

Integrovaný startér-generátor dokáže znovu spustit motor přibližně za 300 milisekund. Díky tomu lze častěji aktivovat funkci stop-start. Například při dojíždění do zastavení, jakmile rychlost klesne pod 15 km/h, navíc i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku.

Puma bude k mání i v nehybridních verzích. S litrovým 92kW benzinovým turbotříválcem a na některých trzích i s prozatím nespecifikovaným turbodieselem (pravděpodobně 1,5). Standardem bude šestistupňová manuální převodovka, časem dorazí sedmistupňový dvouspojkový automat.

Ford Puma

Puma se začne prodávat koncem letošního roku. Vyrábět se bude v montážním závodě v rumunské Craiově. Ve výbavě má mít adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek a asistenta vedení uprostřed jízdního pruhu. Ten byl vylepšen o funkci detekce okraje vozovky. Pozná, kde těleso komunikace přechází do nezpevněného povrchu, i když okraj není vyznačen vodorovným dopravním značením. V případě potřeby zasáhne do řízení tak, aby vůz nesjel ze silnice.

Fotogalerie

„Puma zároveň nabídne jako první model ve svém segmentu bezdotykové ovládání pátých dveří (pro otevření stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem – pozn. red.) nebo bederní opěrku s masážní funkcí,“ dodává Linhart.

Přední i zadní sedadla mohou být v závislosti na zvoleném stupni výbavy opatřena snímatelnými a pratelnými potahy. „Díky integrovanému zipu lze potahy snadno sejmout jednou rukou a zákazníci si budou moci vybrat z různých barev a vzorů,“ popisuje Linhart.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Najdete na iDNES.cz