Firma odkázala na své páteční prohlášení, ve kterém konstatuje, že přechod na výrobu elektromobilů si žádá strukturální změny. Evropská divize Fordu zaměstnává 45 000 lidí.
Ford chce zrušit 2 500 míst ve vývoji a dalších 700 v administrativě. Nejvýrazněji toto rozhodnutí pocítí zaměstnanci v Německu, uvedl svaz IG Metall. O plánu automobilky bylo informováno 14 000 pracujících závodu v Kolíně nad Rýnem, včetně 3 800 lidí, kteří v kolínské čtvrti Merkenich pracují ve vývoji. Ještě před třemi lety továrna zaměstnávala 18 tisíc lidí, upřesňuje magazín Quattroruote. Automobilka v Německu zaměstnává kolem 20 000 lidí.
Přelomový ford má narozeniny. Třicátin se uznávané Mondeo nedožilo |
Automobilka zmenšuje své kapacity v Evropě dlouhodobě. „V roce 2018 bylo rozhodnuto zrušit továrnu na převodovky ve francouzském Blanquefortu, zatímco v roce 2019 bylo oznámeno uzavření motorárny v Bridgendu ve Walesu a rozloučení s ruskými závody,“ upřesňuje magazín Quattruruote. „Kromě toho byly loni odhaleny plány na uzavření německého závodu v Saarlouis v roce 2025, prodej závodu v Craiově tureckému společnému podniku Ford Otosan.“ Zaměří se na fabriky ve Valencii (Španělsko) a Kolín nad Rýnem (Německo).
Ford loni oznámil investici dvou miliardy dolarů (bezmála 44 miliard Kč) do rozšíření výroby v kolínském závodě. Nyní se tam vyrábí automobily Ford Fiesta (letos skončí bez náhrady), motory a převodovky. Cílem investice je produkce plně elektrického modelu pro široké spektrum zákazníků.
Konec flámu, Ford se loučí s Fiestou a MPVčky. Focus vydrží do roku 2025 |
Loni v červnu Ford varoval, že v nejbližší době „významně“ sníží počet pracovních míst ve svých závodech ve Španělsku a v Německu, právě přechodu na výrobu elektromobilů.
Společnost v tiskové zprávě zveřejněné minulý týden, zdůraznila, že přechod na elektrickou mobilitu, a to i z důvodu kratší doby nutné pro montáž vozů na baterie, vyžaduje „významné změny ve způsobu, jakým navrhujeme, vyrábíme a prodáváme vozidla Ford“ a ovlivňuje „organizační strukturu a dovednosti, které budeme v budoucnu potřebovat“.
Elektromobilitu Fordu v Evropě odstartuje VW
Ford v rámci přechodu na elektromobilitu v Evropě plánuje na tomto kontinentě uvedení nových elektrických modelů, závod na montáž baterií v Německu a společný podnik na výrobu niklových baterií v Turecku. Americká automobilka též uzavřela partnerství s Volkswagenem. Za šest let má v plánu vyrobit 1,2 milionu vozidel na elektrické platformě MEB německé automobilky.
Ford má v plánu uvést v Evropě dva plně elektrické vozy založené na platformě MEB, to má ovšem být jen dočasný krok k elektrifikaci. První (“středně velký crossover“) bude představen letos, zatímco druhý (“sportovní crossover“) v roce 2024.
Milníky automobilismu: Prosadit lego trvalo třicet let, ale stálo to za to |
Podle informací Financial Times se firma nechce na německého konkurenta dlouhodobě poutat a už přemýšlí o alternativě. Příští generace elektrických vozů Ford pro Evropě tak má spočívat na vlastní architektuře, kterou automobilka vyvíjí ve Spojených státech.
Martin Sander, který divizi elektrických vozidel pro Evropu vede od loňského června, měl pro Financial Times říci, že nová vlastní platforma „je velmi univerzální, velmi schopná“. „Zkoumáme všechny druhy příležitostí, jak daleko můžeme zajít, jaké segmenty s tím můžeme pokrýt.“
Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění |
Celkem by Ford chtěl v Evropě do roku 2024 uvést na trh devět plně elektrických modelů (čtyři osobní automobily a pět dodávek).
Prozatím nemá být rozhodnuto, kdy partnerství s Volkswagenem o MEB platformě vyprší, ale se spuštěním nové vlastní architektury by mohlo na konci tohoto desetiletí postupně odeznít.
Partnerství Fordu a Volkswagenu se týká tří oblastí – autonomního řízení, plně elektrických automobilů v Evropě a užitkových vozidel. První oblast byla nedávno zastavena zrušením projektu Argo AI loni v říjnu. Partnerství v oblasti užitkových vozidel (pick-up, malá městská dodávka a nákladní dodávka) běží. Obě značky nyní uvádějí na trh dvojici technicky identických modelů VW Amarok a Ford Raptor.
Amarok je australský kovboj z jižní Afriky. I Evropě dopřává šestiválec |
Financial Times ještě dodává že Ford nyní neplánuje uvedení malého elektroauta z cenových nižších kategorií, alespoň ne dokud dostatečně neklesnou náklady na baterie.