Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s Fordem Mustangem Mach-E do Norska. Právě takovéto nestandardní cesty nejlépe odhalí mnohé záludnosti této problematiky. Jaké byly reakce čtenářů?

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska | foto: Marek Švidrnochpro iDNES.cz

Z cesty do elektromobilního ráje se stala komedie střižená detektivkou, místy i thrillerem. Je vlastně s podivem, že ještě nikdo nenatočil film ze světa elektromobilů. Určitě by měl velký úspěch. Téma je to hodně výživné, neboť, jak napovídá cestopis redakce iDNES.cz do Norska, skýtá nepřeberný počet možných zápletek a gagů. Původní článek čtěte zde.

Jezdit s elektromobilem jen z domova do práce několik desítek kilometrů, nic zvláštního neukáže. Ale pokud se vydáte za „hranice všedních dnů“, je najednou vše jinak. A jak je vidět, platí to, i když se vydáte do „elektromobilního ráje“.

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

Leckde v médiích prezentovaný názor, že elektromobil je vlastně auto, u kterého je jen spalovací motor nahrazený elektrickým, a že to vlastně žádná změna není, a kdo to nechápe, tak je…, naráží na elektroskeptickou českou náturu. Lakování na růžovo nikomu nepomůže. Je se nutné poprat s celou komplexností elektromobility a jejími slabými místy. V tomto směru cestopis do Norska „nakousl“ jen některé z nich. Není tedy náhoda, že v reakcích na článek a tuto problematiku se sešly vesměs negativní reakce. Tuzemský trh ještě (naštěstí) není v tomto směru zdeformován dotacemi na elektromobily a zatím tedy v tomto směru funguje selský rozum.

Homo electromobilis

Pravdou je, že vlastnictví elektromobilu si vyžaduje komplexní změnu přístupu. Znamená to v podstatě ze sebe vychovat jakéhosi homo electromobilis, člověka elektromobilního, který neúnavně stále kontroluje aplikace, pořád přemýšlí o svém autě, jak mu tu a tam přilepšit nějakým tím ampérem a kilometrem dojezdu, když je pár minutek volných. Elektromobil se tak stává jakýmsi dalším dítětem, o které je potřeba se postarat. A neztratit brzy nervy…

Nezbývá než se smířit s tím, že auto již neslouží nám, ale my jemu. A v tom je kámen úrazu. Zmínila to i celá řada čtenářů včetně Karla Krále a Zdeňka Matušky, kteří z tohoto důvodu o autě na baterky rozhodně neuvažují.

Čína a Kalifornie vypínají nabíječky autům na baterky, je málo elektřiny

Ano chce to odříct si trochu toho pohodlí. A to ani nemusíte jet na dovolenou ve vzdálené cizině. Obnáší to třeba večer před půlnocí po televizní detektivce na sídlišti vyběhnout z domova k nedaleké dobíjecí stanici odpojit nabité auto a uvolnit místo jiným. Mnohdy v dešti či sněžení. A přeparkovat svého čtyřkolého „miláčka“ na běžné místo, kterého se takto večer na sídlišti třeba nedostává. Z pouhého „vyběhnutí“ se tak pak nakonec stane půlhodinka, zatímco jiní již v klidu spí. Ve vlastním zájmu si to tak musíme sami zdůvodnit, že je to vlastně prima se večer projít na čerstvém vzduchu…

Jaksi samozřejmě se očekává, že majitel elektromobilu je fanouškem moderních technologií a stahuje si aplikace jako na běžícím pásu.

Kupříkladu Václav Hellebrand míní, že jen naprostý šílenec může na tak dlouhou cestu do ciziny vyrazit s autem na elektřinu, se kterým nikdy předtím nejel. Ostatně autor článku se k tomuto laickému přístupu přiznává: „Ačkoli si zcela jistě vysloužíme nejeden úšklebek od zkušených elektromobilistů, toto jsou řádky určené pro naprosté elektroamatéry. Zkušení elektromobilisté se budou chytat za hlavu, ti, kdo se k přepnutí na elektrickou trakci chystají, aspoň pochopí, že proškolení od prodejce a četba manuálu nejsou zbytečné.“

Zatím radši jen „okolo komína“

Problém je, že elektromobily nejsou koncipované jako malé vozy pro pohyb po městech, ale výhledově mají nahradit všechna auta. Luděk Chrástek píše, že jako druhé auto do rodiny s možností vlastního dobíjení pro ježdění po městě a okolí elektromobil naopak považuje za dobré řešení. Ale jako jediné univerzální auto na všechno, to ani omylem. Téhož tématu se dotkl i Jaroslav Makovec, který míní, že ideální auto na dojíždění do města ani nemusí mít moc velký dojezd, ale musí být levné, protože půjde o druhé auto a s parkováním kdekoliv, jako je to nyní. A jak dodává, tak taková auta se teď již prakticky nevyrábějí, protože se automobilkám kvůli regulaci nevyplatí. A záměr udělat z elektromobilu „hlavní auto“ je zatím velmi bolestný proces.

Další čtenář Petr Pažout poukázal na hlavní problém dnešních elektroaut, jímž je výrazné snížení dojezdu na dálnici, a to zejména v zimních měsících, ale i za parného léta. Uvádí i příklad, kdy při jízdě po Německu s Porsche Taycan Turbo S v létě kvůli chlazení baterií, pohonu i interiéru se mu při jízdě rychlostí okolo 170 km/h snížil dojezd na 260 km. Takže po hodině a půl jízdy potřeboval skoro hodinovou přestávku na nabíjení, protože ne všude je k dispozici 250 DC nabíječka, a pokud je obsazeno víc stojanů kvůli limitaci přípojky, tak se většinou na 250 kW stejně nelze dostat. Petr Pažout uvádí i srovnání se svým druhým vozem s klasickým pohonem, jímž je Audi A8 4.0 TDI. S ním i při stylu „rychle a zběsile“ se spotřebou 14 l/100 km ujede 500 km a zvládne tedy jet z jednání domů třeba 200 km vyzvednout děti a poté hned ujet dalších 150 km na chalupu, což u většiny dnešních elektromobilů není možné.

Další čtenář Daniel Striček dodává, že mnohem lepší než elektromobil, je pro delší jízdy plug-in hybrid. Jezdí superbem a chválí si provozní parametry, kdy i při dlouhých služebních cestách ho nic nelimituje a díky nabíjení pro cesty do práce si drží velmi pěkný dlouhodobý průměr 5,1 l/100 km.

Podle Jana Szamaránszkého elektromobil patří do města pro jízdy „okolí komína“, dál zatím ne. A Roman Vocetka ještě dodává, že navíc jen s rodinným domem a wallboxem, jinak je to očistec.

Platba bankovní kartou za dobití elektromobilu je stále v nedohlednu

Ivo Bouše zase naráží na velký problém, že prakticky nikde u dobíječek nejde platit platební kartou a je potřeba mít stažené všelijaké aplikace a naučit se různé způsoby obíjení u různých provozovatelů. Jak ukázal cestopis, tak ne vždy to musí znamenat úspěšně absolvované nabíjení. Je to jen technika, která občas selže, a to většinou zrovna v tu nejnevhodnější dobu. Ondřej Havlík v této souvislosti zmínil, že na roztříštěnost nabíječek s různým systémem potvrzování nabíjení můžete zapomenout, když máte Teslu, jejíž výhodou je rozsáhlá dobíjecí síť s osvědčeným systémem.

Dovolená plná napětí

Další čtenář Honza Krenstetter na článek zareagoval ve smyslu, že jako adrenalinová dovolená se staršími dětmi by to asi šlo, ale jinak vlastně ne. A Petr Sedlák zmiňuje, že dovolenou chápe jako odpočinek, a ne jako adrenalinový stres, kdy místo památek, výletů a koupání musí plánovat cestu od nabíječky k nabíječce a ještě trnout, jestli bude volná nebo funkční, a jestli k ní vůbec dojede. Štefan Surovjak a Petr Prokop naopak v reakci na článek napsali: I cesta je cíl.

Štěpán Peti vše odlehčil konstatováním, že největší prací elektromobilisty je neustále vymýšlet nové důvody k zastavení. Podle jeho názoru by výrobci měli dávat k autu nějaký seznam výmluv ve stylu: „Stejně jsem potřeboval na WC“, „Stejně jsem potřeboval nakoupit“ nebo „Alespoň jsem si mohl dát kávu“.

Vše je otázkou přístupu. Kdo chce prožít poklidnou dovolenou bez nějakých velkých překvapení, ať se v případě jízdy na dovolenou ve vzdálené cizině vyhne elektromobilům obloukem. Kdo naopak hledá trochu toho vzrušení a zpestření po jinak stereotypním pracovním roce, pro toho to může být taková jízda naopak tím pravým řešením. A čím menší dojezd auto má, tím lépe. Určitě to chce plánovat co nejméně, rozhodně nečíst žádné návody, nijak podrobněji neplánovat cestu a nechat vše na náhodě. Ideálně s autem vyrazit hned poté, co si ho pořídíte, a nejlépe někam, kde se nedomluvíte. Potom je to záruka toho, že dovolená nebude žádná nuda. Rozhodně to není pro každého.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nejlevnější škodovkou by mohla být Octavia, dnes startuje nad půlmilionem

Škoda Octavia

Podle dosavadního vývoje přijde Škoda v příštích letech o šest vyráběných modelů. Zejména o...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

BMW ukazuje, že i poměrně velké a luxusní SUV může mít nízkou spotřebu ......

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky...

Nové škody se Sharyaq a Prediaq jmenovat nebudou, názvy se týkají hokeje

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto si nechala u Úřadu průmyslového...

VIDEO Nové modely Škody Auto se Sharyaq a Prediaq jmenovat nebudou. Názvy, které si Škoda nechala...

Nová sedmimístná elektrická škoda v plné parádě. Místo znaku má nápis

Škoda Vision 7S

VIDEO Škoda představila studii elektrického SUV Vision 7S, která má být také slabikářem zcela nového...

Nový šéf Škody začíná velkým třeskem. První rozhovor dal iDNES.cz

Klaus Zellmer

VIDEO Exkluzivně Klaus Zellmer, od července nový šéf automobilky Škoda, měl na pomyslné narozeninové oslavě...

Elektromobily zdražují víc než spalovací auta. Rostou náklady na výrobu

Fiat 500 3+1

Elektromobily měly podle mnohých příznivců tohoto pohonu postupně zlevňovat a cenou se přibližovat...

Malé kousnutí, velké škody. Hlodavé potvory jsou postrachem elektromobilů

Do motorů aut kuny láká zbytkové teplo. A jakmile si ho svými pachy označkují,...

To, že kuna může udělat pořádnou paseku mezi slepicemi v kurníku, není novinkou. Ale že svými...

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

S karavanem za vínem. Tipy na výlet od Lednice po Belgii

Sklenka vína je pro mnoho kempařů příjemným zakončením dne stráveného na cestách. Ambasadoři Camperguru proto vybrali...

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

„Přesuneme kvůli plynu výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen,“ může se to zdát jako popíchnutí...

Ukradený vynález za miliardy. Jak český David přemohl amerického Goliáše

Premium Nápad za miliardy, bez nadsázky. František Hrabal jel v roce 2001 autem, a když si na křižovatce všiml, jak se vedle...

Bouračky a kanibalové. Autor nejdivnějšího autofilmu všech dob zemřel

Auta, bouračky, oživlý revolucionář, kanibalové. V jednom filmu? Ano. Snímek se jmenuje Week-End a v roce 1967 jej...

Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné
Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné

Realizovat se a přitom si vydělávat a dělat něco, co má smysl. Takovou výzvu přijala Pavlína Heyduková, která už téměř 20 let dělá, podle svých...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...