Ford má recept, jak zkrotit neposlušné obry. Vylepšené ESP zabrzdí před zatáčkou

  11:00aktualizováno  11:18
Americká automobilka Ford právě dokončuje intenzivní testování budoucí generace SUV Explorer. Ta se na trh dostane příští rok a jako první nabídne stabilizační systém CCT, který má zabránit převrácení vozu při příliš rychlém průjezdu zatáčkou.

Ford Curve Control Technology | foto: Ford Motor Company

Vozy kategorie SUV jsou z podstaty své vysoké konstrukce na převrácení daleko náchylnější než jiné vozy. V USA dochází podle údajů Fordu ročně až k 50 000 nehodám v důsledku nepřiměřeně rychlého nájezdu do zatáčky. V mnoha těchto případech dochází k převrácením vozu a nejvíce z těchto převrácených aut jsou vozy kategorie SUV. Tato auta se často při nepřiměřených rychlostech převrátí při "zaškobrtnutí" o nerovnost na vozovce nebo třeba obrubník či jiný okraj.

Běžné stabilizační systémy jednoduše nedovedou rozjetý vůz s vysokým těžištěm zkrotit a tak často dochází k tomu nejhoršímu. Potíž je v tom, že ESP má sice primárně bránit převrácení vozu, ale často tak vlastně podporuje nedotáčivost, která má za následek, že se vůz řítí ven ze silnice.

Ford Curve Control Technology

Ford tomu ale chce utržit s novou generací svého SUV Explorer přítrž. Kromě nových airbagů v bezpečnostních pásech totiž vůz dostane systém Curve Control Technology. Curve Control bude spolupracovat s běžným stabilizačním systémem ESP ale jeho úkol je trochu jiný. Zatímco ESP bude nadále vůz krotit ve většině situací na hraně, CCT bude schopno vůz "ukočírovat" ve chvílích opravdu razantního nájezdu do zatáčky vysokou rychlostí kdy se dostavuje výrazná nedotáčivost a mohlo by hrozit převrácení.

CCT je vlastně jen dalším rozšířením schopností stabilizačního systému. Zatímco běžné ESP přibrzďuje v krizových situacích jednotlivá kola tak, aby auto jelo požadovaným směrem a přitom řidič jeho zásah vlastně ani nezaznamenal, CCT bude fungovat trochu důrazněji. V řeči čísel – zatímco běžný stabilizační systém je schopen vyvolat zpomalení 0,1 g, CCT bude schopno vůz zpomalit s intenzitou až 0,5 g, což stačí na zpomalení vozu o zhruba 16 km/h během jediné sekundy.

Ford Curve Control Technology

CCT bude přitom nadále snažit vůz srovnat stejným způsobem jako ESP, na každé ze čtyř kol může být tedy vyvíjena podle potřeby různá brzdná síla. Toto výrazné zpomalení může rozhodnout o tom, zda se vůz v zatáčce udrží nebo třeba narazí do obrubníku, který často k převrácení SUV snadno přispěje. Systém CCT neobsahuje žádné nové mechanické prvky, jde čistě o další fázi softwarového vývoje stabilizačních systémů. Ford jej pro nový Explorer ladil dlouhých 18 měsíců. Díky CCT by vrozená nedotáčivost na předek těžkého SUV neměla nezkušeným řidičům přivolávat tolik horkých chvilek jako tomu bylo doposud.

Ford chce tento nový elektronický systém do roku 2015 montovat do devadesáti procent svých SUV a pick-upů. Prozatím není příliš jasné, nakolik tyto proklamace budou platit pro evropské modely, ale dříve nebo později se se systémem jistě setkáme. Naopak řidiči preferující čisté jízdní zážitky se nemusí bát, že by Ford systém rozšířil do celého svého portfolia. CCT je určen opravdu jen pro krocení velkých těžkých aut náchylných na převrácení, klasické sedany nebo sportovní modely jej (alespoň prozatím) nedostanou. Je ale otázkou, jakým směrem se bude ubírat vývoj systému. Pak je možné, že za několik let s trochu jinou charakteristikou objeví i ve vozech sportovnějšího naturelu.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Autofotka týdne: Polské řešení městského motorismu – šlapací supersport

Polský kutil Andrzej Burek si postavil šlapací supersport Mercedes SLS

Vyhánění aut z měst nabírá na obrátkách. Čím si vyrazit do centra, když chcete udělat dojem a jste zvyklý být vídaný za...

Najdete na iDNES.cz