Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Ford má recept, jak zkrotit neposlušné obry. Vylepšené ESP zabrzdí před zatáčkou

  11:00aktualizováno  11:18
Americká automobilka Ford právě dokončuje intenzivní testování budoucí generace SUV Explorer. Ta se na trh dostane příští rok a jako první nabídne stabilizační systém CCT, který má zabránit převrácení vozu při příliš rychlém průjezdu zatáčkou.

Ford Curve Control Technology | foto: Ford Motor Company

Vozy kategorie SUV jsou z podstaty své vysoké konstrukce na převrácení daleko náchylnější než jiné vozy. V USA dochází podle údajů Fordu ročně až k 50 000 nehodám v důsledku nepřiměřeně rychlého nájezdu do zatáčky. V mnoha těchto případech dochází k převrácením vozu a nejvíce z těchto převrácených aut jsou vozy kategorie SUV. Tato auta se často při nepřiměřených rychlostech převrátí při "zaškobrtnutí" o nerovnost na vozovce nebo třeba obrubník či jiný okraj.

Běžné stabilizační systémy jednoduše nedovedou rozjetý vůz s vysokým těžištěm zkrotit a tak často dochází k tomu nejhoršímu. Potíž je v tom, že ESP má sice primárně bránit převrácení vozu, ale často tak vlastně podporuje nedotáčivost, která má za následek, že se vůz řítí ven ze silnice.

Ford Curve Control Technology

Ford tomu ale chce utržit s novou generací svého SUV Explorer přítrž. Kromě nových airbagů v bezpečnostních pásech totiž vůz dostane systém Curve Control Technology. Curve Control bude spolupracovat s běžným stabilizačním systémem ESP ale jeho úkol je trochu jiný. Zatímco ESP bude nadále vůz krotit ve většině situací na hraně, CCT bude schopno vůz "ukočírovat" ve chvílích opravdu razantního nájezdu do zatáčky vysokou rychlostí kdy se dostavuje výrazná nedotáčivost a mohlo by hrozit převrácení.

CCT je vlastně jen dalším rozšířením schopností stabilizačního systému. Zatímco běžné ESP přibrzďuje v krizových situacích jednotlivá kola tak, aby auto jelo požadovaným směrem a přitom řidič jeho zásah vlastně ani nezaznamenal, CCT bude fungovat trochu důrazněji. V řeči čísel – zatímco běžný stabilizační systém je schopen vyvolat zpomalení 0,1 g, CCT bude schopno vůz zpomalit s intenzitou až 0,5 g, což stačí na zpomalení vozu o zhruba 16 km/h během jediné sekundy.

Ford Curve Control Technology

CCT bude přitom nadále snažit vůz srovnat stejným způsobem jako ESP, na každé ze čtyř kol může být tedy vyvíjena podle potřeby různá brzdná síla. Toto výrazné zpomalení může rozhodnout o tom, zda se vůz v zatáčce udrží nebo třeba narazí do obrubníku, který často k převrácení SUV snadno přispěje. Systém CCT neobsahuje žádné nové mechanické prvky, jde čistě o další fázi softwarového vývoje stabilizačních systémů. Ford jej pro nový Explorer ladil dlouhých 18 měsíců. Díky CCT by vrozená nedotáčivost na předek těžkého SUV neměla nezkušeným řidičům přivolávat tolik horkých chvilek jako tomu bylo doposud.

Ford chce tento nový elektronický systém do roku 2015 montovat do devadesáti procent svých SUV a pick-upů. Prozatím není příliš jasné, nakolik tyto proklamace budou platit pro evropské modely, ale dříve nebo později se se systémem jistě setkáme. Naopak řidiči preferující čisté jízdní zážitky se nemusí bát, že by Ford systém rozšířil do celého svého portfolia. CCT je určen opravdu jen pro krocení velkých těžkých aut náchylných na převrácení, klasické sedany nebo sportovní modely jej (alespoň prozatím) nedostanou. Je ale otázkou, jakým směrem se bude ubírat vývoj systému. Pak je možné, že za několik let s trochu jinou charakteristikou objeví i ve vozech sportovnějšího naturelu.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky
Premium

Za český plat koupíte 600 litrů benzínu. Žádná výhra to ovšem není

Každý, kdo někdy řídil osobní vůz, to jistě zažil. Nádrž je téměř prázdná a vy musíte dotankovat. Na čerpací stanici...

Premium

Morseovka nebo mapa na přihrádce. Hledali jsme skryté symboly na autech

Mnoho automobilek věnuje obrovskou pozornost detailům – a to i těm, které nemají žádný vliv na celkové fungování auta....

Premium

Náledí každoročně ohrožuje řidiče. Co dělat, když dostanete smyk?

Ledovka na silnici často děsí i zkušené řidiče. I ti nejlepší z nás občas selžou. V případě náledí to platí dvojnásob....

Premium

Auta českých seriálů: Legendární Sanitka zmapovala záchranářské vozy

„Proměny světa a tep lidských srdcí. A v každém zlomku tohoto času umírá člověk. Nebo se rodí. A vždycky je mu někdo na...

Najdete na iDNES.cz