Z Fordu Ka bude globální minivůz. Tři dveře a osobitý charakter zmizí

aktualizováno 
Automobilka Ford v Brazílii představila nový globální model Ka. Nový zástupce třídy nejmenších vozů je určen pro světové trhy, možná se tak podívá i do Evropy. Tady by klasicky střižený model nahradil dosavadní dvě generace spíše uličnického káčka. Definitivní rozhodnutí však zatím nepadlo.

Koncept globálního minivozu Ford Ka | foto: Ford South America

Ford zatím představil nový malý pětidveřový hatchback jménem Ka v Brazílii jako koncept, výroba a prodej auta tu jen s minimem změn začne příští rok. Nové globální ka se výrazně liší od toho, které v současnosti známe z Evropy. Model s výrazným designem a výhradně třídveřovou karosérií se změnil k nepoznání. Z káčka je teď neobyčejně elegantní minivůz s pěticí dveří, který vypadá mnohem dospěleji, než bychom podle velikosti auta očekávali. Oproti současnému káčku to tedy je obrat o 180°.

Fotogalerie

Ford použil svůj současný globální designový jazyk s typickou šestiúhelníkovou maskou. Díky ní a vyšší stavbě vypadá miniaturní ka mohutněji než současná fiesta, přitom je pochopitelně menší. Teprve pohled na zadní partie prozradí užší stavbu vozu a jeho celkově subtilnější charakter. Celkově je však design káčka opravdovým překvapením, takto dospěle působící malý vůz bychom na trhu hledali jen těžko.

Ford to vlastně potvrzuje. Cílem designérů bylo dát autu alespoň trochu prémiový vzhled. Ka má vypadat jako podstatně dražší auto a alespoň podle prvních fotografií se mu to docela daří. Koncept i sériové auto pak mají mít i některé v dané třídě netradiční prvky výbavy. Například tu má být dokovací stanice pro smartphone, který pak půjde využívat k navigaci a k dalším funkcím. 

Sériové ka, které bude určeno především pro trhy v Jižní Americe a v jihovýchodní Asii (má se tu prodat 44 procent produkce). Možná i proto zatím není jasné, zda se nové ka objeví i v Evropě. Místní zákazníci jsou totiž u nejmenších aut většinou zvyklí na výrazný styl a určitou osobitost (i když pochopitelně existují výjimky). Pokud ovšem má model Ka v Evropě vůbec nějakou budoucnost, je téměř nemyslitelné, aby místní pobočka vyvíjela vlastní typ.

Navíc je prakticky jisté, že spolupráce s Fiatem, z jehož modelu 500 současné káčko vychází a vyrábí se s ním na stejné lince, už pokračovat nebude.

Dalším důkazem, že lokální modely nejsou možnou variantou, je malé SUV ecosport. To na evropském trhu nahradí mimořádně populární fusion. Do Česka se však ecosport moc nežene, protože centrála nasadila moc sebevědomé ceny, se kterými by byl na našem trhu neprodejný.

Ještě pár let si ovšem v Evropě stávající káčko budete moci pořídit. A to i přes klesající zájem o tento model. Za 10 měsíců letošního roku se jej prodalo asi 40 tisíc kusů, což je meziročně o 18 procent méně. "Náš kontrakt s Fiatem sahá až do druhé poloviny této dekády, takže nikam nespěcháme," komentoval už loni pro server Automotive News možný příchod nástupce ka šéf evropského Fordu Stephen Odell. Od roku 2008 vyráběné ka se tedy bude prodávat nejméně do roku 2016, možná déle. Ford má tedy dost času si rozmyslet, zda vůbec nejmenší model v nabídce nahradí a jestli to bude právě nově představeným globálním kusem.

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Autofotka týdne: dodávky budou závodit, prototyp trénoval v Mostě

Prototyp závodní dodávky Iveco LT4 Cup

Bílá dodávka upalující po dálnici je fenomén a taky trochu klišé. Teď budou mít vlastní okruhový šampionát. Na...

Europoslanci schválili nové bezpečnostní prvky aut, hrozí jejich zdražení

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropský parlament schválil návrh nařízení o rozšíření povinné výbavy nových automobilů o vyspělé bezpečnostní...

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Najdete na iDNES.cz