Absolutní pesimismus u vrcholných manažerů, kteří si ročně na odměnách přijdou v přepočtu na půl miliardy korun, je věc nebývalá. Nicméně generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ford Jim Farley si právě takovou etapou prochází. Během inspekční cesty totiž mohl nahlédnout za rudou oponu automobilového průmyslu velké Číny. A co tam uviděl, mu prý způsobilo nefalšovaný šok.
Čínu a její automobilky už nevnímá jako klasickou konkurenci. Protože konkurence v zásadě dělá něco podobného, zatímco se snaží prorazit marketingem, cenou nebo kvalitou. Jenže Čína dělá něco úplně jiného a postupuje při tom naprosto odlišně. Počíná si mnohem efektivněji a dosahuje výrazně lepších výsledků.
„Je to budíček, nejspíš asi ten poslední,“ říká nyní Farley, který o své cestě obsáhle referoval v rozhovoru pro Walll Street Journal. „Pokud se ve Fordu ani teď neprobudíme, bude spát nejspíš už navěky.“ Stejně jako všechny ostatní automobilky, americké i evropské. A co ještě čtenářům sdělil?
Tempo vývoje uvnitř čínských automobilek dosahuje tak závratných rychlostí, protože se tam nebojí plně využívat možností nástrojů, například umělé inteligence.