Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda elektrickým Fordem. Pohání ho technika VW, ale je lépe vyladěná

U Fordu jsme si již zvykli čekat a po více než roce od představení elektrického Exploreru jsme se s ním konečně svezli. Explorer přiváží nápad a příběh a zastánce elektromobility potěší dojezdem i jízdním projevem.

Evropské automobilky zkouší „čelit novým výzvám“ různým způsobem. Veřejným tajemstvím jsou třeba dohody mezi evropskou částí Fordu a Volkswagenem: zatímco Ford wolfsburgským poskytl užitkové modely Ranger/Amarok či Transit Custom/Transporter, Volkswagen mu zase přepustil know-how své platformy MEB pro osobní elektromobily.

Původně s ní VW Group chtěl ovládnout elektrifikaci a řešení MEB dodávat konkurenci, ale překotný vývoj rozhodl jinak, takže se nyní evropský Ford stal vlastně jeho jediným „odběratelem“. Nový, plně elektrický Explorer představili již loni na jaře, ale s kolegy z poroty volící evropský Vůz roku (COTY) jsme si jej exkluzivně vyzkoušeli až počátkem letošního června, a to v malebných kulisách okolí slovinské Lublaně.

Ford Explorer

Marin Gjaja, šéf evropského programu elektromobilů Ford, nás ujistil o tom, že byli součástí vývoje od samotného počátku zrodu platformy VW MEB. Rozhodli se to totiž vzít skutečně od podlahy: svůj vyhlášený výrobní areál v Kolíně nad Rýnem (za 90 let tam Ford postavil přes 18 milionů aut) nákladem přesahujícím 2 miliardy eur přestavěli do podoby první továrny na elektrické vozy Ford v Evropě (rekonstrukce někdejší převodovkárny v britském Halewoodu spolkla dalších 380 milionů). Kolínská továrna se nyní rozkládá na ploše 125 hektarů a veškerou energii z elektřiny a plynu čerpá z obnovitelných zdrojů.

Sériová výroba Exploreru naběhla v Kolíně nad Rýnem 4. června po řadě odkladů, spojených zřejmě nakonec s implementací od července platných standardů pro kybernetické zabezpečení. Je však chvályhodné, že vůz nakonec přijíždí v nejnovější podobě techniky VW MEB, a v některých případech ji dokonce překonává.

Cupra veze elektrickou parybu z Číny. Bratrance enyaqu jsme prošmejdili

Explorer je tak nyní k dispozici ve stejných dvou specifikacích jako nová Cupra Tavascan nebo čerstvě modernizovaná Škoda Enyaq. Ford Explorer koupíte s pohonem zadních kol novým elektromotorem o výkonu 210 kW (286 k), ve verzi AWD pak druhým vpředu, s výkonem 80 kW (109 k) a kombinovaným maximem 250 kW (340 k). Maximum okamžitého točivého momentu je v obou případech s ohledem na výkon baterky 545 N.m.

V prvním případě Explorer využívá téhož li-ion akumulátoru jako vozy koncernu Volkswagen, tedy s využitelnou kapacitou 77 kWh a nabíjením výkonem až 135 kW, ovšem verze s motory na obou nápravách přichází s akumulátorem nové generace, tedy s upravenou chemií a větší energetickou hustotou. Proti spekulacím nejde o pokrokové fosfátové řešení LFP, ale o konvenční li-ion strukturu, a spíše než kosmetické navýšení využitelné kapacity na 79 kW u něj překvapí možnost nabíjet výkonem až 185 kW. To zatím neumí ani Tavascan, ani Enyaq, ale podle všeho má podobnou baterii nová Cupra Born VZ.

Nabití z 10 na 80 % kapacity má díky tomu každopádně trvat asi 26 minut, o několik minut kratší dobu než u Exploreru RWD. Bez ohledu na provedení se dojezd na jedno nabití u nového fordu pohybuje kolem 550 km podle normy WLTP pro kombinovaný provoz.

Američan v Evropě

Zvenčí nový Ford Explorer vyniká vlastním stylistickým jazykem a produkty VW připomíná jen v detailech (dveřní kliky, pětiúhelníková skla v předních dveřích jako u Tavascanu). Zpracování robustní přídě i ostře zkosené zadní stěny podle Amka Leenartse, který to během pár let dotáhl až na šéfdesignéra evropského Fordu, má odrážet příběh o tom, že ačkoli je Explorer elektromobilem vyvinutým zvlášť pro Evropu a vyráběným výhradně tamtéž, jde o „produkt americké značky v Evropě“.

Palubní deska Exploreru je řešena horizontálně a v modelu Premium tvoří její horní rovinu jeden z reproduktorů soundsystému B&O. Střední úroveň tohoto systému decentně skrývá regulovatelné výdechy ventilace a ta spodní přechází do dveřních výplní. Přísně symetrické rozdělení palubní desky mezi řidiče a spolujezdce (donedávna to tak měl Mustang) opakuje dojem robustnosti exteriéru a jeho středem je standardně dodávaný a na výšku orientovaný 14,6palcový dotykový monitor, připomínající řešení používané nejen v elektrickém Mustangu Mach-E, ale třeba i v novém Fordu Ranger. Pracuje intuitivně a rychle a je přehledně rozvržen, ovšem skrývá i jedno významné tajemství: jeho sklon lze měnit! Pokud spodní patu odsunete vpřed, a to s ohledem na omezení zrcadlení okolí uděláte zřejmě okamžitě, lépe se budete „trefovat“, a navíc se objeví prostor pro odkládání drobností. Posunete-li displej zase k sobě, tento prostor se stane skrytým před zraky okolí, a navíc se s uzamčením vozu zablokuje do podoby trezoru. Až v liště za ním máte dotykové „potahovátko“ hlasitosti rádia a rovněž dotykové spínání varovného osvětlení.

Čalounické a obkladové materiály jsou v Exploreru na velmi slušné úrovni a nijak nepřipomínají pojetí VW Group. Platforma MEB se však samozřejmě promítá i do pracoviště řidiče. Ten tak má před sebou malý a z volkswagenů velmi dobře známý digitální přístrojový štít (byť jeho obal celkový tvar částečně upravuje) a stejné jsou též páčky před volantem: ta pravá je voličem režimů, ta levá sdružuje blikače, stěrače (standardně samočinné) a světelnou houkačku. Na ramenech volantu bohužel nejsou mechanické přepínače, ale dotykové plošky. Skrojení jejich vnějších horních hran sice naštěstí zamezuje nechtěným zásahům při otáčení volantem, ale jde stále o řešení veskrze necitlivé a protivné.

Ani malý, ani velký

Interiér při našich prvních jízdách působil velmi příjemným a vzdušným dojmem. Podle Amka Leenartse chtěli na dané platformě MEB vyvinout vůz ani malý, ani velký, a to se jim povedlo. V porovnání s dobře známým Enyaqem má 4,5metrový Explorer o 5 mm kratší rozvor a je o 185 mm kratší, ale zároveň je o 107 mm delší než VW ID.3 stojící na stejném rozvoru.

Zavazadlový prostor v základním uspořádání pojme slušných 450 l nákladu a po sklopení zadních opěradel až 1 422 l. Příjemně potěšilo tvarování přiměřeně tuhých sedadel. Vpředu mají i náznakovou boční oporu a vzadu nesedíte s koleny pod bradou. Místa je kol dokola dostatek i pro dospělé s vzrůstem kolem 190 cm. Z kuchyně Volkswagenu pochází i výklopná koule tažného zařízení, na níž utáhnete přívěs 750 kg nebrzděný a až 1 200 kg brzděný, a to už se konečně dostáváme k jízdě.

Mladý Ford Puma si v bazaru drží cenu. Možná se vyplatí připlatit za nový

Kliďas

Dynamika Exploreru samozřejmě nechybí. Z klidu na 100 km/h verze s pohonem zadních kol zrychlí za 6,4 s a „čtyřkolka“ se k této metě dobere již za 5,3 s, přičemž nejvyšší rychlost je vždy omezena na 180 km/h. Naše první jízdy sice neumožnily seriózní měření délky nabíjení ani spotřeby, ovšem i po svižných přesunech serpentinami v okolí Bledského jezera při návratu do Lublaně palubní počítač sliboval po ujetí 137 km kapacitu akumulátoru 64 % a dojezd dalších 292 km. Co však můžeme hodnotit odpovědně, to je třeba ohromný klid i v dálničních rychlostech, daný efektivním odhlučněním podběhů i nízkým aerodynamickým odporem. Skutečně přesné řízení od elektromobilu této třídy asi nikdo očekávat nebude, ale srovnáváme-li jej s konkurencí od VW, Ford Explorer exceluje především ve dvou disciplínách.

Zaprvé jde o přirozenou citlivost brzdového pedálu, a to dokonce i při dobrzďování těsně před zastavením, kdy z rekuperace systém přepíná na kolové brzdy. A za druhé Explorer vyniká naladěním podvozku. Specifická kombinace silentbloků, pružin a tlumičů si elegantně poradí s vyšší hmotností elektromobilu, a to na ostrých nerovnostech i delších „roletách“, na nichž se vůz svisle nerozkmitá, jak to známe z ostatních automobilů postavených na MEB.

Náklony karoserie při dynamických změnách jsou minimální a stabilita jízdy se za všech okolností opírá zejména o (těžký) akumulátor umístěný pod podlahou, snižující těžiště a svojí polohou navíc předurčující optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy. Je až bizarní, že Ford učí evropská auta jezdit i v době elektrické…

Mustang slavil šedesátiny, do Kolína přiburácel i ten, co řídil Fittipaldi

Nový Ford Explorer již zná i české ceny a tuzemský importér slibuje dodací lhůty v řádu týdnů. Explorer s pohonem zadních kol vyjde na 1 169 900 Kč, elektromotor vpředu a modernější akumulátor dostanete za příplatek rovných 100 tis. Kč. Koncem tohoto roku má v nabídce přibýt i model s výkonem 125 kW (170 k), akumulátorem o využitelné kapacitě 52 kWh a s dosud neuvedeným dojezdem, ovšem cenou „již od“ 1 066 900 Kč.

To je řeč o základním provedení, jež však kromě výše uvedeného disponuje třeba i LED osvětlením, elektricky stavitelným sedadlem řidiče s pamětí a masáží, bezklíčkovým zamykáním i startováním, samočinnou dvouzónovou klimatizací, vyhříváním předních sedadel a volantu či zpětnou kamerou a akustickými senzory v obou náraznících. Ve všech případech lze totiž sáhnout po výbavě Premium (+ 90 000 Kč), přinášející kromě nutných dekorací například LED matricové hlavní světlomety, dvacetipalcové ráfky, bezdotykové elektrické ovládání výklopné zádi nebo audiosystém B&O s 10 reproduktory včetně subwooferu.

21. března 2023

Tajemství

Porotcům Car of the Year byl ve Slovinsku fyzicky předveden i druhý elektromobil, jehož výroba v Kolíně nad Rýnem má být zahájena s podzimem letošního roku. Embargo na něj však trvá až do 10. července, takže vám k němu zatím nesmíme nic konkrétního říct. Snad jen to, že pětidveřový crossover svým jménem a částečně i designem odkazuje na nejmenovaný dvoudveřový sportovní evropský Ford minulosti, excelující třeba v jednom nejmenovaném britském kriminálním seriálu…

Autogalerie: Fordy Bodieho a Doyla v aukci. Auta Profesionálů draží najednou

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Onsemi bude dodávat Volkswagenu moduly do elektromobilů, urychlí to výrobu

Firma vyrábí polovodiče, které jsou součástí elektroniky v automobilovém...

Americký výrobce čipů onsemi, který působí i v ČR, uzavřel víceletou smlouvu s automobilovou...

Kamion naložený bateriemi do elektromobilů začal hořet. D1 čtyři hodiny stála

Dohašování požáru kamionu na dálnici D1 na Novojičínsku. (22. července 2024)

VIDEO Kvůli požáru kamionu ve Vražném na Novojičínsku byla čtyři hodiny neprůjezdná dálnice D1 ve směru...

Dobíjecích stanic pro elektroauta přibývá, ČEZ jich letos postavil téměř sto

Nová ultrarychlá dobíjecí stanice ČEZ na dálnici D1

Za první šest měsíců přibylo v České republice více než pět tisíc čistě bateriových elektromobilů,...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Minikaravan SteelDrop od LifeStyleCamper je určený na silnice, prázdný váží 500...

VIDEO Exkluzivně Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

OBRAZEM: Technologický chrám, kde bude Ferrari vyrábět svůj elektromobil

Nová budova obdélníkového tvaru si udržuje osobitou identitu, polo-zastřeným...

Automobilka Ferrari se připravuje na výrobu svého prvního elektrického modelu. Aby konstrukce emise...

  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Průměrná ojetina v české nabídce zlevnila, protože zestárla

Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut na českém trhu se v prvním pololetí meziročně snížila o tři procenta na 287 000 Kč. Klesla i mezikvartálně, když v prvním čtvrtletí se ojetá auta...

23. července 2024

Velký test nabíjecích stanic: s mobilem a trochou cviku dobije elektroauto i laik

Premium

Moc pomalé, drahé a složité? Nabíjení elektroaut nemá mezi Čechy dobrou pověst, proto jsme nechali čerstvou e-řidičku nabít auto na baterky u devíti dobíjecích stanic. Zvládla to ona i Tesla Y.

23. července 2024

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Legendární corvetty v Praze. Podívejte, jak se šikovaly ke spanilé jízdě

V Praze se koná 22. mezinárodní sraz ikonických amerických svalnatých sporťáků. Podívejte, jak to corvettám slušelo při slavnostní promenádě Prahou.

22. července 2024

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...