Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Legendární ford ovládl Brno, má motor 1,4 a 480 koní

Jeden z kultovních závodních speciálů celé historie okruhového automobilového závodění si na závodech HistoCUP doslova ukradl celý Masarykův okruh pro sebe. Legendární stroj Ford Capri Turbo Zakspeed, postavený na základě coupé Ford Capri, přijel na závody nečekaně a zcela očekávatelně je ovládl.
Ford Capri Turbo Zakspeed

Ford Capri Turbo Zakspeed | foto: Lukáš Fabián

Autentický vůz, který v osmdesátých letech pilotoval Klaus Ludwig v okruhovém šampionátu, do Brna přivezl šéf stáje DTM Peter Mücke. Podporu mu na Masarykově okruhu dělal jeho syn Stefan, automobilový závodník a dřívější stájový kolega Tomáše Engeho.

Rodinné duo společně s extrémním vozem nedalo soupeřům prakticky šanci. Už v kvalifikaci zajíždělo capri časy o sedm sekund rychlejší než konkurenti. Při pohledu na parametry této legendy se nedalo čekat nic jiného. Zakspeed totiž dokázal v osmdesátých letech z objemu 1,4 litru získat neuvěřitelných 480 koní, přičemž vůz vážil jen něco přes 700 kilogramů.

"Na Masarykově okruhu s ním Peter Mücke dosáhl při prvním závodu průměrné rychlosti 151 kilometrů v hodině. To je jen asi o 16 kilometrů v hodině méně než činí traťový rekord kategorie MotoGP," upozornila manažerka podniku Jana Božková.

Ale v absolutním hodnocení časů celého víkendu napříč kategoriemi se i Mücke musel sklonit před výsledky sportovních prototypů série Super CAR Challenge. V ní se nejrychlejším jezdcům podařilo prolomit dvouminutovou hranici na kolo a průměrná rychlost se pohybovala nad 160 kilometry v hodině.

Už v sobotu pak vítěze poznal německý mistrovský šampionát DMV Challenge. V obou závodech zvítězil finský jezdec Pertti Kuismanen s Dodgem Viper GTS-R před Němcem Jürgenem Benderem na Chevroletu Corvette GTS.

Závoďák s malým motorem

Nadupaný supersport vychází z třetí generace Fordu Capri, která se vyráběla v letech 1977 až 1986 a automobilové veřejnosti se poprvé představila v roce 1977 na autosalonu v Ženevě. Šlo vlastně o facelift druhé generace, charakteristickým znakem se staly čtyři kulaté přední světlomety.

Ford Capri Turbo Zakspeed

Automobilka chtěla s vozem získat úspěchy i ve sportovním odvětví a protože v té době měla díky palivové krizi uzavřené vlastní závodní oddělení, spojila se se závodním týmem Zackspeed Ericha Zakowského, který už předtím závodil s Fordy Escort.

První prototyp vznikl v roce 1978 v centrále Zakspeedu v městečku Niederzissen. Z původního capri vlastně zůstal jen motor a zavěšení, kostru celého vozu pak tvořil hliníkový rám, který vážil pouze 75 kilogramů. Podle pravidel zůstala z oceli pouze střecha a A-sloupky.

Automobilka trvala na tom, aby Zakowski použil přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru, po několika změnách nakonec motor dostal jedno turbo KKK a dvojici mezichladičů. Výsledkem byl výkon 480 koní při 9 200 ot/min.

V roce 1980 dostal Zackspeed novější motor 1,7 litru s dvojitým přeplňováním a výkonem 600 koní, díky kterému dokázal naplno konkurovat silnějším motorsportům od Porsche.

Autor:

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

22. března 2025

Tesla byla z bezpečnostních důvodů vyřazena z autosalonu ve Vancouveru

Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, byl z bezpečnostních důvodů vyřazen z mezinárodního autosalonu v kanadském Vancouveru. Oznámili to organizátoři akce. Ve...

22. března 2025