Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Už žádná sprostá gesta: cyklistická bunda ukazuje směrovky a náladu

aktualizováno 
Jak být pro řidiče v provozu předvídatelný a bezpečně dojet na kole do cíle? Automobilka Ford přišla s prototypem emoji bundy, která má v síťovině na zádech zabudované LED diody. Cyklista tak signalizuje řidičům nebezpečí, nálady nebo změnu směru.

Velkoměsta se snaží všemožně ulevit houstnoucí dopravě a podporují městské cyklisty. Ať už jde o bikesharing nebo jízdu do práce na vlastním bicyklu, tento způsob dopravy se stává stále populárnější, po celé Evropě jej využívají miliony lidí. Ale pro cyklisty je v hustém městském provozu velmi nebezpečný.

Fotogalerie

Komunikace mezi cyklistou a řidičem především ve městě bývá občas náročná. Pokud chce jezdec změnit směr nebo poděkovat za volnou cestu, musí se pustit řídítek. To jej ale ohrožuje ve stabilitě a hrozí pád, který je v husté městské dopravě velmi nebezpečný. Podle údajů Evropské komise zahynou na evropských silnicích a ulicích každoročně přibližně dva tisíce cyklistů.

Automobilka Ford přišla s nápadem, který by měl cyklistům cesty zpříjemnit a udělat z nich zábavu. A řidičům trochu usnadnit jízdu za cyklistou tak, aby se o silnici bezpečně podělili. Prototyp emoji bundy, se kterým Ford přišel, signalizuje pomocí jednoduchých emotikonů řidičům kolem cyklisty jednoduché vzkazy.

Emoji bunda, kterou nechal Ford vyrobit v rámci iniciativy Share the Road (podělte se o silnici), má LED diody upevněné v síťovině na zádech. První jazyk zrozený v digitálním světě, starý přes dvacet let, se tak stal užitečným i v provozu.

Pomocí tří druhů smajlíků může cyklista signalizovat řidiči za ním svou náladu, pomocí šipek doleva a doprava zase zamýšlenou změnu směru a výstražný trojúhelník s vykřičníkem zase automobily za kolem upozorní na nebezpečí či neočekávanou situaci na silnici. A jak se ovládá? Cyklista si zvolí konkrétní signál pomocí dálkového ovládání na řídítkách.

„Žijeme a jezdíme ve světě, kde je komunikace mimořádně důležitá. Mezi řidiči a cyklisty se ale až příliš často redukuje na troubení a vulgární gesta. Cyklisté zpravidla musí pustit jednou rukou řídítka, chtějí-li komunikovat, a to snižuje jejich bezpečnost. Emoji bunda využívá všeobecně srozumitelné komunikační prostředky a ukazuje možný způsob, jak napětí mezi oběma skupinami snížit. Všichni se učíme, jak se o silnici dělit, uvedl Emmanuel Lubrani z Ford of Europe.

Dobrý nápad, realita daleko

Podle experta na dopravní bezpečnost Romana Budského z Platformy Vize 0 je každé smysluplné zviditelnění cyklistů vítané a bunda je dobrý nápad. Ale na české silnice se jen tak nerozšíří.

„V současné době nemůže zcela nahradit signalizaci cyklisty směrem k řidiči, který vždy musí rukou ukázat změnu směru. To je zákonem jasně dané,“ upozornil Budský s tím, že cyklista nemůže spoléhat pouze na bundu a musí se řídit dopravními předpisy.

„Zcela nahradit stávající signalizaci tedy nemůže, alespoň ne hned. Každý cyklista má navíc jinou stavbu těla, takže je tu otázka velikosti signalizace. Je také otázkou, jak jdou emotikony vidět za bílého dne a ve slunci. Navíc je to aktivní světelný zdroj, který by nejspíš musel projít schválením. A bylo by potřeba též unifikovat pojetí bund, aby nedošlo k tomu, že by si každá firma dělala takové bundy a vesty po svém, což by mátlo řidiče....těch otázek je velká řada,“ doplnil Budský s tím, že než projde podobný dobrý nápad legislativním procesem, trvá to v Česku v lepším případě několik let.

Bezpečnostní kampaně

  • Cílem kampaně„Share the Road“ je podporovat sounáležitost mezi různými skupinami účastníků silničního provozu. Ford věří, že z většího rozvoje bezpečné cyklistiky budou nakonec těžit všichni. Společnost vytvořila mimo jiné program virtuální reality, který pomáhá řidičům lépe se vžít do kůže cyklistů – a naopak. Předběžné studie naznačují, že téměř všichni účastníci programu vyjádřili po jeho absolvování vůli upravit své chování v silničním provozu.
  • Kampaň pro podporu cyklistů v husté mětské dopravě má i česká automobilka Škoda Auto. Jmenuje se We love cycling a kromě jiných projektů se zaměřuje i na bezpečnost jízdy na kole. Škodovka připravila sadu instruktážních videí i kvízy, pomocí kterých se snaží cyklisty i řidiče upozornit na nejčastější rizika na silnicích a naučit je, jak jim předcházet.
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Pozor, pálí. Parní zjev z Verneovky startuje 45 minut a ujede pět kilometrů

Má pět koní, dojezd na plnou nádrž pět kilometrů a maximální rychlost odhadem třicet za hodinu. A pohání jej pára....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

Autofotka týdne: Když je za oknem koronavirus, postavte si auto v obýváku

Ikonický Fiat 500F se nemusí prohánět jen po silnicích, ale také v obýváku po koberci. Automobilka Fiat se spojila se...

Nová a sebevědomější Kia Sorento dostala platformu pro elektrifikaci

Nová Kia Sorento, středně velké korejské SUV, dostala novou platformu, která umožňuje elektrifikaci a slibuje tak nižší...

Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?
Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet organické kaše a mléka Kendamil. Ty jsou vyrobeny z kvalitního plnotučného mléka a obsahují důležité vitamíny a minerály, které děťátko potřebuje pro správný vývoj a růst. Jak v testu dopadly?

Najdete na iDNES.cz