Pražské nomádské premiéry: Škoda Obytnaq a Unimog se záchodem na naftový pohon

  12:00aktualizováno  13:00
V pátek 21. března startuje na výstavišti v pražských Letňanech veletrh For Caravan. Tradční veletrh kempování a karavaningu má otevřeno až do neděle třiadvacátého. Na která nomádská auta se jít podívat?
Eura Mobil Xtura XT 686 EF, boční pohled na expediční vozidlo v podání německého výrobce obytných aut

Mercedes-Benz Unimog pro vášnivého rybáře

Malý nákladní mercedes s nevšedními schopnostmi v terénu se objevil brzy po druhé světové válce (více čtěte ZDE). Ze stroje, který měl pomáhat farmářům v těžkých časech, se díky jeho fenomenálním schopnostem v těžkém terénu stal postupem času oblíbený náklaďák vojáků a také dobrodruhů.

V letňanské hale číslo 7 se představí expediční verze modelu Unimog, kterou postavila jičínská firma VejnyWood. Základem je zcela nové šasi, na kterém vyrostl malý kompaktní expediční náklaďák. Jeho délka sice nepřesahuje sedm metrů, ale má poskytnout pohodlné zázemí čtyřčlenné rodině.

Obytňák je složitější než dům, říká punker, který začínal požárem dílny

„Majitel nyní cestuje offroadem. Rád jezdí do divočiny a mimo civilizaci, například na sever Evropy rybařit. S přírůstkem do rodiny se rozhodl pro větší auto umožňující pohodlnější cestování, ale zároveň zachovávající možnost projet ledajakým terénem,“ popisuje filozofii projektu Lenka Vejnarová ze společnosti Vejnywood. „Pokud víme, tak je to první expediční obytný Unimog postavený kompletně v České republice,“ dodává.

V interiéru malého náklaďáku se hrálo o každý centimetr. Průchod do kabiny se kvůli úspoře místa nachází ve sprchovém koutě. Z technologického hlediska je zajímavé, že nafta pohání nejen motor, ale také topení a ohřev vody, vaří se na ní, a dokonce se stará o energii při provozu spalovací toalety.

Expediční Unimog pro vášnivého rybáře od VejnyWood

„Protože jsme se chtěli vyhnout rozvodům plynu v interiéru, byla v původním projektu zahrnuta separační toaleta. Ale díky tomu, že od letošního roku konečně byla uvedena na trh dieselová varianta spalovací toalety, tak jsme ještě v průběhu stavby projekt upravili a nakonec je zde spalovací Cinderella poháněná naftou. Tuto novinku jsme měli možnost testovat již v loňském roce, když jsme získali ostrý prototyp od výrobce,“ popisuje Lenka Vejnarová.

Expediční Mercedes-Benz Unimog v číslech

  • délka × šířka × výška (mm): 6950 × 2300 × 3600
  • šasi: Mercedes-Benz Unimog U4023
  • motor: vznětový 4válcový motor OM934 o objemu 5,1 l s výkonem 170 kW (231 k), točivý moment 900 Nm
  • převodovka: synchronizovaná s elektropneumatickým řazením 8 rychlostí vpřed a 6 rychlostí dozadu, k dispozici je také speciální skupina rychlostí do terénu s dalšími 8 rychlostmi dopředu i dozadu pro pomalou jízdu
  • pohon: 4×4
  • brodivost: 120 cm
  • nájezdový úhel: přední 44 stupňů, zadní 51 stupňů
  • mezní úhel příčného naklonění: 38 stupňů
  • stoupavost: 45 stupňů
  • přechodový úhel: 34 stupňů
  • počet míst na jízdu: 4 (2× kabina, 2× nástavba)
  • počet míst na spaní: 4 (2× hlavní lůžko, 2× rozkládací lůžko v salonu)
  • doložnost: cca 1000 kg
  • nádrž na čistou vodu: cca 500 l
  • nádrž na odpadní vodu: cca 250 l
  • solární panel: cca 1,5 kWp
  • baterie: 400Ah/24V (9,6 kWh)
  • filtry na pitnou vodu: WM Aquatec (uhlíkový filtr, UV-C LED dezinfekční jednotka)
  • speciální expediční vybavení: portálové nápravy s centrálním dohušťováním, střešní nosič na kabině s integrovaným jeřábem pro naložení rezervního kola, nosič vybaven 6 ks LED světel Strands o výkonu celkem 420 W (což je cca 57 600 lm)

Škoda Obytnaq

Obytnaq kromě spaní na míru do škodovek vyrábí i chytré doplňky, třeba...

Když loni na podzim mladoboleslavská automobilka připomínala třicet let od zahájení výroby Škody Felicia, mnoho nomádů nostalgicky zavzpomínalo na svoje začátky. První porevoluční škodovka totiž ve verzi kombi představovala ideální startovací auto pro cestovatele. Mnozí z nich tak svou první noc v autě strávili právě na palubě felicie.

Jak přeměnit jednoduše škodovku na pohodlné spací auto, ukazuje nová česká značka Obytnaq z Plzně, která šije své výrobky v Česku. Stojí za ní designer a grafik Jaromír Uxa. Obytnaq nabízí matrace připravené na míru do větších škodovek. Od nejprodávanější Octavie Combi, přes prémiové modely Superb a Kodiaq až po elektrický Eniaq. „Vždycky se snažíme, abychom využili a vyplnili veškerý prostor, který auto nabízí. Mimo jiné tak zabráníme věcem, třeba mobilním telefonům, aby zapadly do nějaké škvíry, odkud se pak těžko dostávají,“ vysvětluje Uxa, který sám svoje výrobky testuje.

„Chtěl jsem se pořádně vyspat na cestách. Jako nejflexibilnější i cenově nejdostupnější mi přišlo cestovat a přespávat v osobním autě. Vyzkoušel jsem všechno možné včetně karimatek, ale nebylo to ono,“ vypráví Jaromír Uxa. Před dovolenou, na kterou se chystal s přítelkyní, proto vzal starou matraci z postele a nožem ji ořezal tak, aby po sklopení zadních sedadel vzniklo velké lůžko.

Eura Mobil Xtura XT 686 EF, boční pohled na expediční vozidlo v podání německého výrobce obytných aut

„Fungovalo to skvěle, pak jsme se vrátili domů a já vyndal z auta obrovskou neskladnou věc, na kterou by se v garáži do příští cesty jen prášilo. Uvědomil jsem si, že na to musím jít jinak. Že spaní v osobním autě, aby bylo uživatelsky co nejpříjemnější, musí být složené z více dílů,“ popisuje Uxa. Nakonec se dopracoval až několika variantám. Jednou z nich je „jednolůžko“ pro osamělé cestovatele nebo vášnivé cyklisty, kteří chtějí do vozu uložit na bezpečné místo i své kolo.

První matraci do auta vyřezal nožem. Teď mění osobáky na obytňáky

Součástí Obytnaqu jsou i další doplňky. Termoclony na okna, které posádce zajistí soukromí a přitom brání přehřívání interiéru. Závěsné uzavíratelné botníky, které magnety drží na karoserii vozu či síťky na drobnosti – mobilní telefony či klíče – které se snadno napnou pod stropem auta.

Eura Mobil Xtura XT 686 EF

Eura Mobil Xtura XT 686 EF, řešení interiéru expedičního vozu

Že obliba opravdu nezávislého cestování mimo civilizaci roste, je nepřehlédnutelný fakt. A svou příležitost zavětřili i velcí hráči. Nejprve Hymer s dizajnovkou Venture S, teď přijíždí do Prahy na veletrh FOR CARAVAN Eura Mobil Xtura ze Sprendlingenu poblíž Mohuče.

Eura Mobil Xtura XT 686 EF v číslech

  • délka × šířka × výška (mm): 6880 × 2200 × 3050
  • šasi: Mercedes-Benz Sprinter
  • motor: 2.0 CDI, 140 kW (190 koní)
  • převodovka: automatická
  • pohon: 4WD (4×4)
  • počet míst: 3
  • nádrž na čistou vodu: 145 l
  • nádrž na odpadní vodu: 105 l
  • doložnost sériového modelu: 750 kg

Základem tohoto expedičního obytňáku je podvozek Mercedes-Benz Sprinter s pohonem všech 4 kol. Řešení interiéru nástavby je tradiční, žádné designové extravagance se zde nekonají. Za otočnými sedačkami je v poslední době čím dál populárnější sezení „tváří v tvář“. Následuje blok s kuchyňou. Vaří se na dvojici plynových hořáků a na indukční plotýnce. Koupelna je spojená s toaletou. V zadní části se nachází dvě podélně situovaná lůžka. Pod nimi se rozprostírá velká garáž. Vozidlo získalo ocenění European Innovation Award za rok 2024.

Eura Mobil tvrdí, že auto je schopné fungovat mimo civilizaci až 30 dní. V pražských Letňanech bude k vidění na stánku společnosti KaravanTravel.cz v hale 2. „Budeme vystavovat výstavní od výrobce, které po veletrhu opustí Českou republiku. Máme skladem pouze jeden vůz pro celé Česko, takže si jej hýčkáme pro jeho nového majitele,“ uvedla Zuzana Doležalová ze společnosti KaravanTravel.cz.

Eura Mobil Xtura XT 686 EF, boční pohled na expediční vozidlo v podání německého výrobce obytných aut

Krs Van Class

Krs Van Class je postavený na základu dodávky Mercedes-Benz Sprinter.

S netradičním půdorysem obytné dodávky dorazila na veletrh česká značka Krs. Firma sídlící v Malém Mahdalově v západních Čechách poprvé v Praze vystavuje model Van Class. Jak název naznačuje základem je dodávka Mercedes-Benz Sprinter.

Krs Van Class v číslech

  • délka × šířka × výška (mm): 6967 × 1993 × 2840 (liší se dle výbavy vozu)
  • celková hmotnost: 3500 kg/ 4100 kg
  • Počet míst k sezení: 2/3
  • doložnost (verze 3,5 tuny): od 540 kg v základní výbavě, 2 místa k sezení (liší se podle výbavy vozidla a vestavby)
  • doložnost (verze 4,1 tuny): od 1080 kg v základní výbavě, 2 místa k sezení (liší se podle výbavy)
  • nádrž na pitnou vodu: 100 l
  • odpadní nádrž: 85 l
  • motorizace: 2.0, varianty 150 k, 170 k, 190 k
  • převodovka: manuální 6stupňová, nebo automatická 9G-Tronic
  • pohon: zadní, 4×4

Vozidlo má na délku sedm metrů. Dominantou interiéru je opravdu velkorysý gauč. Do zadní části vozidla designéři dokázali umístit samostatné lůžko, vedle kterého se nachází koupelna s WC.

„Inspirací nám byly zejména zkušenosti z vlastního užívání podobných aut, a to zejména těch značkou Krs vyrobených. Považujeme celé roky za extrémně důležitý prvek naší obchodní strategie osobní testování a přenos vlastních zkušeností do finálních výrobků,“ vysvětluje jednatel firmy Tomáš Krs.

„V zásadě celý projekt vznikl díky dlouhodobým zkušenostem a používání obytné dodávky dvěma pasažéry. Svou roli v tom sehrála i potřeba otevřeného a stísněného prostoru a možnost multifunkčního využití vozu nejen k rekreaci, výletům, ale i k práci a případným jednáním na cestách,“ dodal Krs.

V modelu Van Class druhé lůžko cestovatelé získají rozložením gauče. Ten se nachází přímo proti velkým posuvným dveřím dodávky. Za pěkného počasí s otevřenými dveřmi nabídne nevšední propojení obytného interiéru s okolím. Veškeré technologie jsou ukryté právě pod gaučem, takže pod lůžkem vznikl dostatečně velký nákladní prostor.

„Obytná vestavba vypadá velmi moderně. Moc se mi líbilo použití odlehčeného materiálu a úplně nejvíce právě ono netradiční uspořádání interiéru,“ říká Jan Pacovský, který provozuje specializovaný web Vanisti.cz a Van Class viděl na stuttgartském veletrhu.

Eura Mobil Xtura XT 686 EF, boční pohled na expediční vozidlo v podání německého výrobce obytných aut

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Škoda chystá elektromobil s indickou Mahindrou. Základem bude pohon VW

„Čína je také v čudu. Ruský sen zmizel v dáli a před námi jsou projekty Mahindra či Vietnam, úspěšně jsme prorazili na trh v Ománu,“ shrnuje bilanci mladoboleslavské značky v Asii magazín Škodovácký...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Veteránská rallye startuje z Prahy, zavítá i do Německa. Pojďte na start

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět startuje z metropole. V pátek 18. dubna vyrazí po půl druhé odpolední ze slavnostního startu na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem v...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025

Největší kolony aut způsobily sněhové vánice, tajfuny i Woodstock

Ani ty nejdelší kolony, v nichž můžete na českých silnicích a dálnicích uváznout, nebývají zpravidla delší než třicet kilometrů. A byť vám to čekání může přijít krajně depresivní, většinou je to...

15. dubna 2025

Projeli jsme dravou Cupru Terramar, famílii vystřelí na stovku za šest sekund

Pocta závodnímu okruhu, ale hlavně auto s emocemi. Cupra rozšiřuje svoji modelovou paletu o spalovací SUV Terramar. Naváže na úspěch menšího Formentoru, anebo to nebude tak jednoduché?

15. dubna 2025

Kamionová policie bude kontrolovat tachografy na dálku, může zabavovat SPZ

Ministr dopravy Martin Kupka představil podobu speciálně upravených vozidel nově zřízené Inspekce silniční dopravy (INSID). Inspektoři silniční dopravy budou samostatně vykonávat kontroly především...

15. dubna 2025

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

14. dubna 2025,  aktualizováno